Eindelijk gedaan met TAXI belbus in Oostvlaanderen !

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

02 jun 2016, 13:28

Eindelijk gedaan met TAXI belbus in Oost-vlaanderen !

Sinds gisteren als men minder dan 700 meters woont van een gewone lijnbus halte = geen Belbus meer.

Men kan nu bellen tot 1 uur op voorhand wat een zeer grote vooruitgang is.

Bijna de helft van de zeer weinige belbus reizigers waren mensen die liever op de belbus zitten en afgehaald aan hun huis, dan naar een gewoon bus hokje te gaan, zo ken ik een onderwijzeres die tot me zei dat ze toch niet met haar leerlingen op den bus kan zitten en daarom de dure belbus gebruikte.

Voor de mensen die werkelijk in het hol van pluto wonen, en waar geen lijn bussen komen is het een zeer goede verbetering, waar ze nu toch de aansluiting van hun trein zullen halen, wat voor gisteren geen zekerheid was.

Ik gebruik regel matig belbus en ik denk dat ze nog veel meer besparingen kunnen doen, en nog een betere service kunnen geven, als men er maar eens goed over nadenken.

De lijn en nadenken ???????
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 jun 2016, 15:28

denlowie schreef:... Ik gebruik regel matig belbus en ik denk dat ze nog veel meer besparingen kunnen doen, en nog een betere service kunnen geven, als men er maar eens goed over nadenken ...
Misschien zelf eens enkele tips hier plaatsen, of kan je dat ook niet :lol:
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

02 jun 2016, 19:49

Danny. schreef: Misschien zelf eens enkele tips hier plaatsen, of kan je dat ook niet :lol:
Het beste is volgens mij in plaats van 3 belbussen in de streek, 1 belbus die om de twee uren een volledige ronde maakt, en vooral aansluitingen heeft op de lijnbus, en de trein, wat nu met de belbus nooit zeker is en de 2 andere belbussen zijn niet nodig die staan nu ook stil
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 jun 2016, 20:01

denlowie schreef:... 1 belbus die om de twee uren een volledige ronde maakt, ...
Neem me niet kwalijk, maar wat doen de gewone bussen nu dan?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jun 2016, 10:01

den lowie schreef :"Bijna de helft van de zeer weinige belbus reizigers waren mensen die liever op de belbus zitten en afgehaald aan hun huis, dan naar een gewoon bus hokje te gaan, zo ken ik een onderwijzeres die tot me zei dat ze toch niet met haar leerlingen op den bus kan zitten en daarom de dure belbus gebruikte. "

Hoezo "afgehaald aan hun huis"??? Ook met de belbus moet je naar een officiële halte gaan, iemand ophalen of afzetten op een willekeurige plaats mag niet.
Dit staat er letterlijk op de site van De Lijn : "Ook in dunbevolkte gebieden kunt u de bus nemen. Om kostenefficiënt openbaar vervoer aan te bieden werken we hier met de belbus. Deze bussen rijden enkel op aanvraag. Ze hebben geen vaste route of dienstregeling. De bus stopt alleen aan haltes van De Lijn die op voorhand aangevraagd werden bij de belbuscentrale. De tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn gelden ook op de belbus."

Indien iemand toch zou opgehaald of afgezet worden buiten een halte , dan begaat de chauffeur een zware fout waarvoor hij een sanctie kan krijgen ( dit weet ik van mijn zoon die buschauffeur is bij De Lijn)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 jun 2016, 11:05

Ik geloof dat de meeste mensen den belbus niet kennen, als je in een streek woont waar je verder dan 500 meters nu met het nieuw reglement is het 700 meters, en kon je een halte aanvragen wie de eerste was kreeg die voor zijn deur, ook gehandicapten krijgen ze voor hun deur, dit is op plaatsen waar helemaal geen lijn bussen komen of enkel op de schooldagen.

zo heb je zeer veel gemeenten in oostvlaanderen die op de werkdagen 2 vroeg en twee s'avonds laat, en in het weekend totaal niks, als voorbeeld die iedereen kent van door te rijden is Watervliet, enkel een belbus in het weekend, op weekdagen een paar s'morgens voor de school en s'avonds ook voor de school.

In de polder komen er geen bussen enkel de belbus.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 jun 2016, 11:27

Ik heb even de haltes eens opgezocht en EVERGEM heeft 53 belbus haltes !!!
Als dit van het goede niet teveel is

PS wel zonder Ertvelde en Sleidinge dus enkel het grond gebied EVERGEM[/b]
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jun 2016, 13:07

denlowie schreef:Ik geloof dat de meeste mensen den belbus niet kennen, als je in een streek woont waar je verder dan 500 meters nu met het nieuw reglement is het 700 meters, en kon je een halte aanvragen wie de eerste was kreeg die voor zijn deur, ook gehandicapten krijgen ze voor hun deur, dit is op plaatsen waar helemaal geen lijn bussen komen of enkel op de schooldagen.

zo heb je zeer veel gemeenten in oostvlaanderen die op de werkdagen 2 vroeg en twee s'avonds laat, en in het weekend totaal niks, als voorbeeld die iedereen kent van door te rijden is Watervliet, enkel een belbus in het weekend, op weekdagen een paar s'morgens voor de school en s'avonds ook voor de school.

In de polder komen er geen bussen enkel de belbus.

Dat klopt allemaal, maar het blijft wel degelijk zo dat je enkel kan/mag op- en afstappen aan een officiële stopplaats. Je kan dus niet zeggen : "kom mij thuis halen op adres X en voer me naar mijn vriendin op adres Y ". Enkel van stopplaats naar stopplaats.
En van die stopplaatsen zijn er inderdaad vele die weinig of zelfs in 't geheel niet door een "gewone" lijnbus bediend worden.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

03 jun 2016, 13:09

denlowie schreef:Ik heb even de haltes eens opgezocht en EVERGEM heeft 53 belbus haltes !!!
Als dit van het goede niet teveel is

PS wel zonder Ertvelde en Sleidinge dus enkel het grond gebied EVERGEM[/b]
Dat is niet teveel . Hoe meer MOGELIJKE opstapplaatsen er zijn , hoe groter de kans dat men van de belbus zal gebruik maken, want hoe minder ver men zal moeten stappen

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 jun 2016, 16:21

flupke2 schreef: Dat klopt allemaal, maar het blijft wel degelijk zo dat je enkel kan/mag op- en afstappen aan een officiële stopplaats. Je kan dus niet zeggen : "kom mij thuis halen op adres X en voer me naar mijn vriendin op adres Y ". Enkel van stopplaats naar stopplaats.
En van die stopplaatsen zijn er inderdaad vele die weinig of zelfs in 't geheel niet door een "gewone" lijnbus bediend worden.
Ja natuurlijk, het zou dit nog moeten aan markeren dat je belt neem me op en breng me naar adres X, maar de 500 meter dat men regelde is toch zeer dicht hoor, ik ken plaatsen van 200 meter afstand van haltes, en die gaan nu geleidelijk verdwijnen.

Deze dienst heeft de lijn te veel geld gekost en nog steeds, regel op geregelde tijdstip een kleine lijn ronde, in plaats van te wachten op een telefoon.

Nu hebben de lijnbus bestuurders allemaal(oost-vlaanderen) een smart phone waar op ze moeten aanduiden als er één opstapt en als er één afstapt, ook de centrale kan ieder busje volgen, en zo verwittigen als er iemand gebeld heeft, vroeger was het met een fax toestel in de bus, die meer in panne lag dan het werkte.

Die Steve Stevaert heeft daar toch enorm veel belastingsgeld verspild hoor !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

04 jun 2016, 09:05

Er zijn mensen hier die denken alles te weten over het openbaar vervoer; dus dan een vraagje !

Ik wil op ZONDAG met mijn klein kinderen naar Bellewaerde en dit vanuit Watervliet 9988 met het openbaar vervoer, het maakt niet uit bus ,trein of wat ook.

Zeg eens wanneer ik aan de halte van Bellewaarde afgezet word, is dit nog voor het sluiting uur of juist erna :lol:
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

04 jun 2016, 10:45

denlowie schreef:Er zijn mensen hier die denken alles te weten over het openbaar vervoer; dus dan een vraagje !

Ik wil op ZONDAG met mijn klein kinderen naar Bellewaerde en dit vanuit Watervliet 9988 met het openbaar vervoer, het maakt niet uit bus ,trein of wat ook.

Zeg eens wanneer ik aan de halte van Bellewaarde afgezet word, is dit nog voor het sluiting uur of juist erna :lol:
https://www.delijn.be/nl/routeplanner/r ... aat=171545

Als je op bovenstaande link klikt zie je dat je , bij vertrek om 10:15 in Watervliet, nog voor sluitingstijd ( om 14:50) in Bellewaerde arriveert.
Simpel is natuurlijk anders, maar om iedereen op eender welk moment van eender welke plaats naar eender welke andere plaats te vervoeren is natuurlijk niet haalbaar. :lol: :lol:

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

04 jun 2016, 11:40

Flupke, aangezien de verplaatsing meerdere uren zal duren, misschien wil Denlowie onderweg ook nog een maaltijd opgediend krijgen :wink:
Of moet hij werkelijk ook nog met zijn frigobox sleuren :roll:

Dedoeme toch, is er nu werkelijk geen mogelijkheid dat De Lijn een belbus zou inleggen die van Watervliet, over Bellewaarde, en dan over Plopsaland rondjes zou kunnen draaien?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

04 jun 2016, 11:59

Neen een normale oplossing in plaats van om 10:00 te beginnen rijden dat men om 6:00 belbussen inleg dan kunnen de mensen die ook op zondag moeten werken zoals in de kliniek van Eeklo etc, die kunnen nooit op hun werk geraken met het openbaar vervoer in de weekend.

Het is toch niet normaal dat iedereen die in de weekends werkt een vervoer middel moet hebben, en er niemand die zegt dat je om de 5 minuten zoals in het stad een openbaar vervoer moet zijn, maar pas van 10.00 uur ten vroegste een openbaar vervoer, dit vind ik echt iets overdreven, gelukkig ben ik gepensioneerd, maar vroeger werkte ik ook op zondag, en ik was daar om 6:30 uur op mijn werk met het openbaar vervoer, sinds de lijn de buurtspoorwegen overgenomen hebben is het altijd maar naar af gegaan.

Geen wonder dat de bussen leeg zitten, de werknemers kunnen er geen gebruik meer van maken, ik zie je al thuis geraken van sidmar Zelzate als je de zondag om 22:00 gedaan heeft, je kan naar de markt van Zelzate gaan om wat pinten te drinken tot de maandag morgen om 6:00 voor een bus naar huis !!

Vlaanderen een toonbeeld van openbaar vervoer, treinen als je geluk heeft dat er eens geen staking is kan je hier en daar nog eens geraken.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

04 jun 2016, 14:25

Al eens een belbus gezien met méér dan twee passagiers? Als je de kostprijs moest kennen per passagier zou je omver vallen. Kostprijs bus + kostprijs van de chauffeur - opbrengst ticketten gedeeld door het aantal passagiers... Maar dat zullen ze nooit bekend maken! :twisted: :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!