wandelen en fietsen

Samen van het leven en van sport genieten, dat is Sportelen. Ben je de vijftig voorbij en heb je geen zin meer om elke week door weer en wind te gaan sporten?

armandv
Lid geworden op: 14 mar 2007, 16:43
Locatie: mol

03 jan 2011, 18:12

wij sportelen ook, veel wandelen en fietsen
mijn vraag: ik zou een gps hiervoor willen aanschaffen(garmin gpsmap62)
wie heeft hier ervaring mee
op diverse forums is er alleen tegenstrijdige berichten te lezen en ik zou graag ervaringstips ontvangen vooraleer ik zon duur toestel aanschaf

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

03 jan 2011, 19:33

armandv schreef:wij sportelen ook, veel wandelen en fietsen
mijn vraag: ik zou een gps hiervoor willen aanschaffen(garmin gpsmap62)
wie heeft hier ervaring mee
op diverse forums is er alleen tegenstrijdige berichten te lezen en ik zou graag ervaringstips ontvangen vooraleer ik zon duur toestel aanschaf
Ik bezit een " nüvi 255w" ook van garmin,kan zowel gebruikt worden te voet-fiets en met de auto,ben er toch heel tevreden mee.
Zou eigenlijk nooit zoiets hebben aangekocht,kreeg hem als geschenk.
Als fietser heb ik er nog geen enkele tegenvallende zaken mee gehad,wel moet je met de auto soms heel goed luisteren naar de 'robot-achtige' stem.
Wat niet al lachend kan gezegd.....

jcob1374
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:26
Locatie: Vlaams-Brabant

30 jan 2011, 23:24

Hallo armandv,

Ik heb al jaren een outdoor GPS in gebruik voornamelijk om te fietsen. Eind 1999 heb ik mijn eerste, toen nog rudimentaire GARMIN 12XL gekocht zonder kaarten. Deze GPS werkt nog steeds perfect doch is nu totaal verouderd.

In 2006 heb ik mij een Garmin 60Csx aangeschaft en ben daar nog steeds tevreden mee. Ook dit toestel is intussen wel al wat verouderd doch is nog steeds goed bruikbaar. Tot een paar jaar geleden was de 60Csx trouwens het referentie toestel bij de outdoor GPS toestellen.

De opvolger van de Garmin 60 reeks is de modernere Garmin 62 reeks. Met de 62 reeks zelf heb ik persoonlijk nog geen ervaring doch alles wat ik er over lees is erg positief.

Een 62 GPS is in essentie een Garmin Oregon met de behuizing (met stuurknoppen) van de 60 reeks. Het essentieel verschil tussen een Oregon en een 62 reeks is dat de Oregon een touchscreen bediening heeft (gaat ten koste van de leesbaarheid van het scherm in fel zonlicht) en dat de 62 reeks knoppenbediening heeft. Zelf geef ik de voorkeur aan knoppenbediening doch dat is eerder persoonlijke smaak.

Nog een paar belangrijke wetenswaardigheden over GPS toestellen.

Er is een groot verschil tussen een GSP toestel voor gebruik in een auto en een outdoor GSP toestel. De outdoor GPS toestellen hebben veel betere schermen die ook goed afleesbaar zijn bij zonlicht wat meestal niet het geval is bij de auto GPS toestellen. Voor buitenactiviteiten is een goede afleesbaarheid bij fel zonlicht een absolute vereiste.

Outdoor GPS zitten in waterdichte behuizingen, wat zeker niet altijd het geval is bij auto GPS toestellen.

Op de meeste outdoor GPS toestellen moeten of kunnen nog extra kaartmateriaal bijgekocht en geïnstalleerd worden. Dit kaartmateriaal is toestel gebonden. Dus enkel bruikbaar op één GPS toestel!!!! Extra kaartmateriaal is niet goedkoop (100 tot 150€ per kaart)

Om met de outdoor GPS te kunnen fietsen hebt u ook nog een fietssteun van ook al snel 100€ nodig.

Er valt nog heel wat meer te vertellen over outdoor GPS toestellen.
Indien u nog meer inlichtingen wenst geef dan maar een seintje.

Mvg,

jcob

troetel
Lid geworden op: 17 dec 2007, 12:21

01 feb 2011, 10:18

hallo, ik heb met veel belangstelling je uiteenzetting van de gps gelezen, maar ik heb geen echte ervaring met wandelen,(doe het graag).
Hoe moet je er op een gezonde manier aan beginnen,bv. Hoe lang, hoe snel enz. hoeveel maal per week enz. , ga bijna alle dagen tevoet naar ons dorp om gaan te winkelen (ong.30 min) telt dat ook mee voor extra beweging, enz. Op zulke vragen zou ik graag een antwoord hebben.
Ik ben 56 jaar en in goede gezondheid
groetjes
troetel

jcob1374
Lid geworden op: 10 apr 2006, 08:26
Locatie: Vlaams-Brabant

01 feb 2011, 10:44

Hallo troetel,

Een echte handleiding die voor iedereen bruikbaar is, hoe beginnen met wandelen (of sporten) bestaat er volgens mij niet. Ik kan u wel enkele tips geven om mee te beginnen.

Tijdens het wandelen (of sporten) moet men nog vlot kunnen praten. Als dat niet meer lukt, omdat u voortdurend naar adem moet happen bent u in principe verkeerd bezig.

Als u thuis komt van een wandeling (of een andere sport) moet u uw normale bezigheden direct kunnen verderzetten, zoals bijvoorbeeld in de tuin werken of iets dergelijks. Als dit niet of erg moeilijk lukt, bent u in principe ook verkeerd bezig.

Na een tijdje wandelen (of sporten) zult u merken dat u als maar meer en langer kunt wandelen (of sporten) zonder dat u tijdens of erna de bovenvermelde symptomen zult voelen. Uw conditie is met andere woorden gestegen.

Ik hoop dat u hiermee al wat op weg geholpen bent.
En vergeet niet dat "gezondheid" een werkwoord is en dus niet vanzelf komt en blijft.
Door "gezond" te sporten koop je jaartjes bij.

Groetjes en nog veel wandelplezier.

jcob

troetel
Lid geworden op: 17 dec 2007, 12:21

01 feb 2011, 11:15

hoi, bedankt voor dit snelle antwoord, hier kan ik toch iets mee, ga vandaag nog een ferme wandeling proberen te doen
groetjes :D

mozareke
Lid geworden op: 23 okt 2006, 17:01
Locatie: Mechelen

22 feb 2011, 17:19

troetel schreef:hallo, ik heb met veel belangstelling je uiteenzetting van de gps gelezen, maar ik heb geen echte ervaring met wandelen,(doe het graag).
Hoe moet je er op een gezonde manier aan beginnen,bv. Hoe lang, hoe snel enz. hoeveel maal per week enz. , ga bijna alle dagen tevoet naar ons dorp om gaan te winkelen (ong.30 min) telt dat ook mee voor extra beweging, enz. Op zulke vragen zou ik graag een antwoord hebben.
Ik ben 56 jaar en in goede gezondheid
groetjes
troetel
Troetel, schaf u een stappenteller aan. Dit is niet zo duur. En als je dan alle dagen 10000 stappen doet ben je in prima conditie, en zal je uw conditie ook behouden. Maar niet verschieten, want 10000 stappen is veel.

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

22 feb 2011, 20:45

mozareke schreef:
troetel schreef:
Troetel, schaf u een stappenteller aan. Dit is niet zo duur. En als je dan alle dagen 10000 stappen doet ben je in prima conditie, en zal je uw conditie ook behouden. Maar niet verschieten, want 10000 stappen is veel.
Mag ik een kleine waarschuwing hier aan toe voegen...
M'n schoonvader had zich ook een "stappenteller" aangeschaft,een nogal 'gedreven' man.
Had wel de fout gemaakt om toch telkens aan een zeker aantal stappen te geraken,zich wel in een paar dagen tijds volledig buiten spel te zetten,kon niets meer nadien nog doen,wilde er niet van geweten hebben dat hij "teveel" stappen wilde realiseren, tot hij op zeker ogenblik zodanig uitgeput in het hospitaal belande...
Zoals U kon lezen was hij een 'koppigaard',kon niet aanvaarden dat iemand met 75 op z'n teller,niet hetzelfde nog aankon als een iemand van pakweg 20 jaar jonger,zonder eerst goed te zijn "ingelopen".
Dus tracht uw stappenteller niet eronder te krijgen...anders wel een goede manier om fit en gezond te blijven.
Wat niet al lachend kan gezegd.....

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 feb 2011, 10:50

Het is zoals ik bij het openen van het item sportelen de vraag stelde. Waar is de grens. Door de publiciteit op radio en TV denken vele senioren dat na 40 jaar arbeid ( soms achter een bureel) nu de tijd is gekomen om zich te gaan bewegen. Niks mis mee als het maar onder controle gebeurd als je nooit van je luie stoel bent weg geweest. En zeker nooit u willen meten met leeftijdsgenoten die hun leven lang al sport deden, niet rookten en een ideaal lichaamsgewicht hebben. :wink:

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

23 feb 2011, 13:10

voorn schreef:Het is zoals ik bij het openen van het item sportelen de vraag stelde. Waar is de grens. Door de publiciteit op radio en TV denken vele senioren dat na 40 jaar arbeid ( soms achter een bureel) nu de tijd is gekomen om zich te gaan bewegen. Niks mis mee als het maar onder controle gebeurd als je nooit van je luie stoel bent weg geweest. En zeker nooit u willen meten met leeftijdsgenoten die hun leven lang al sport deden, niet rookten en een ideaal lichaamsgewicht hebben. :wink:
Dit is nu niet bepaald het profiel geweest van m'n schoonvader voorn,was altijd en immer klaar om zelfs tamelijk zware klussen te doen,graat mager,we lachten soms dat hij enkel de 'vel en been' ziekte kon krijgen...wel een felle roker.
Maar kon het ergens niet aan, dat anderen het wel en hij het niet kon,daar door geprikkeld had hij "te veel gestapt"...zonder een rustperiode in te lassen.
Wel een brave man en fiere grootvader...en waarschijnlijk zoals U, een visser in hart en nieren.
Wat niet al lachend kan gezegd.....

troetel
Lid geworden op: 17 dec 2007, 12:21

24 feb 2011, 16:37

hallo, het is een tijdje geleden dat ik hier nog op bezoek ben geweest, het doet deugd dat er toch redelijk veel mense nzijn die in beweging komen, zeker de al wat ouderen, goed zo, eb ondertussen een stappenteller aangeschaft en daar gaat het prima bij, kalm begonnen, buiten mijn huishoudelijke taken , af en toe in de tuin, probeer ik toch elke dag zeker 5000 extra stappen te doen, dat is een flinke wandeling, maar die kan oh zo deugd doen he. Ik wens ons nog heeeeeel veel wandel plezier toe, en zorg dat je niet overdoet, we moeten ons niet ziek maken :lol: :D

ChrisA
Lid geworden op: 14 nov 2006, 20:12
Locatie: Oost-Vlaanderen

19 mei 2012, 09:07

Hallo,
toen ik op pensioen ging (maart 2012) heb ik van mijn collega's een wandel-gps gekregen omdat zij niet wilden dat ik zoals gewoonlijk verloren liep!
Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik dit toestel kende, maar nu wil ik het niet meer missen. Het is een Garmin-etrex 20.
Meestal wandelen we in de ruime omgeving van Gent langs bewegwijzerde paden. Het gebeurt nogal veel dat er wegwijzers verdwenen zijn en dan is de gps handig. Ik laad de wandelroute eerst op m'n gps, de routes zijn te vinden op internet.
Ik ben zeer positief over dit toestel. Het biedt een zekere veiligheid. Als je een verkeerde weg neemt, dan wordt dit aangeduid op de gps en kun je terug keren naar de route.
Ik vind het een aanrader.

bobette54
Lid geworden op: 06 nov 2012, 20:43

23 jan 2013, 17:52

wat ook leuk is.mijn echtgenoot en ik zitten in een wandelclub,wat houdt dit in.Je betaalt jaarlijks u lidgeld daarvoor krijg je een dikke wandelboek van gans België ,boekjes om u mooie wandelingen te beschrijven.Alle wandelingen zijn zeer goed uitgestippeld.Bovendien krijg je bij de meeste ziekenfondsen u jaarlijks lidgeld terugbetaald.
bobette