activiteiten, reizen, ...?

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

BOpuk
Lid geworden op: 06 mar 2016, 16:53

13 jun 2016, 09:33

Hallo
Mijn vader is 84 jaar en nog steeds in goede gezondheid, alhoewel hij dit niet ziet van zichzelf.
Hij woont nog thuis, gaat regelmatig naar het dienstencentrum gaan eten, gaat uiteten in het weekend, rijdt in auto, ...
Hij heeft wel hulp in het huishouden (14dgs) en krijgt een tuinman over de vloer om zijn tuin te onderhouden.
Wij wonen niet in de buurt dus kunnen we dit ook niet steeds opnemen.

Wat we merken is dat hij erg een beroep doet op ons om zijn sociale leven in te vullen en dit wordt moeilijk daar mijn man en ik ook een medisch traject doorlopen om aan een kind te geraken + zijn ook bezig met een adoptieprocedure.
Wij werken ook beiden full time, hebben een huishouden en ook nog onze eigen vriendenkring en de uitgebreide familie van mijn man zijn kant.

Ik ben enig kind, dus soms weegt dit zwaar door.
Regelmatig komt het ook voor dat hij me opbelt al wenend in beschonken toestand en dan uit hij zijn onvrede over de beslissing die mijn moeder in 83 heeft genomen (zij is nl zelf uit het leven gestapt)
Ik heb het daar ook moeilijk mee, maar daar heeft mijn pa geen oor naar. Ook naar ons medisch traject heeft hij geen oor naar.
Nooit vraagt hij aan ons hoe het met ons is, op het werk, met de schoonfamilie...niks
Mijn man vindt het op den duur vervelend om steeds tot daar te moeten rijden om dan de ganse namiddag dezelfde zaken aan te moeten horen. Het is niet dat hij dementerend is, mijn vader is altijd op zichzelf geweest.
Contact nemen met zijn eigen broer doet hij ook niet, want er is ook steeds wat..Nochtans woont hij een straat verder van mijn pa, maar heeft natuurlijk nog zijn vrouw en is een stuk jonger

Als we voorstellen om eens een activiteit mee te doen in het dienstencentrum moeten we steeds horen dat het allemaal oude mensen zijn...ja, euh???
Hij aanvaardt zeer moeilijk hulp (het was al een succes toen ik hem een poetsvrouw kon verkopen) en gaat ervan uit dat wij alles zullen doen.

Wij wonen op 45 minuten rijden van hem en zijn van plan om eigenlijk nog verder te gaan wonen daar we landelijker wensen te wonen en dit voor ons geen probleem is daar wij in onze regio werken.

Nu vroeg ik me af wat er allemaal bestaat voor mensen van 80+, groepsreizen met alleenstaanden, ...en hoe wij dit een beetje in goede banen kunnen leiden?
Zelf hebben we het emotioneel lastig met onze eigen procedure en wordt het ons soms te veel.

Alle hulp en tips zijn welkom

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

13 jun 2016, 16:52

Dag BOpuk,

Inderdaad, dat is niet makkelijk.
Ik ben misschien kordaat, maar uw pa mag toch niet helemaal op u terugvallen als hij mentaal en fysiek nog in zulke goede gezondheid verkeert.
U bent zeker dat er (vooral mentaal dan) niets meer aan de hand is? Kan het zijn dat het toch beginnende signalen van 'iets' zijn bij een mens van 84. Of is hij altijd zo geweest? En dit brengt me ook naadloos bij het feit: het kan niet blijven duren met uw vader dat hij zo zelfstandig is, misschien moet u toch in uw achterhoofd een scenario gaan bedenken voor het geval dat ....

Om nu tot het probleem op zich te komen: kan u niet (zonder dat hij op de hoogte is) iemand uit zijn gemeente (en van wie u weet dat hij ervoor open staat of een gebuur bijvb) eens bij hem langs sturen om te kijken welke mogelijkheden er in zijn gemeente en binnen zijn interessegebied zijn, om zijn activiteiten wat uit te breiden? Is hij een cultureel-geïnteresseerd iemand? Houdt hij van kaarten? Bridge? Wandelingen?
Wij kennen uw vader niet, dus is het moeilijk om tips te geven, want voor elke initiatief zal de medewerking van uw vader nodig zijn. En ik lees tussen de regels dat het een man 'met een mening is' :D

Ik wens u succes in de zoektocht naar amusement voor uw vader, alsook in het emotioneel zware traject wat u heeft aangevat.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 aug 2016, 03:53

Gebruikt hij internet?
Misschien kan je hem leren surfen op internet om hem zoet te houden.
Wie weet wat een wonderlijke wereld er dan voor hem open gaat.
(Of is dat tijdverdrijf te passief, of misschien gebrek aan concentratie?)
Ondank is 's werelds loon