Aangifte Inkomstenbelasting 2015 Modelo 210 Spanje

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 sep 2016, 18:06

abuela elly

Als je dit
Error en Contribuyende. NIF - no puede coincidir con el NIF Pagador/Retenedor/Emisor/Adquirente del Imeuble.
in Google zet.

Dan krijg je dit:

Form 210 problem - Andalucia.com
Wat hetzelfde is als:
http://andalucia.com/forums/viewtopic.php?t=34795

De ene had Alexandr geschreven in plaats van Alexander en kreeg
form 2010 problem

.... en zo voort
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

06 sep 2016, 22:41

abuela elly

Welkom hier.
Degene die schreef dat het simpel was was ik waarschijnlijk.

Is dit de eerste maal dat je dit moet invullen? Voor 2015 dan.

Nu jouw probleem;
We spreken toch over Modelo 210 (IRNR) denk ik.

En je eigendom wordt NIET verhuurd? Of wel?

Je eerste error is vermoedelijk een fout NIF nummer dat je ingeeft.
Dit komt niet overeen met wat op het IBI Urbana staat.

Persona que realiza la autoliquidación
Correct nr. invullen
Naam en voornaam
Contribuyente aanvinken.

Opgepast
Een beetje lager moet dat NIF nr ook aangepast worden.
In het vak Contribuyente.

Je tweede error (Base imponible (5)-(6)-(7) Cálculo erróneo, debido al valor de alguna de las casillas (05)(06)ó (7). )

Blijkbaar verhuur je de eigendom, juist?
Dan heb je blijkbaar toch een verkeerde berekening gemaakt.
5= huur inkomsten
-6
-7 = kosten (aftrekbaar)
8= bedrag belastbaar.

Wimo
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11

abuela elly
Lid geworden op: 05 sep 2016, 18:13

07 sep 2016, 13:22

Bedankt voor het snelle antwoord.
NEE, ik verhuur mijn flatje NIET. Daarom was ik zo verbaasd dat er daar een fout zou moeten zitten. Verder zal ik nog eens goed de nrs. controleren, hoewel ik eigenlijk zeker ben dat die goed zijn. Ik worstel nog even door.
Er zitten al uren werk in deze belastingaangifte.
geniet van Spanje

abuela elly
Lid geworden op: 05 sep 2016, 18:13

07 sep 2016, 14:44

Ik heb de "pagador" veranderd (op een andere persoon gezet) nu houd ik nog 1 error over:
error en bloque 210R; Base imponible (5)(6)(7)(8) calculo erroneo debido al valor de alguna de las casilla 5,6,7.

Ik heb bij Base imponible ingevuld: de Valor Catastral x 2%.
Volgens alle informatie zou dat goed moeten zijn.
BEN RADELOOS, maar wil het toch zelf doen, daar een gestor hetzelfde bedrag vraagt, dat ik ook als belasting moet betalen.
geniet van Spanje

abuela elly
Lid geworden op: 05 sep 2016, 18:13

07 sep 2016, 16:38

Eindelijk!!
Heb gebeld naar+34915548770, voor de 2e keer. Nu was er een heel geduldige mevrouw, die met mij het formulier doornam.
02 (Ik had ingevuld: otros. (deed ik vroeger ook altijd).
Zij vertelde me dat ik moest invullen/aanklikken: 02 RENTAS DE INMEUBLES URBANOS.
Dat was volkomen nieuw voor mij.

210 Renta inmobiliaria imputade: 1,1% van valor catastral

Dan bij : Tipo de gravamen Ley IRNR (%) (21) 19,50
dus 19,5% van 210 invullen bij (22)
Dat zet zich vanzelf door.

Dan alleen nog aanklikken Ingresa.
HET IS GELUKT!!!!!
geniet van Spanje

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

20 okt 2016, 16:45

Wimo, ik heb pas nu de aangifte afgerond. Voor het aj 2015 moet dit pas uiterlijk tegen 31/12/2016 gebeuren. Ik had dus nog wat tijd dacht ik. De cijfers van mijn advocatenkantoor kloppen. Ik moet de kadastrale waarde vermenigvulden met 1,1% en vervolgens met 19,50%. Mijn advocate in Spanje liet me weten dat dit percentage tot vorig jaar nog 24,75% was, maar in 2016 gezakt naar 19,50% en volgend jaar bedraagt dit zelfs maar 19% meer.

De berekening klopt alvast. Nu nog Modelo 210 invullen, doorsturen, afdrukken en betalen.

Groeten,
Bojangles

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

20 okt 2016, 19:58

Ok,
Blij te horen dat alles klopte.

Ik moet die van mij en mijn echtgenote volgende week nog doen (elk voor 50%)
Hier nog de laatste Información General

hier klikken

zie zeker Punt 2 en 2.1 .

Wimo
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

21 okt 2016, 11:07

Wimo, nog een vraagske : wij hebben het appartement in 2015 gekocht toen we nog niet getrouwd waren, dus moeten we voor het jaar 2015 een aparte aangifte indienen (voor zowel het appartement als de garage, dus 4 aangiftes).

Dit jaar zijn we getrouwd. Mogen we dan volgend jaar een gezamenlijke aangifte indienen ? Of blijft dit ten eeuwige dage elk apart ? Er wordt met NIE-nummers gewerkt per aangifte, dus ik veronderstel dat dit elk apart zal blijven. Enig idee ?

Alvast bedankt voor je hulp.

Groeten,
Bojangles
Gast

21 okt 2016, 13:35

Dit jaar zijn we getrouwd. Mogen we dan volgend jaar een gezamenlijke aangifte indienen ? Of blijft dit ten eeuwige dage elk apart
Ik ben op 05.08.2016 gehuwd.
Voor de inkomsten van 2015 heb ik mijn belastingaangifte gedaan als een alleenstaande.

Contact met de belastingdienst na de trouwdatum:
- De aangifte voor de inkomsten van 2016 zal ook nog geschieden met een aparte belastingbrief, dus ik vul mijn belastingbrief nog in alsof er niks aan de hand is/was.
Dit komt niet van mij maar van de belastingdienst zelf waar wij onder vallen.

- Voor de aangifte inkomsten 2017 ( dus brief van 2018 ) raden ze mij aan deze aangifte gezamelijk te doen via taxonweb, gezien mijn echtgenote daar reeds gebruik van maakt, en niet gezamelijk per brief.

Alles zal afhankelijk zijn van de trouwdatum want dat was het eerste wat ze vroegen toen ik naar de aangifte 2017 ( inkomsten 2016 ) vroeg.
Hoe het met de woning en garage gaat zal dan vermoedelijk hetzelfde zijn maar daar kan ik geen uitsluitsel over geven.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

21 okt 2016, 15:58

Bedankt Dicksy, maar tax-on-web is hier niet van toepassing, het gaat om de aangifte van de belastingen op onroerend goed in Spanje.

Groeten,
Bojangles

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

21 okt 2016, 22:17

bojangles

''Wimo, nog een vraagske : wij hebben het appartement in 2015 gekocht toen we nog niet getrouwd waren, dus moeten we voor het jaar 2015 een aparte aangifte indienen (voor zowel het appartement als de garage, dus 4 aangiftes). ''

Voor 2015 moesten er inderdaad 2 aangiftes per persoon (voor 50%) gedaan worden (elk heeft zijn eigen NIF nr.)

Vermits je pas in 2015 gekocht hebt moet je wel betalen voor het aantal dagen dat jullie eigenaar waren. Niet voor een vol jaar dan.
Tenzij je eigenaar geworden bent op 01/01/2015


''Dit jaar zijn we getrouwd. Mogen we dan volgend jaar een gezamenlijke aangifte indienen ? Of blijft dit ten eeuwige dage elk apart ? Er wordt met NIE-nummers gewerkt per aangifte, dus ik veronderstel dat dit elk apart zal blijven. Enig idee ? ''

Spijtig genoeg zal dit nog voor elke eigenaar moeten gebeuren. Dus 4 aangiftes. Maar eens je dit al eens gedaan hebt is het fluitje van cent toch?
Zie punt 2


''de kadastrale waarde vermenigvulden met 1,1% en vervolgens met 19,50%. Mijn advocate in Spanje liet me weten dat dit percentage tot vorig jaar nog 24,75% was, maar in 2016 gezakt naar 19,50% en volgend jaar bedraagt dit zelfs maar 19% meer. ''

1,1% als het nog niet gereviseerd werd. Anders 2% (zie punt 2.1)
24,75% was voor 2014 en aangifte 2015
19,50% is voor 2015 en aangifte 2016
19% is voor 2016 en aangifte 2017


Maar waar ligt je eigendom?
Want er is wel een verschil tussen Spanje of bv tenerife?


Wimo

Ps
Voor de aangifte in Belgie weet je hoe je dit moet doen he?
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

25 okt 2016, 16:01

Beste Wimo,

We zijn eigenaar geworden op 1/2/15. Ik heb alle bedragen x 11/12den gedaan. Mijn advocate had mij daar ook al attent op gemaakt. Dus ik denk dat ik daarmee correct ben. En bovendien klopte haar berekening nu met de mijne.

Ons stekske ligt aan de Costa del sol, dus in Spanje en niet in Tenerife.
Ik had eerst alles aan 2% berekend, maar blijkbaar is alles aan de kust daar nog niet gereviseerd, dus 1,1%.

En ja, voor de aangifte in België heb ik dit reeds gedaan. Dat was ook een hele berekening, vermits we als wettelijk samenwonenden nog een aparte aangifte moesten doen voor de inkomsten 2015. Ik heb daar eventjes voor gebeld naar de belastingdienst, en die zeiden me dat er pas volgend jaar een wettelijke regeling komt voor de aangifte. Nu is 't een beetje nat-vingerwerk en ik begreep tussen de lijnen door dat ze eigenlijk zelf geen mogelijkheid hebben om de zaak grondig te controleren. Enfin, ik heb de berekening volgens het boekje gedaan en alles netjes aangegeven. Ze gaan me niets kunnen maken.

Volgend jaar dus weer 4 aangiftes (in Spanje) en ééntje in België. Maar inderdaad, eens je 't weet is 't simpel (toch als je zoals ik een beetje vertrouwd bent met cijfertjes en paperassen).

ik kreeg wel eerst een paar error-codes bij het valideren van de aangifte, maar ik had rap door dat er een cijfertje niet klopte in een bepaald veld. Na correctie kreeg ik een propere pdf. Binnen 3 weken terug naar Spanje en dan trek ik naar de bank met die uitprints om alles netjes te betalen.

Krijg ik daar dan nog een bevestiging van de belastingdienst ? Of hoor ik daar ook niets meer van ?

In elk geval bedankt voor je hulp, Wimo. Dat heeft mij een ereloon van 200 euro bespaard die mijn advocatenkantoor in Spanje anders zou geïncasseerd hebben voor deze aangiftes. Als ik je ooit tegenkom, dan trakteer ik je op een glaasje sangria of spaanse rioja.

Groeten,
Bojangles

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

25 okt 2016, 16:32

bojangles

Op de bank geef je die 3 laatste documenten af.
Het 5° en laatste is voor de administratie (daar waar die F opstaat)
De bank stuurt dit door.
De rest krijg je terug mee. (bank zal daar wel een stempel opzetten)

Van de belastingen krijg je volgens mij niets meer te horen.

De reden waarom ik vroeg waar je eigendom ligt is dat ik vernomen heb dat in Tenerife de regelgeving zou verandert zijn .
Daar zou je vanaf nu (of volgend jaar )maar 1 aangifte moeten doen.
1 voor beide eigenaren (woning) en1 voor garage. Dus maar 2 i.p.v. 4
Hoe dat moet ingevuld worden weet ik ook niet.
Mss. komt dat in Spanje ook wel.

Voor die aangifte in Belgie;
Ik heb jaren geleden (bij gebrek aan info) ook maar een berekening gemaakt.
Zowat de gemiddelde huurprijs hier in de regio. (zelfde grote en ligging enz.) - de kosten
Elk 50% in de aangifte.
Na zoveel jaren nog nooit iets vernomen van de bel.

Ben daarstraks mijn aangiftes gaan binnen doen op de bank.
Zal ze morgen terug ophalen (stond wat veel volk).

Nog 1 vraag;
Waarom neemt iedereen een advocaat of een gestor.
Kost toch alleen maar geld?

Wimo
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

26 okt 2016, 15:27

petrol

???????

Wimo
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11