SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Erven van een suikernonkel

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Recht
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joke09

BerichtGeplaatst: Do 16 Maa 2017, 19:08    Onderwerp: Erven van een suikernonkel Reageer met quote

Ik heb een vraagje, een suikernonkel is overleden en laat verschillende bouwgronden na, er zijn verschillende erfgenamen, de notaris zegt dat we 65% successierechten moeten betalen, mijn echtgenoot en ik hebben een pensioentje samen van 1300¤ in de maand, in het verleden heb ik mijn spaarcenten weggegeven aan mijn kinderen om hun financieel te steunen, bij het bouwen van hun woning en nu zitten we daar, ik zal op een bouwgrond van neem 150000¤, 95000¤ aan vadertje staat moeten geven, dat hebben we niet, dus we zullen moeten gaan lenen we zijn bijna 70j, hoe moeten we dat aflossen en zullen we nog kunnen lenen, ik heb een klein spaarpotje maar zeker 3/4 te kort dus niet genoeg om de staat te betalen en dan hebben we niets meer, stel je voor dat er ons iets overkomt, we hebben enkel ons appartementje.
Nu denk ik eraan, kan ik de erfenis doorgeven aan een goed doel, en hoe gaat dat in zijn werk, wie betaalt de successierechten dan, het gaat over bouwgrond geen geld. Of kan dit niet? Wie kan hierbij helpen?
Ik maak me grote zorgen, de centjes zouden welkom zijn, maar nu begin ik te twijfelen.

op jezelf terugkaatst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Do 16 Maa 2017, 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Die notaris maakt een fout. De successierechten in Vlaanderen.

Bij erfenis in de rechte lijn gelden de volgende drie tarieven.
De successierechten zijn: 3 % tot ¤ 50.000, 9 % tot ¤ 250.000 en 27 % daarboven.

Bij erfenissen tussen broers en zussen gelden volgende drie tarieven.
De successierechten zijn 30% tot ¤ 75.000, 55 % tot ¤ 125.000. daarboven 65 %.

Erfenissen tussen andere personen, de volgende drie tarieven gelden.
De successierechten zijn 45% tot ¤ 75.000, 55 % tot ¤ 125.000. daarboven 65 %.

¤ 150.000.

¤ 75.000 * 0.45 = ¤ 33.750
¤ 50.000 * 0.55 = ¤ 27.500
¤ 25.000 * 0.65 = ¤ 16.250.

Dat is ¤ 77.500 successierechten.

* * * * *

Er zijn meerdere erfgenamen.

Als er 3 andere zijn in dezelfde verhouding (andere personen ten overstaan van de suikeroom). In dat geval heb jij 1 / 4 van de eigendom en de successierechten zijn ¤ 19.375. Dat is anders indien de andere erfgenamen erven als broer of zuster. Misschien wilt een andere erfgenaam uw deel overnemen.

* * * * *

Stel dat uw deel ¤ 75.000 is. Stel 4 kinderen helpen bij de betaling.
Dan is dat ¤ 33.750 / 5 = ¤ 6750
Als de kinderen dan van u erven, Dan betaalt elk kind successierechten op ¤ 18.750. De successierechten zijn: 3 % tot ¤ 50.000, 9 % tot ¤ 250.000 en 27 % daarboven. De successierechten zijn ¤ 562,50 per kind.
Er is een vermindering op de successierechten vermits de netto verkrijging ¤ 18750 is. Formule is [ ¤ 500 * ( 1 – erfdeel / 50.000 ) ].
¤ 500 * (1 - 18.750/50.000) = ¤ 500 (1 - 0,375) = ¤ 312,5
Elk kind betaalt dan ¤ 562,50 - ¤ 312,5 = ¤ 250.
Elk kind betaalt ¤ 7.000 en krijgt ¤ 18.750.

* * * * *

Weigeren.

Wanneer de erfenis geweigerd wordt, wordt die herverdeeld tussen degenen die niet geweigerd hebben en de zelfde graad hebben. Indien van de 6 broers er dus 3 weigeren, verdelen de andere drie alles, ook de schulden. Slechts wanneer alle erfgenamen van dezelfde graad geweigerd hebben is het de volgende generatie die aan bod komt. Die moeten dan ook gaan weigeren.

Volgens de wettelijke regeling erft men tot de vierde graad. Dit zijn de kleinkinderen van de broers en zussen van de overledene. Het is momenteel voldoende dat de kinderen van de eerste generatie weigeren.

* * * * *

Erfenis doorgeven

Dan moet u ze eerst erven (successierechten).
En daarna in testament zetten.

* * * * *

wanton

BerichtGeplaatst: Vr 17 Maa 2017, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst dit : je kinderen helpen door hen geld te schenken is goed, maar moet beperkt zijn. De ouders mogen zichzelf geen pijn doen en in de problemen geraken.
Ten tweede : de tarieven die pastoor opgeeft voor de berekening van de successierechten (SSR) kloppen. Alleen, de berekening gebeurt voor de totaliteit van hetgeen in de categorie 'anderen' valt. Stel : alle onroerende goederen plus gelden zijn 1 mio ¤ waard. De successierechten worden berekend op 1 mio , niet per erfgenaam zoals in rechte lijn. Daarna gebeurt de splitsing. Op die manier zit men idd dicht bij 65 % op zijn erfdeel.
Ten derde : het is onwaarschijnlijk dat men een bepaald goed of bouwgrond alleen en in volle eigendom erft, als er meerdere erfgenamen zijn, zeker als er geen testament is opgemaakt. De wet verplicht niemand om in onverdeeldheid te blijven. Dit heeft waarschijnlijk tot gevolg dat , om iedere erfgenaam zijn deel te kunnen geven, alles zal moeten verkocht worden. Men kan wachten om de SSR te betalen tot na verkoop, maar dan komt er dikke intrest bij. Want dat is meestal binnen de 6 maanden niet verkocht.
Ten vierde : jij kan je deel doorgeven aan een goed doel , maar het zal enkel uw deel zijn na aftrek van de successierechten. En dan heeft dat geen zin meer.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: