Over de SSD schijf

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 feb 2017, 11:47

is iets heel simpel eigenlijk hoor

indertijd werd dat méér gedaan , bij windows 98 het zelf instellen van het virtueel geheugen (een stukje van de hd instellen dat als geheugen gebruikt kan worden )


steekt daar één ssd in ?
of één ssd + een gewone hd in ?

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

14 feb 2017, 21:24

verhaegen schreef:is iets heel simpel eigenlijk hoor
indertijd werd dat méér gedaan , bij windows 98 het zelf instellen van het virtueel geheugen (een stukje van de hd instellen dat als geheugen gebruikt kan worden )
steekt daar één ssd in ?
of één ssd + een gewone hd in ?
De computer in kwestie heeft volgende configuratie :

HP 6200 Pro Tower
2e generatie i3
8 GB Ram
500 GB HDD + 240 GB SSD
DVD/RW
nVidia Graphics dual view
W7 Pro
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 feb 2017, 10:06

... sedert 11 februari jl. heb ik vanaf de late avond en het draaien van Linux Mint 18 op de computer via een schijfje, geen "vastlopers" meer gehad met de computer.

De verbinding computer --> monitor is op dinsdag 14 februari jl. vernieuwd d.m.v. een DMS 59 naar DVI kabel.
Intussen was ik aan een nieuwe monitor toe (23,6 "), die verbonden werd met hierboven vermelde kabel.

Ik weet nu niet of dat allemaal iets te maken heeft met het feit dat ik tot hiertoe geen nieuwe problemen gehad heb.
Is daar nu een verklaring voor ?

@janneke dust2 : ik ga mij nu niet riskeren aan die test met het wisselbestand : ben bang iets verkeerds te doen en temeer omdat het nu al een tijdje vlot draait ... 8O
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

12 mar 2017, 06:18

... we zijn nu bijna een maand verder en hebben geen grote problemen meer gehad. Toch ondervond ik af en toe een lichte aarzeling in het uitvoeren van commando's, maar zeker niet gelijk de periode in januari/februari 2017.

UIteindelijk beviel Windows 7 Professional mij om een of andere reden niet en is na een "schone lei" vervangen door Windows 7 Home Premium SP1.

Na een reeks hindernissen, gekend in een apart topic, lijkt de herinstallatie te gaan vlotten en ben ik benieuwd naar het verder verloop ervan.

In ieder geval al heel veel dank voor allen die hier aan meewerkten.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 mar 2017, 09:43

Toby schreef:... we zijn nu bijna een maand verder en hebben geen grote problemen meer gehad. Toch ondervond ik af en toe een lichte aarzeling in het uitvoeren van commando's, maar zeker niet gelijk de periode in januari/februari 2017.

UIteindelijk beviel Windows 7 Professional mij om een of andere reden niet en is na een "schone lei" vervangen door Windows 7 Home Premium SP1.

...knip.....
Je vraagt het mij niet, maar toch zeg ik het: dat lijkt mij een kruk vervangen door een houten been. Ik heb in het verlden gevloekt en gesakkerd op die Home versies omdat daarin opties van de Professional kortgesloten waren. Maar dat kwam vooral tot uiting als je binnen een netwerk zit.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

13 mar 2017, 06:02

@hviaene : ah bon, waarom zou ik je opmerking niet waarderen ? :wink:
Ik weet één ding : al jaren heb ik Windows 7 Home met zijn kleine onhebbelijkheden gedraaid (en die computer doet het nu nog goed) en vind deze versie toch de meest vlotte die Microsoft etaleerde.

Toen ik afgelopen jaar een gebruikte mini tower binnenhaalde met daarop Windows 7 Home Professional, kreeg ik de ene vastloper na de andere. De reden hiervan is me nog altijd onbekend. Ligt het aan het toestel zelf ? Dat kan. We zien wel.

Ik moet nu afwachten wat deze wijziging gaat brengen en in de veronderstelling dat Home ietwat simpeler is dan Professional, is er hoop.

