Het Probleem met Religie

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

23 jun 2016, 07:30

Show me the way to the next whisky bar
Oh, don't ask why, oh, don't ask why

For if we don't find the next whisky bar
I tell you we must die

~ Brecht, Mahagonny

En... sterven is niet iets, wat de meesten van ons (op korte termijn) willen!

"Primum vivere, deinde philosophari", "Eerst leven, en dan filosoferen", zeiden die ouwe Romeinen al!

Als je door rationeel redeneren tot de conclusie komt dat het "zelf" een tijdelijk verschijnsel is - een product van het geheugen - dat bij het overlijden spoorloos verdwijnt, dan moet je dat inzicht in de praktijk toch weer loslaten.

Als je dat voortdurend in je gedachten houdt, riskeer je: je gevoel van toekomst te verliezen, depressief te worden en uiteindelijk misschien zelfs zelfmoord te plegen.

Ik ben dus allesbehalve onder de indruk van, wat die sciëntisten onder de "schrijvers" hier, verkondigen.

In hun dagelijks leven klampen ze zich even hard aan het leven vast als elke irrationeel denkende gelovige.

Onderzoek heeft trouwens aangetoond, dat nog altijd een meerderheid van de mensheid denkt dat een menselijk wezen een toekomst heeft voorbij de dood.
Niet dat dat bewijst dat dit wáár zou zijn. Het toont aan dat mensen nood hebben aan de overtuiging: een toekomst te hebben.

Ieder van ons, die ooit heeft meegemaakt dat hij/zij geen toekomst meer had, weet hoe verlammend dit werkt.

Je mag dan al 'filosofisch' (of 'wetenschappelijk') overtuigd zijn dat je persoonlijke leven elk moment in het niets kan verdwijnen, en dus eigenlijk uiterst triviaal is - mensen hebben daar zeer beeldrijke uitdrukkingen voor... In de praktijk doe je er beter aan te "doen alsof" het wél grote betekenis heeft, en wél ergens over gaat!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 jun 2016, 23:00

Het leven gaat wel ergens over, het gaat over het leven. :idea:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

24 jun 2016, 07:48

socrates schreef:Het leven gaat wel ergens over, het gaat over het leven. :idea:
Een mooi voorbeeld van een verbale paradox...

"Ergens over gaan" is een uitdrukking die synoniem is aan "betekenis hebben".

En betekenis wordt gegeven door waarnemers.

Heeft het leven betekenis zonder dat het waargenomen wordt?!... Een aloude filosofische vraag...

En hier gaat het over:
Het einde van mij en jou, als waarnemers.

Het leven gaat ongetwijfeld door voor andere waarnemers, als jij en ik er niet meer zijn.
Maar het krijgt maar betekenis, omdát het waargenomen wordt.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

24 jun 2016, 14:10

Onze jonge Vlaamse wetenschapsfilosoof Maarten Boudry (1984) heeft een uitdagend, uitstekend boek geschreven: "Illusies voor gevorderden".
Ik ben er zo van onder de indruk, dat ik er zelfs niet meer aan dénk hier nog iets te schrijven, voor ik het boek uitgelezen heb! :mrgreen:

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

30 jun 2016, 08:01

In wezen heb ik geen probleem met godsdienst, voor zover het iemand helpt zin en betekenis aan zijn leven te geven.

Als ge gelooft dat Jezus ons gaat redden - of al gered heeft - en dat het enige wat nodig is, is: hem aanvaarden als uw "heiland"... Soit!... mij niet gelaten!

Maar het probleem met godsdienst is:
dat mensen met hun godsdienstige overtuigingen groepen vormen, waarbij de ene groep de andere minacht en bestrijdt; en - in het geval van de islam, of het creationisme, of het literalisme - de wetenschappelijke vooruitgang probeert te hinderen en belachelijk te maken.

Dat zijn allemaal vormen van geweld en daarom uiterst contraproductief!

Als ge, dank zij uw godsdienst, een vredevoller, liefdevoller mens geworden zijt, en bvb streeft naar een universeel broeder/zusterschap op deze wereld, en kiest voor solidariteit en samenwerking op de planeet... Prachtig! Formidabel!

Maar kijk naar wat er in werkelijkheid gebeurt!... Niets dan strijd en scheppen van conflicten!

Daarom is het interessant om die 11 punten eens goed te lezen!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

01 dec 2016, 15:06

Een boek met loden pagina's dat acht jaar geleden werd gevonden in Jordanië, zou wel eens de eerste schriftelijke vermelding van Jezus kunnen bevatten. Dat zeggen althans enkele wetenschappers die het werk bestudeerden. Jezus komt erin naar voren als iemand die de duizend jaar oude religie uit de tijd van koning David in ere wilde herstellen en niet als iemand die een nieuwe godsdienst wilde beginnen. En de God die hij aanbad was zowel mannelijk als vrouwelijk.


De tabletten - waarin ook een portret van Jezus is opgenomen - werden in 2008 ontdekt door een Bedoeïen, maar het is niet helemaal duidelijk op welke manier. Volgens sommige bronnen kreeg hij ze van zijn grootvader, volgens andere vond hij ze na een overstroming. Feit is dat ze uit een intussen verlaten deel van het land komen, maar wel uit een gebied waar de vroege christenen vluchten

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

06 dec 2016, 11:30

walteropdemaan schreef:Een boek met loden pagina's dat acht jaar geleden werd gevonden in Jordanië, zou wel eens de eerste schriftelijke vermelding van Jezus kunnen bevatten. Dat zeggen althans enkele wetenschappers die het werk bestudeerden. Jezus komt erin naar voren als iemand die de duizend jaar oude religie uit de tijd van koning David in ere wilde herstellen en niet als iemand die een nieuwe godsdienst wilde beginnen. En de God die hij aanbad was zowel mannelijk als vrouwelijk.


De tabletten - waarin ook een portret van Jezus is opgenomen - werden in 2008 ontdekt door een Bedoeïen, maar het is niet helemaal duidelijk op welke manier. Volgens sommige bronnen kreeg hij ze van zijn grootvader, volgens andere vond hij ze na een overstroming. Feit is dat ze uit een intussen verlaten deel van het land komen, maar wel uit een gebied waar de vroege christenen vluchten
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... -hem.dhtml

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

07 dec 2016, 12:35

walteropdemaan schreef:Een boek met loden pagina's dat acht jaar geleden werd gevonden in Jordanië, zou wel eens de eerste schriftelijke vermelding van Jezus kunnen bevatten. Dat zeggen althans enkele wetenschappers die het werk bestudeerden. Jezus komt erin naar voren als iemand die de duizend jaar oude religie uit de tijd van koning David in ere wilde herstellen en niet als iemand die een nieuwe godsdienst wilde beginnen. En de God die hij aanbad was zowel mannelijk als vrouwelijk. De tabletten - waarin ook een portret van Jezus is opgenomen - werden in 2008 ontdekt door een Bedoeïen, maar het is niet helemaal duidelijk op welke manier. Volgens sommige bronnen kreeg hij ze van zijn grootvader, volgens andere vond hij ze na een overstroming. Feit is dat ze uit een intussen verlaten deel van het land komen, maar wel uit een gebied waar de vroege christenen vluchten
Het is de voorloper van het hedendaagse atoma-schriftje.
Afbeelding

Eclipsed_Lunatic
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:19

01 jun 2018, 02:26

11 manieren waarop religie de mensheid aan het vernietigen is?

Tja, ik ben hier tamelijk nieuw op dit forum, dus ik lees zo een beetje de "jongste" topics, hoewel deze draad er hier al ruim twee jaar schijnbaar dood bij ligt.

Maar goed, alleen al bij de stelling over "11 manieren waarop religie de mensheid aan het vernietigen is" stel ik mij vragen rondom de definitie van "religie" op zich. Na het lezen van enkele van die 11 manieren blijkt dat religie daarbij uitsluitend gerelateerd wordt aan soorten "godsdiensten". Wat mij betreft komen ook afgodsdiensten in aanmerking. En dus, beseffende dat behalve de ware Godsdienst (en ik laat even in het midden of deze al dan niet bestaat, en zo ja, welke dat dan is) van alles een afgodsdienst kan zijn, kunnen we stellen dat van alles ook religie kan zijn...

Als gelovige vind ik het principe om mijn medemens lief te hebben zoals mezelf allerminst vernietigend. Je weet wel: doe een ander niet aan wat je zelf ook niet wenst aangedaan te worden. Het reikt uiteraard veel verder, want passiviteit terwijl de mogelijkheid aanwezig is om het goede te doen getuigt ook niet echt van liefde voor de medemens. Liefde voor de medemens is dus te definiëren en aldus af te bakenen. Maar wat als het misgaat, als de liefde met de voeten wordt getreden? Is het dan niet meer dan billijk dat over het gedane onrecht een soort rechtspraak moet komen? Een rechtvaardige rechtspraak, toch?

En zo zie ik onbegrepen richtlijnen vanuit de Bijbel de revue passeren, zoals Deuteronomium 22:28-29

"Wanneer een man een meisje aantreft, een maagd die niet in ondertrouw is, en hij grijpt haar en slaapt met haar, en zij worden ontdekt, dan moet de man die met haar geslapen heeft, aan de vader van het meisje vijftig zilverstukken geven, en zij zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar vernederd heeft. Hij mag haar al zijn dagen niet wegsturen."

De oorzaak van het onbegrip van deze richtlijn ligt hem in de gebrekkige vertaling. Deze verzen zijn in feite te vergelijken met Exodus 22:16-17

"Wanneer iemand een maagd verleidt die niet in ondertrouw is, en hij met haar slaapt, moet hij haar voor zichzelf tot vrouw nemen door volledige betaling van de bruidsschat. Maar als haar vader beslist weigert haar aan hem te geven, moet hij een geldsom afwegen die overeenkomt met de bruidsschat voor een maagd."

In Deuteronomium 22:28-29 gaat het niet over verkrachting, laat dat duidelijk zijn, maar over ontucht tussen een man en een vrouw. Afhankelijk van de vertaling die je gebruikt, kan de tekst enigszins misleidend zijn. Maar als je de context bestudeert, is het duidelijk dat dit gedeelte over ontucht gaat, en niet over verkrachting. In Deuteronomium staat “en zij worden ontdekt” (betrapt op ontucht), dan heeft de man geen andere keus dan de bruidsschat aan haar vader te betalen, en met haar te trouwen, precies wat ook in Exodus wordt aangegeven.

Overweeg ook de verzen 25-27 van hetzelfde hoofdstuk in Deuteronomium.

"Maar als de man het ondertrouwde meisje in het open veld aantreft, en de man haar vastgrijpt en met haar slaapt, dan moet alleen de man die met haar geslapen heeft, sterven. Het meisje mag u niets doen, want het meisje heeft geen zonde begaan die de dood verdient. Deze zaak komt immers overeen met het geval dat een man zijn naaste aanvalt en deze om het leven brengt. Hij trof haar namelijk aan in het open veld, en het ondertrouwde meisje riep, maar er was niemand die haar verloste."

Ook al gaat het in deze verzen over een vrouw die verloofd is, het punt is duidelijk. Het gaat er om dat de vrouw gedwongen is tot onvrijwillige seks, daarom wordt er in de tekst gezegd dat ze “om hulp riep” (vers 27). In de verzen 28-29 wordt niets gezegd over het feit dat de vrouw om hulp riep, en dat wijst erop dat de vrouw van vers 28-29 vrijwillig koos om seks te hebben. Daarbij worden beide partijen verantwoordelijk geacht in het geval van ontucht, omdat het met wederzijdse instemming gebeurt. In het geval van verkrachting (verzen 25-27) wordt echter alleen de man gestraft.

Als de Bijbel spreek over verkrachting, dan wordt een compleet ander woord gebruikt voor “haar grijpen”, namelijk 'chazak'. In Deuteronomium 22:28 wordt echter een ander woord gebruikt, namelijk 'tafas', dat over het algemeen wordt vertaald met “neemt”.

Om maar aan te geven dat je Bijbelse teksten, die geschreven zijn binnen de context van een andere cultuur en in een andere taal, niet zonder meer kunt evalueren op basis van een gebrekkige vertaling, en dit met een volledig ontbreken van enige oorspronkelijke culturele context.
"Everything under the sun is in tune, but the sun is eclipsed by the moon"

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

25 jun 2018, 16:33

Hier mag ook een slotje op .

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

25 jun 2018, 19:00

@talisman,

alleen de topic starter kan vragen om een topic af te sluiten.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

26 jun 2018, 18:56

redpoppy schreef:@talisman,

alleen de topic starter kan vragen om een topic af te sluiten.
O ja ? Heeft YYZ dan ook verzocht de topic " De komst van Christus " te sluiten ? :roll:

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

26 jun 2018, 19:48

Gaan we het zo spelen?U weet goed genoeg dat moderators ook topics mogen en kunnen afsluiten.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

27 jun 2018, 00:08

redpoppy schreef:Gaan we het zo spelen?U weet goed genoeg dat moderators ook topics mogen en kunnen afsluiten.
Och redpoppy, als mod op een heel ander terrein (wapens) begrijp ik u uitermate goed ... er zijn nu éénmaal arrogante sukkelaars die men wat in toom moet kunnen houden. U weet dat, ik weet dat ... de meeste serieuze leden weten dit.
BTW, volgens mij heeft het Seniorennet verdienstelijke mods ... laat dit zo blijven!

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

27 jun 2018, 08:05

Paca schreef:
redpoppy schreef:Gaan we het zo spelen?U weet goed genoeg dat moderators ook topics mogen en kunnen afsluiten.
Och redpoppy, als mod op een heel ander terrein (wapens) begrijp ik u uitermate goed ... er zijn nu éénmaal arrogante sukkelaars die men wat in toom moet kunnen houden. U weet dat, ik weet dat ... de meeste serieuze leden weten dit.
BTW, volgens mij heeft het Seniorennet verdienstelijke mods ... laat dit zo blijven!
Volkomen mee eens.