|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
bootsman
|
Geplaatst: Wo 16 Feb 2005, 18:36 Onderwerp: motorboten |
|
|
Hallo, mijn Peugeot Indenor 50pk slaat soms op de meest delicate momenten op hol.
Het is veelal zo dat de motor bij stationair draaien geen problemen geeft, maar na een sluizenstop slaat hij na enkele tientallen meters volgas op hol, waarna hij plots staakt. Gewoonlijk start hij bijna onmiddellijk weer op, maar mag ik enkel op halfgas verder varen. De importeur kon me niet verder helpen en bij navraag aan enkele scheepsdieselmonteurs ben ik nog niets wijzer geworden. Weet iemand raad?
|
|
| Naar boven |
|
 |
Peter Lorre
|
Geplaatst: Do 17 Feb 2005, 10:30 Onderwerp: |
|
|
Bootsman, er zijn, zoals gewoonlijk, weer verscheidene mogelijkheden. Het wordt weer een beetje speurwerk. De meest voor de hand liggende, maar minst eenvoudig op te sporen oorzaak (voor een leek) is een hapering of een foute afstelling in de regulateur van de inspuitpomp. Ik zou het eerst en vooral zoeken in de richting van het aanzuigen van valse lucht door onderandere, een lekkende opvoerpomp, verstorven flexibele leidingen, loszittende brandstofleidingen enz. Ook een vervuilde brandstoftank, de zeef van de opvoerpomp die is dicht geslipt en verontreinigde brandstoffilters kunnen aan de grondslag liggen van het op hol slaan om daarna de strijd te staken. Het op hol slaan van de motor ligt meestal aan een tijdelijk brandstoftekort, een kort moment zuigt de motor olie aan uit het carter en draait op de oliedamp waarna hij vanzelfsprekend afslaat.
Succes.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Ma 21 Feb 2005, 10:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Was redelijk eenvoudig te verhelpen door vervangen opvoerbrandstofpompje.
|
|
| Naar boven |
|
 |
billy.bud
|
Geplaatst: Ma 21 Feb 2005, 18:14 Onderwerp: 40 voet |
|
|
Nog steeds ben ik op zoek naar de meest complete zeewaardige motorboot. In de 40 voet klasse heb ik tot op heden enkele tweedehands aan een onderzoek onderworpen die mij niet konden bekoren. Ofwel is de machinekamer dermate volgestouwd met watertanks en toebehoren die wegens de hoge temperatuur daar niet thuishoren en er tevens de oorzaak van zijn dat onderhoud aan de motoren een ware marteling wordt, laat staan een herstelling uitvoeren. Het interieur laat ook bij verscheidene types te wensen over, veel zeegaande boten zijn voorzien van een betimmering die ‘schuivende’ zaken, bij zware zeegang niet in de kast zullen houden.
Een zeegaand jacht moet volgens mij ook uitgerust zijn met waterdichte schotten in de machinekamer, waaraan naar mijn mening te weinig aandacht wordt aan besteed.
|
|
| Naar boven |
|
 |
rafsje
|
Geplaatst: Di 22 Feb 2005, 16:07 Onderwerp: Broom 35 |
|
|
Vaar met een Broom 35 van 1977, 2x120pk Ford diesels. Er is altijd een motor bij die hóger in temperatuur komt dan de andere. De temperatuurmeter van de stuurboord bedraagt 85°, bij de bakboord 95° en soms iets meer. Ook het opstarten gaat bij de stuurboord op de eerste knip, de andere sputtert altijd tegen. Niet dat ik de batterij, bij manier van spreken moet plat starten, maar het opstarten aan één stuk door van die dwarsligger duurt toch wel dertig seconden.
Wat is het probeem?
|
|
| Naar boven |
|
 |
Peter Lorre
|
Geplaatst: Wo 23 Feb 2005, 12:41 Onderwerp: |
|
|
Rafsje, een verschil in temperatuurmeting is analoog moeilijk vast te stellen. Je neemt best eerst een digitale temperatuurmeting alvorens verder te zoeken. Blijft het verschil groot (in de orde van 10°) denk dan eerst aan de thermostaat. Vervang tijdig de impellers. Vervolgens controleer je de inlaatslangen van het zeewater op knikken of verstoppingen, de pijpenbundel van water- en eventueel oliekoelers (ik veronderstel dat de motoren voorzien zijn van interkoeling) afgebroken vleugels van een impeller zorgen dikwijls al voor problemen. Dit hoort eigenlijk bij het grote jaarlijkse onderhoud zodat je dit niet als tijdverlies mag beschouwen. Bekijk bij de bakboordmotor ook eens het uitlaatsysteem op verstoppingen of knikken (tegendruk). En als afsluiter zou ik er willen aan toevoegen dat twee authentiek dezelfde motoren niet hetzelfde karakter vertonen, wat kan resulteren in een verschillende opstartprocedure.
|
|
| Naar boven |
|
 |
rafsje
|
Geplaatst: Vr 25 Feb 2005, 12:25 Onderwerp: Broom 35 |
|
|
Dag Peter
We hebben, zoals je zei, alle koelers grondig gereinigd, nagezien op korte knikken, waterverlies, impellers vervangen,enz. Met een digitale meting blijft er een verschil van 12° in de temperatuur voor beide motoren. De beide motoren geven wel een andere uitslag doordat we de metingen moeten doen zonder dop op de waterreservoir. Zijn er nog mogelijkheden om dit probleem eens nader te bekijken?
|
|
| Naar boven |
|
 |
Peter Lorre
|
Geplaatst: Za 26 Feb 2005, 18:36 Onderwerp: |
|
|
Rafsje, het probleem ligt soms heel simpel, een slippende riem van de waterpomp kan reeds resulteren in een verhoogde temperatuur. Laat eventueel de dop van de waterreservoir testen in een autowerkplaats, daar hebben ze een testapparaat, één van de kleppen kan lekken waardoor het kookpunt te laag komt te liggen, waardoor een redelijke verhoging kan ontstaan, zelfs koken van de motor kan daardoor optreden. In laatste instantie moet men denken aan de waterpomp, de schoepen kunnen in die mate gecorrodeerd zijn dat de koeling ontoereikend wordt.
|
|
| Naar boven |
|
 |
rafsje
|
Geplaatst: Wo 02 Maa 2005, 21:30 Onderwerp: |
|
|
Hallo Peter,
Na grondig onderzoek blijkt het aan een lek te liggen in de boiler die aangesloten is op de bakboord motor. Er is een klein waterverlies vastgesteld aan de spiraal van de boiler maar dat was zeer moeilijk te ontdekken wegens de geringe ruimte rond de boiler. Het is bijna bij toeval dat wij het lek hebben gevonden. Het is dus mogelijk dat er drukverlies ontstaat in het friswatersysteem van de bakboord motor waarbij een hogere temperatuur ontstaat.
Hartelijk dank.
|
|
| Naar boven |
|
 |
ferdy
|
Geplaatst: Zo 20 Maa 2005, 13:23 Onderwerp: afsluiters |
|
|
Kan iemand mij zeggen wanneer de afsluiters en huiddoorvoeren moeten vervangen worden? Er doen verhalen de ronde als zouden ze om de tien jaar aan vervanging toe zijn.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Peter Lorre
|
Geplaatst: Zo 27 Maa 2005, 22:22 Onderwerp: afsluiters |
|
|
Afsluiters beste Ferdy controleer je best regelmatig, want een afsluiter die in hoogste nood zijn werk niet doet is een ramp. De meeste afsluiters worden broos door het potentiaal verschil tussen verschillende legeringen, dus nazien op barstjes of aantasting door elektrolyse nooit lang uitstellen. Hetzelfde geldt ook voor de huiddoorvoeren, al is dat moeilijker te bepalen. Het gebeurde dat een afsluiter werd vastgezet op de huiddoorvoer, en de pijp van de doorvoer gewoon in stukken brak. Maar zonder die handeling had die doorvoer misschien nog twee jaar dienst gedaan, tot...
Naar mijn mening zou ik correct werkende afsluiters minstens binnen de tien jaar vervangen, de huiddoorvoeren eveneens.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Di 12 Apr 2005, 11:30 Onderwerp: motorboten/huiddoorvoeren |
|
|
Een vraag waar ik mee worstel is de volgende: Mag men huiddoorvoeren en de waterschep in brons overschilderen met aangroeiwerende verf?
|
|
| Naar boven |
|
 |
Peter Lorre
|
Geplaatst: Do 14 Apr 2005, 9:48 Onderwerp: |
|
|
Hallo Gast, wanneer de aangroeiwerende verf sporen van koper bevat, NOOIT overschilderen, wegens het corrosiegevaar. Je kan eventueel een aangroeiwerende verf gebruiken op basis van teflon voor die voorwerpen zoals huiddoorvoeren, waterschep, en schroef.
|
|
| Naar boven |
|
 |
swakke Moderator SeniorenNet
|
Geplaatst: Do 14 Apr 2005, 16:43 Onderwerp: |
|
|
M.Y. Catharina II
Gast
Geplaatst: Wo 13 Apr 2005, 20:44 Onderwerp: schroefas
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Peter, Sinds eind vorig jaar is de restauratie van onze Bergumermeerkotter voltooid. Ze werden gebouwd in de jaren 70 in Friesland (Bergum) De schroefas wordt vetgesmeerd en wat mij hierover bezighoud is dat vele meningen verschillen over de tijd tussen het aandraaien van de vetpot. Wat is hierover uw mening? Voor de rest varen wij naar alle tevredenheid op de Zeeuwse Delta en in aug. naar Texel!! Dank voor uw antwoord
Peter Lorre
Ber.: 82
Geplaatst: Do 14 Apr 2005, 9:42 Onderwerp: schroefas
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo M.Y. Catharina II, er zijn inderdaad veel meningen in verband met het doorsmeren van de schroefas. Het grote probleem zit hem in het feit dat men niet ziet wat men smeert. Hierdoor komt er, bij het onnodig aandraaien van de vetpot, veel smeervet in het water terecht. Overtollig smeervet wordt namelijk altijd tussen de schroefas en het achterste lager naar buiten geperst, wat nog wordt versterkt door een draaiende schroefas. Voor het milieu is het smeervet een zware belasting, daar het jaren nodig blijkt te hebben om in het milieu te worden afgebroken. Laat het mij zo stellen, bij normale belasting van de as, en dan spreek ik over het varen op kruissnelheid, en de pakkingdrukker is op die wijze aangetrokken dat er om de dertig seconden een druppel water in de bilges terechtkomt -want schroefasvet is op zijn best in een emulgerende oplossing met water - dan volstaat het om de drie uren even de vetpot een kwart slag aan te draaien.
Succes en een veilige vaart.
Naar boven
|
|
| Naar boven |
|
 |
swakke Moderator SeniorenNet
|
Geplaatst: Za 23 Apr 2005, 16:36 Onderwerp: |
|
|
Rover123 schreef :
rover123
Ber.: 27
Geplaatst: Za 23 Apr 2005, 16:30 Onderwerp: 2takt motor
hoi iedereen, heb mij een nieuwe boot aangekocht met een buitenboordmotor envirude 20pk 79,nu heb ik deze motor binnengedaan om een groot onderhoud te doen en laten afstellen heb hem teruggehaald en liep goed op stationeer draaien ,maar heb hem onlangs op water gelaten en nu blijkt dat hij alleen maar op relantie goed draaid het minste dat ik gas geef stotterd hij ,en zijn verbruik is ook niet van de poes (7 a 8 l) , nu mijn vraag, kan men zelf zo een motor bijregelen of is dit alleen voor vakmensen ?
HG ROBERT
Naar boven
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|