SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

huur

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Recht
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
antoine10

BerichtGeplaatst: Do 20 Apr 2017, 20:52    Onderwerp: huur Reageer met quote

mag een verhuurder 3 maand vooropzeg als hij het huis te koop zej

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Prima Vera

BerichtGeplaatst: Do 20 Apr 2017, 21:20    Onderwerp: Re: huur Reageer met quote

antoine10 schreef:
mag een verhuurder 3 maand vooropzeg als hij het huis te koop zej

ik dacht dat het zes maanden was.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Vr 21 Apr 2017, 0:39    Onderwerp: Reageer met quote

Verkoop van de woning.

klikken, huur opzeggen bij verkoop woning.

De hoofdregel is “koop breekt geen huur”. Als uw verhuurder de woning wil verkopen is dat in principe geen reden om de huurovereenkomst op te zeggen.

Het is aan de volgende eigenaar, verhuurder om de opzeg van de huur te doen. Dat is dan 6 maanden.

LuW

BerichtGeplaatst: Di 20 Jun 2017, 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Pastoor....Let op... Uw link verwijst naar een site waar de wetten van Nederland van toepassing is.
Hier in België is dat wel even anders.

Naar boven
LuW

BerichtGeplaatst: Di 20 Jun 2017, 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Geregistreerd huurcontract

Als het huurcontract correct geregistreerd is en dus een vaste dagtekening heeft, dan zal de overeenkomst verder blijven lopen na verkoop van het onroerend goed. De nieuwe verhuurder treedt in dezelfde rechten en plichten als de oorspronkelijke verhuurder en moet de wettelijk opzegmogelijkheden naleven. In principe verandert er dus niets voor de huurder.
Niet-geregistreerd huurcontract

Is de huurovereenkomst niet geregistreerd, maar wordt het pand reeds meer dan zes maanden bewoond door de huurder, dan zal de huurder dezelfde bescherming genieten alsof het contract wél geregistreerd was: de koper van het pand zal de huurovereenkomst enkel kunnen beëindigen zoals de verkoper/verhuurder dit kon.

Slechts wanneer de huurder minder dan zes maand in het pand verblijft op het moment van de verkoop, en het contract is niet geregistreerd, geeft dit de mogelijkheid aan de koper om de huurder onmiddellijk uit te zetten.
Moet ik de huurder verwittigen?

Ondanks het feit dat het niet wettelijk verplicht is, raden wij aan om de huurder in kennis te stellen van de verkoop. Immers, de huurgelden moeten vanaf het verlijden van de authentieke akte worden overgeschreven op de rekening van de nieuwe verhuurder.

Daarnaast moet je ook bepaalde afspraken maken met de huurder betreffende eventuele bezoeken in het kader van de verkoop. Dus dan moet je de huurder sowieso op de hoogte brengen. In sommige gevallen zijn deze bezoekmomenten reeds bepaald in de huurovereenkomst. Is dit niet het geval dan kun je dit onderling overeenkomen met de huurder. Over het algemeen is de huurder gehouden om wekelijks 2 à 3 bezoekmomenten toe te laten, maar afwijkende regelingen zijn uiteraard toegelaten.

Dit komt integraal van de website :
http://www.dewaele.com/nl/advies/ik-verkoop-mijn-appartement-dat-verhuurd-is-moet-ik-de-huurder-verwittigen

Kijk bvb zeker daar eens verder voor info.

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 20 Jun 2017, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Juist.

cuique suum

BerichtGeplaatst: Wo 21 Jun 2017, 3:09    Onderwerp: opzeg huur bij verkoop Reageer met quote

Dag allen,

ik heb dit zelf tweemaal mee gemaakt: 1 keer bij aankoop van appartement, 1 maal bij verkoop van geërfde eigendom.
Eigenaar/verkoper hoeft géén opzeg te geven. Opzeg moet gebeuren door nieuwe eigenaar / koper, conform de hiervoor reeds correct aangegeven regels.
In het geval van aankoop was het appartement in Gent bewoond, door "werkloze", "gescheiden" Afrikaanse muzikant... Tot je even 'googlet' en zijn internationale muzikale carrière ziet??? Durven ze in Gent bij het OCMW nooit eens zoeken en googelen???
Er was een heel summier niet geregistreerd huurcontract met de vorige eigenaar. Gezien bewoning van reeds meer dan drie jaar dus een "3 - 6 - 9".
Ik verwittigde die huurder in april reeds mondeling, bij ondertekening compromis, dat ik het appartement ging kopen, en totaal ging renoveren... Dat hij dus zou moeten verhuizen.
Daarop nam hij domicilie van zijn 3 kinderen (die bij zijn "gescheiden" vrouw ingeschreven waren, en ook in Gent woonden!) ook in dat appartement met 1 slaapkamer?
Durven ze bij de Sociale Huisvestingsmaatschappijen in Gent nooit eens googelen??? Ze zouden VEEL centen kunnen sparen!!!
In augustus, op dezelfde dag van het ondertekenen van de aankoopakte van het appartement zond ik hem aangetekende opzegbrief - zoals wettelijk verplicht met 6 maand opzeg... Uiteraard geen reactie van hem...
Eind december heb ik hem via een advocaat laten dagvaarden voor het vrij maken / verlaten van het appartement. Gelukkig sprak de vrederechter vrij vlot Engels, en eiste de huurder geen officiële tolk. En idem ondertekende de huurder een verklaring in het Nederlands om de woning vrijwillig te verlaten na 1 maand...
Gezien hij de woning niet zomaar zou verlaten, heb ik eind januari via mijn advocaat een deurwaarde ingeschakeld om de woning te ontruimen,...
De huurder is 's avonds vertrokken om 22 uur, vooraleer de deurwaarder 's anderendaags om 08uur zou komen...
De huurder leeft nu allicht "nog lang en gelukkig" op een appartement in Gent, op kosten van het Gentse OCMW... en incasseert allicht via de Ghanese SABAM zijn auteursrechten???
Omgekeerd - positief! -verhaal in een plattelandsgemeente regio Gent: dubbelwoning op zowat 5000 m² grond verkocht aan een grootwarenhuisketen. Beide woningen waren gehuurd met niet geregistreerd huurcontract(, sinds meer dan 3 jaar, dus terug "3 - 6 - 9".
Bij ondertekenen compromis (12 pagina's!!) heb ik de huurders mondeling verwittigd, dat we gingen verkopen. De huurders zijn - geheel vrijwillig! - vertrokken vooraleer de notariële akte na 4 maanden verleden werd...
Dus een en ander hangt af van situatie: regio/ situatie verhuurder - huurder / vrederechter, en noem maar op!!!

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Recht Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: