Starter TL-lamp

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

21 nov 2016, 20:35

In de zestiger jaren zei iemand me eens: een starter van een TL-lamp die zijn functie niet meer doet kan "gecastreerd" worden en opnieuw zijn werk doen.

Het werd me voorgedaan. De starter werd even van zijn manteltje ontdaan en de condensator(?) weggeknipt. Dat marcheerde. Het manteltje werd er uiteraard terug opgezet.

Sindsdien heb ik steeds een starter die haperde "gecastreerd". Met zeker 99% kans op succes. We spreken dus van het weghalen van dat deeltje dat geen "glazen lampje" is, aan dit laatste raakt men niet.

Wat ik me nu pas afvraag ... is er soms ook een nadeel aan zulke operatie?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 nov 2016, 20:46

Paca schreef:Wat ik me nu pas afvraag ... is er soms ook een nadeel aan zulke operatie?
Ja, want dat veroorzaakt storingen op radio en tv als je de lamp aansteekt, geknetter op de radio en horizontale strepen op je tv (toen die nog een beeldbuis had en vijftig kilo woog).

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

23 nov 2016, 00:15

MichelN schreef: Ja, want dat veroorzaakt storingen op radio en tv als je de lamp aansteekt, geknetter op de radio en horizontale strepen op je tv (toen die nog een beeldbuis had en vijftig kilo woog).
Ja, maar dit duurt enkel de tijd dat de lamp aanspringt. Allez, toch naar mijn gevoel, 1à2 seconden. Als dit het enige euvel is weegt het voor mij niet zo zwaar ... niets "ergers" ooit mogelijk volgens iemand?