Overigens zul je wel weten wat ik bedoel als je dan even een computer aanzet met pakweg een duo opstart van Linux Mint en Zorin. Eenvoud en souplesse straalt daar zo van af, wat zeker niet betekent dat die bestuur systemen moeten onderdoen voor koning Microsoft.
Integendeel.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

13 mar 2017, 09:37

Zoals ik al zei, voel ik mij veel beter af met een Professional in een netwerk omgeving. Toen ik X aantal jaar geleden een laptop kocht, heb ik erop gestaan om een 7 Professional te hebben. Eén van de redenen: de Home editie ondersteunde geen Offline files.
Maar in feite gebruik ik al jaren geen Windows meer. Op mijn desktop (waar ik nu op werk) staat er gewoonweg geen meer op. Mijn Mageia dient ook als file- en print server voor de andere laptops.
Op mijn eigen laptop staat W10, maar ik kijk daar aleen maar naar toe als ik iets over Windows moet opzoeken (ik geef les aan senioren over de computer), maar zelf gebruik ik er ook Mageia op. De laptop van mijn vrouw idem. En dan heb ik nog een oude laptop (32-bit, bijna een muzeumstuk) die ik gebruik om Mageia updates te testen. En al die tuigen hebben toegang tot bepaalde mappen op de desktop.
Alle twee laptops hebben W10 Home en ik vind het een gesukkel tot en met. Leg maar eens uit aan absolute beginners dat je in de Verkenner Biblioteken bestanden op twee plaatsen ziet staan die in feite hetzelfde zijn.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 mar 2017, 15:33

ik heb ook dikwijls proffesionals gehad
en nu een gewone versie
géén probleem hoor
en de meeste mensen zullen der géén probleem mee hebben

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 mar 2017, 06:33

verhaegen schreef:ik heb ook dikwijls proffesionals gehad
en nu een gewone versie
géén probleem hoor
en de meeste mensen zullen der géén probleem mee hebben
Ik ging er altijd van uit dat de verschillende versies van Windows 7 (dan bedoel ik Basic, Home, Professional en Ultimate) best konden worden getoetst aan de computerkennis van de gebruiker. Da's een beetje toepassen van "gezond boerenverstand" en ik oordeelde dat Windows 7 Home, gelet op de omvang van mijn computerervaring, mij best lag en uiteindelijk voldeed aan de eisen die ik stelde.

Deze theorie heeft mij steeds voldoening geschonken, totdat Windows 8, 8.1 en tenslotte het duivelse 10 op de markt kwam. Windows 10 zegt me helemaal niks en een splinternieuwe laptop met dit besturingsysteem er op wordt - eigenlijk schandalig - nauwelijks gebruikt. Waarom ? Het is een draak van een OS.

Dat debacle dreef mijn nieuwsgierigheid op naar nog een alternatief in de computerwereld en ik ontdekte de distro's die Linux aanbood. Wat een wereld, wat een keuze en vooral wat een eenvoud.

Die eenvoud mag je dan ook weer niet overdrijven en veel ervaring heb ik daar tenslotte ook nog niet mee. Ik startte destijds met Ubuntu versies zoas Lubuntu, Xubuntu ... en vond al heel snel de "passie" om meer en meer uit te testen.

Links en rechts hoorde ik of er niemand oudere computers en/of laptops wou verkopen voor een prikje (en heus je vind zelfs bij betrouwbare tweedehands handelaars werkelijk degelijke toestellen voor weinig geld) en de pret kon niet op. Puppy Linux, Damn Small Linux, Peppermint Linux, Red Hat (wat een zware kost die laatste) ... allemaal distro's voor antieke "kaskes" maar je staat versteld wat die nog presteren met Linux.

Een groot deel berichten verwerk ik met een overjaarse, loodzware, in het Antwerpse aangekochte tweedehands Dell Precision M 6300 laptop, die enkele jaren reeds probleemloos Linux Mint draait en startte met versie Linux Maya 13 en nu aan Linux Mint 18 toe is. Nogmaals, eens je de eenvoud van een Linux ondervind, ho maar.

Een kleine illustratie hiervan ondervond ik met een al even antieke HP printer, zo'n studentenprinterke van pakweg 15 jaar geleden - voor de lol kocht ik er verleden jaar nog eentje voor nauwelijks 20 euro ... - dat heel wat voeten in de aarde heeft om correct te configureren in Windows 7. Dan spreek ik nog niet over Windows 10, waar het waarschijnlijk niet meer zou lukken. Dat heb ik overigens nog niet eens geprobeerd.
Soit, dat printerke gaf meermaals "niet thuis" bij Windows printopdrachten en herinstalleren was op zich geen drama, maar je kan je ogen niet geloven als je die printer configureert in Linux Mint of Zorin. Welgeteld 3 muisklikken en de HP 690C - zo heet hij dan - printte als nooit tevoren.

Zo zie je maar en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !