foto van andere foto maken

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

ninekev
Lid geworden op: 13 okt 2006, 13:21
Locatie: Oudenaarde

19 aug 2016, 10:47

Ik heb totaal geen ervaring met fotografie,

Ik heb een foto, enkel een foto dus, gekregen van iemand,
maar ik wil daar nu een dubbel van, als je die laat kopiëren
is dat geen zelfde effect, hoe doe ik dit best om een even mooi
resultaat te krijgen dan de originele foto ?

Mercikes

Nineke

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 aug 2016, 18:41

Om een kwaliteitsvolle foto van een oude foto te maken zal je naar een prof. fotograaf moeten of bij een goede hobbyist die beschikt over een top scanner er zeeeer goede fotoprinter. Het gebruikte papier geeft de doorslag...

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

20 aug 2016, 09:15

Technisch beste oplossing: maak een scan met een goede flatbedscanner.

Tweede mogelijkheid: Als je daarover beschikt, fotografeer dan de foto met een goed fototoestel.
Hierdoor heb je wat kwaliteitsverlies, wat je gemakkelijk kan compenseren (contrast van de opname verhogen, opscherpen). Om te publiceren op het net is de tweede mogelijkheid dikwijls voldoende.
Ondank is 's werelds loon

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

20 aug 2016, 16:08

maior domus schreef:Technisch beste oplossing: maak een scan met een goede flatbedscanner.

Tweede mogelijkheid: Als je daarover beschikt, fotografeer dan de foto met een goed fototoestel.
Hierdoor heb je wat kwaliteitsverlies, wat je gemakkelijk kan compenseren (contrast van de opname verhogen, opscherpen). Om te publiceren op het net is de tweede mogelijkheid dikwijls voldoende.
Goede raad inderdaad, maar overdrijf niet met de rezolutie-instelling van de scanner. je kunt die zo fijn instellen dat je het korrelpatroon van het fotopapier inscant, en het rezultaat is een grovere scan dan als je wat minder diep gaat scannen. Ik ga hier geen getallen aangeven, want alles hangt af van het soort papier van de foto en de scanner zelf. Meestal ga ik niet verder dan 300DPI.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 aug 2016, 20:57

Scannen is één ding... printen zodat het terug een echte foto lijkt is alleen mogelijk met topkwaliteit (printer) papier 8O

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

29 aug 2016, 01:30

De originele foto moet over ietwat basiskwaliteit beschikken, als je er dan een RAW foto van neemt, heb je in Photoshop heel wat hulpmiddelen ter beschikking om de foto op te waarderen (zelfs kreuksporen verwijderen).

Scannen 300 dpi en opslaan in TIFF, dit TIFF bestand in Photoshop inladen als RAW-bestand = veel informatie ter beschikking voor ontwikkeling.
Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 aug 2016, 19:54

heel veel uitleg en technische termen terwijl de topic starter aangeeft dat hij géén ervaring heeft...

Nineke, spring eens binnen bij de fotograaf in't dorp, neem je foto mee en maak duidelijke afspraken met hem en ook over de kosten. Is het resultaat niet wat je hebt afgesproken niet betalen tot het ok is.

Of is er hier iemand die Nineke tegen kostprijs wil helpen :?:

ninekev
Lid geworden op: 13 okt 2006, 13:21
Locatie: Oudenaarde

04 sep 2016, 17:17

het lijkt inderdaad te moeilijk voor mij al die technische uitleg, maar toch bedankt,
terwijl ik die foto heb waarvan ik een nieuwe foto wens, heb ik een nieuw probleem:
ik heb enkele foto's die horizontaal zijn afgedrukt, terwijl ik deze verticaal zou moeten hebben, kunnen die foto's gedraaid worden ? zonder kwaliteit te verliezen enz ?

Dank

Nineke

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

07 sep 2016, 20:42

Als je een foto draait zal die smaller worden, links en rechts valt een reepje weg... maar staat toch meestal niks speciaals op :wink: