Mozilla Thunderbird

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

13 mar 2017, 23:14

Met Telenet als provider en een e-mail programma als Thunderbird, heb je een e-mail adres dat samengesteld is zoals bvb. voorbeeld.een@telenet.be

Hoe ga je nu te werk als je dit e-mail adres wil behouden, maar een ander e-mail programma wilt gebruiken ?

Let wel de provider Telenet blijft behouden, alleen Thunderbird moet er uit.
Is dit in de praktijk mogelijk aub ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

13 mar 2017, 23:47

Dat is zeker mogelijk. Je hebt toch telenet in thunderbird ook kunnen ingeven? Welk e-mail programma zou je gebruiken?
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

14 mar 2017, 05:20

lode schreef:Dat is zeker mogelijk. Je hebt toch telenet in thunderbird ook kunnen ingeven? Welk e-mail programma zou je gebruiken?
Welk nieuw programma, daar ben ik nog niet uit.
Om eerlijk te zijn, Thunderbird irriteert mij mateloos om reden dat het telkens bij herinstallatie als gevolg van allerlei problemen met een computer, het eindeloos klooien is om Thunderbird goed geconfigureerd te krijgen.

Ik heb al vele handleidingen op het net gevolgd (ook die van Seniorennet) en telkens hapert er wel iets. Zoveel handleidingen er zijn, zoveel manieren van opstarten bekom ik achteraf. Het lijkt wel onmogelijk op punt te zetten. Het zal wel aan mij liggen veronderstel ik, maar andere mailprogramma's zoals Gmail, Mail.be, Outlook ... (web gebaseerd dacht ik) zijn simpeler in gebruik.
Ooit werkte ik eens met The Bat mail programma en dat was nog een groter debacle.

Eenmaal er een dergelijke configuratie nodig is, pas ik. Ik wil zeker mijn bestaande e-mail adres behouden, desnoods toch met Thunderbird, maar ik zie het echt niet meer zitten dit in orde te krijgen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 mar 2017, 07:54

Het maakt toch niks uit welk provider je hebt alsook je email adres wat betreft gebruik van eender welk emailprogramma??

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

14 mar 2017, 09:39

Ik heb Thunderbird 4 jaar op mijn tablet staan en heb deze nog nooit moeten herinstalleren of opnieuw configureren.
Het ligt dus niet aan thunderbird.
Problemen los je op door de problemen zelf aan te pakken en niet door een herinstallatie.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 mar 2017, 12:30

janneke dust2 schreef:Ik heb Thunderbird 4 jaar op mijn tablet staan en heb deze nog nooit moeten herinstalleren of opnieuw configureren.
Het ligt dus niet aan thunderbird.
Problemen los je op door de problemen zelf aan te pakken en niet door een herinstallatie.
TS betrekt steeds zijn emailaccount en provider bij een emailprogramma wat ik niet begrijp?

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

14 mar 2017, 13:41

Ik zal eens proberen het uit te leggen hoe die dingen in elkaar zitten.

Een mailbox neem je bij een mailprovider. Voor deze mailbox krijg je een email adres en kan je eventueel nog aliassen toevoegen. De mailprovider kan ook uw internetprovider zijn maar moet niet.

Mails kan je dan lezen of versturen via webmail of via een mailprogramma.
Webmail bedien je via een webbrowser bv Internet Explorer, Edge, Firefox, ...
Voorbeelden van mailprogramma's : Microsoft outlook, thunderbird, ...

Ik heb zelf 2 mailboxen bij Telenet en nog 3 bij Gmail.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

14 mar 2017, 17:55

Paul Siemons schreef:Het maakt toch niks uit welk provider je hebt alsook je email adres wat betreft gebruik van eender welk emailprogramma??
Dan begrijp ik niet goed waarom een e-mail adres zoals bvb. voorbeeld.een@telenet.be niet kunt gebruiken bij pakweg Gmail waar het e-mail adres er zo moet uitzien : voorbeeld.een@gmail.com ?

Ik kan toch onmogelijk een e-mail adres eindigend op "telenet.be" gebruiken in Gmail waar alle e-mail adressen eindigen op gmail.com ?? 8O
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

14 mar 2017, 19:01

Dan begrijp ik niet goed waarom een e-mail adres zoals bvb. voorbeeld.een@telenet.be niet kunt gebruiken bij pakweg Gmail waar het e-mail adres er zo moet uitzien : voorbeeld.een@gmail.com ?
Natuurlijk kan dat wel, zij het misschien met enkele beperkingen.
Ik kan toch onmogelijk een e-mail adres eindigend op "telenet.be" gebruiken in Gmail waar alle e-mail adressen eindigen op gmail.com ??
Je moet een onderscheid maken tussen gmail de e-mail provider, en gmail het webmail programa.
Bij de e-mail provider kan je uiteraard enkel e-mail adressen aanmaken die eindigen op @gmail.com.
Het webmail programa gmail is in eerste instantie gekoppeld aan de e-mail provider gmail maar kan ook e-mail lezen van andere providers zoals Yahoo, Outlook en andere.

Kijk (in gmail) bij Instellingen -> Accounts en import -> E-mail bekijken uit andere accounts:

p.s. omgekeerd kan natuurlijk ook. gmail lezen in telenet webmail.


p.s. Ervaringen kunnen verschillen maar ik gebruik Thunderbird al 15 jaar naar volle tevredenheid.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 mar 2017, 06:50

@hovel: bedankt, ik ga toch nog eens proberen om Thunderbird in orde te krijgen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

15 mar 2017, 20:05

Ter info de instellingen in mijn Thunderbird:

Ontvangen van e-mail van een telenet e-mail adres:
Afbeelding

Ontvangen van e-mail van een gmail e-mail adres:
Afbeelding

Verzenden van e-mails via telenet:
Afbeelding

Suc6

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

19 mar 2017, 20:58

Heel erg bedankt, heel nuttige info.
Toch blijf ik na opstart van Thunderbird nog met onderstaande mededeling zitten en het is me nog niet duidelijk hoe dit op te lossen :

Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

19 mar 2017, 21:32

In Thunderbird,
In het menu bovenaan, klik op Extra,
Kies Opties,
Kies tabblad Algemeen,
In het vak Thunderbird-startpagina klik op Standaardinstelling herstellen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

21 mar 2017, 16:46

hovel schreef:In Thunderbird,
In het menu bovenaan, klik op Extra,
Kies Opties,
Kies tabblad Algemeen,
In het vak Thunderbird-startpagina klik op Standaardinstelling herstellen.
Ik heb deze richtlijn toegepast en de melding blijft nu weg.
Ik meld het nog als er opnieuw iets verkeerds loopt. Bedankt voor de hulp.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !