Cursus website maken

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

webmaster
Website admin
Lid geworden op: 02 aug 2002, 15:30
Locatie: Antwerpen

03 mar 2003, 13:39

Eindelijk... ze is er!

Op Seniorennet.be staat onder Thuis op Internet een cursus voor het maken van een website, speciaal gemaakt voor 50-plussers.

Een website maken en deze op het Internet plaatsen zal met deze cursus die speciaal geschreven is voor 50-plussers geen moeilijkheid meer zijn. De cursus is geschreven in 17 korte en overzichtelijke hoofdstukken die elkaar opvolgen.
We maken samen een webpagina stap voor stap waar alle mogelijkheden in staan.
Op het einde van de cursus kan je ook oefeningen maken, de oplossing kan je steeds raadplegen.

Iedereen die een beetje moeite wil doen om te leren, zal het kunnen. Je hebt geen voorkennis nodig. Alles wordt stap voor stap opgebouwd en uitgelegd.

Surf naar
http://www.seniorennet.be/Pages/Thuis_o ... ebsite.php
voor de curus!
Pascal Vyncke
Webmaster
www.SeniorenNet.be

prutske
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 04 aug 2002, 08:51
Locatie: onder mijn dak

03 mar 2003, 15:01

Bedankt Pascal.

Je doet hier weer héél veel mensen plezier mee.
De gouden globe zal je nog eens uitgereikt worden.

prutske

joke42
Lid geworden op: 18 sep 2002, 19:36
Locatie: Antwerp 2060

03 mar 2003, 17:53

BEDANKT PASCAL SUPER
PLUK DE DAG

Laptop HP 250 15.6" N 2840 4GB ram. HD 500 GB .
Windows 10

webmaster
Website admin
Lid geworden op: 02 aug 2002, 15:30
Locatie: Antwerpen

04 mar 2003, 11:04

Graag gedaan :)

Dat was nog iets dat ik al lang had beloofd en ontbrak aan het totaal aanbod van de site hé.
Pascal Vyncke
Webmaster
www.SeniorenNet.be
Henri Donc

04 mar 2003, 11:46

Mijnheer Vyncke


Chapeau voor wat je hebt gepresteerd.

Ik ben al enkelle maanden bezig met websites,maar heb met veel moeite
met een stukje hier en een beetje daar moeten leren, ik heb er vele uren moeten aan besteden om iets degelijks te realiseren.

Met Uw cursus moet het zelf voor een beginner mogelijk zijn in de korste keren iets heel mooi te maken.

Nog maals van harte poficiat

Henri
ontgoocheld1

04 mar 2003, 20:17

Pascal,

Ik heb je cursus HTML eens doorgenomen . U hebt gelijk , ook 50-plussers kunnen daarmee nog overweg al zullen ze wel een inspanning moeten doen want zo simpel is het ook allemaal niet . Hiermee wil ik niet zeggen dat het zo moeilijk is om volgen , maar het zal toch enige oefening vergen om al die "tags" in de vingers te krijgen .
Bij deze wens ik U toch proficiat niet alleen met de cursus , maar ook met de oprichting en het onderhouden van deze zo populaire site !!! :D :D :D
Jij bent er 17 en ik wordt er 71 , en toch heb ik onlangs ook een site op het Net gezet , hoewel niet volledig geschreven met HTML maar met een klein programaatje .
ontgoocheld

:D

webmaster
Website admin
Lid geworden op: 02 aug 2002, 15:30
Locatie: Antwerpen

17 mar 2003, 20:26

Ontgoocheld, dat is inderdaad zo dat die tags niet altijd zo gemakkelijk zijn, maar het is ook niet onoverkomenlijk.

Ik heb een overzichtje gemaakt, als je dat afdrukt, dan is het geen probleem meer, je kan het steeds eventjes nakijken.

Ikzelf heb intussen geen probleem meer met HTML, met die tags; Na enkele honderden of duizenden keren... dan ken je het wel...

Even zeggen, ookal ken ik HTML nogal goed, het is toch niet zo gemakkelijk om het ook uit te leggen, om een cursus te schrijven.
Het is heel anders om het gewoon te gebruiken, dan het ook helemaal uit te leggen en neer te schrijven in een cursus....
Pascal Vyncke
Webmaster
www.SeniorenNet.be

Roos
Lid geworden op: 15 nov 2002, 20:23
Locatie: IEPER

18 mar 2003, 16:34

Bedankt Pascal met wat je hier gebracht hebt.

Dit moet je heel wat zweet en tijd gekost hebben om dit hier zo goed en gemakkelijk mogelijk aan de hand te brengen.
We zullen met velen plezier aan beleven.
Doeiiiii Roos :roll: :wink: :lol: 8)
Desktop intel windows XP
Laptop Toshiba
intel 2 GB ram geheugen windows vista

flieg
Lid geworden op: 02 sep 2002, 19:11
Locatie: waarloos

19 mar 2003, 02:40

De 10 meest gemaakte schoonheidsfouten gemaakt door webdesigners

1. De Back button of in het nederlands Terug

Het belang van de Back button is nog steeds onderschat. Deze knop is de meest gebruikte navigeertool, met uitzondering de hyperlinks in een tekst. Voor een gebruiker betekend deze knop een geruststelling. Als hij iets verkeerd doet, of het was niet wat hij zocht, ..., 1 druk op de knop en hij is terug bij het begin.

Hieronder geef ik een paar voorbeelden van hoe je de Back button zijn functie doet verliezen, of kunt tegenwerken, vertragen, ... .

* Links openen in een nieuw venster (zie ook fout 2)
* Een directe redirect gebruiken (elke keer de gebruiker op de Back button drukt wordt hij meteen terug gebounced)
* Caching verhinderen
* ...

2. Gebruik van nieuwe vensters

Het openen van nieuwe vensters kun je een beetje vergelijken met een verkoper die jouw pan laat aanbraden om met zijn middel aan te tonen hoe gemakkelijk je de pan terug kan herstellen. Het kan handig zijn, maar is meestal meer last dan wat anders.

De meeste webdesigners (was er vroeger ook zo 1tje, maar dank zij de xhtml standaard heb mij bekeerd :)) doen dit met in het achterhoofd, zo blijven ze actief op mijn site. Dit werkt echter meer in hun nadeel dan hun voordeel. Ten eerste omdat het back button tegenwerkt (zie fout 1), en ten tweede een bezoekers ergert zich meestal aan pop-up's.

3. Verkeerd gebruik van GUI widgets

Het consequent gebruiken van widgets (gadgets) is een zeer krachtig gebruiksprincipe. Als alles altijd hetzelfde reageert, als elk widget (van het zelfde type) hetzelfde werkt, zal de gebruiker nooit zijn hoofd er moeten over breken. Dit door voorgaande ondervinding. Iedereen weet als je je geld aan een oplichter geeft je het nooit meer terug ziet, en dat is goed.

Zo krijgt de gebruiker meer het gevoel dat hij controle heeft over de site, het doet wat hij wilt. Zo zal hij niet op die knop, maar wel op die knop drukken. Hetzelfde met het geld, je gaat je geld niet geven aan de oplichter maar aan de vertrouwenspersoon.

Om een voorbeeld te geven van wat ik bedoel: als je gebruikt maakt van radio button's, wordt er verwacht dat je maar 1 keuze hebt. Wil je dat de gebruiker meerdere keuze's heeft dan maak je gebruik van de sqaure button's. Als iedereen dit principe gebruikt, zou het al een stuk eenvoudiger zijn voor een gebruiker om bv. een formulier in te vullen. (hetzelfde als werken met standaard's)

4. Biografie, wat is dat ?

Gebruikers willen weten wie de auteurs zijn van een site, een tekst, een opstel, een verslag, ... . Het maakt ook de site meer persoonlijker, en dat is een belangrijk element. Persoonlijkheid wint het meestal van informatie.

Een bron vermelding is ook altijd handig, en eerlijker tegenover de rechtmatige eigenaar.

5. Archief, oud maar goed

Het handige aan een archief is, voor mensen die jouw site vinden via een zoekrobot, de informatie er nog steeds is. Dit verhoogt ook meteen de neiging om jouw site te bookmarken (aan favorieten toe te voegen).

6. Overdreven gebruik van Flash en foto's

Niet iedereen surft met een breedband aansluiting, er zijn nog steeds mensen met een gewone modem (zelfs meer dan je denkt). Ook hebben de meeste mensen een afgunst van die flash intro's, m.a.w. probeer het gebruik ervan te minderen tot het minimum.

Wil je perce een flash site maken (wat op zich geen kwaad kan) voorzie dan tenminste een keuze om te kiezen voor de flash site of een gewone plain-text site.

7. Titels

Als je titels gebruikt bij je artikels (wat ten zeerste aan te raden is), gebruik dan geen onzinnigheden en maak het niet te lang. En zorg er ook voor dat het er heeft mee te maken, bv. niet "Jan plast tegen een steen" terwijl het over astrologie gaat. Een goede titel bepaalt veel ! Het is een simpele en vrij basic regel, maar ... .

8. Reclame

Wie heeft het wel graag ?? Als je het kunt vermijden, vermijd het dan !!

9. Death

Links die niet werken of de zogenaamde death links, vermijd ze !! Controleer uw site hierop, of voorzie een functie, mailadres zodat een gebruiker het kan melden, ... . Er is niets vervelender een link te krijgen die niet werkt, tijdverlies, ergernis, ... .

10. Taalgebruik

De meeste gebruikers hebben een site graag in eigen taal, en voor de nederlandstaligen in het Algemeen Nederlands. Dit is het meest verstaanbare voor de meeste onder ons en zo richt je ook tot een groter publiek. Tenslotte, niet iedereen verstaat het West-Vlaams, of het Limburgs, ... . Probeer ook zoveel mogelijk spellingsfouten te vermijden (uiteraard), logische zinsconstructies en vooral volg het KISS principe (Keep It Stupidly Simple). Sommige site's kunnen zeer interessant zijn, maar zijn zo ingewikkeld en technisch uitgelegd dat je er niets aan hebt. Een paar typo's zijn niet dodelijk, maar probeer deze ook te vermijden !
bron
"Education is the best provision for the journey to old age."
Aristotle (384 BC-322 BC.);
ontgoocheld1

01 apr 2003, 19:40

flieg,

Ik moet U volledig bijtreden wat betreft de 10 " geboden " die in aanmerking te nemen zijn bij het maken van een website.
Zeg klaar en duidelijk wat U te brengen hebt en dat op een voor de bezoeker gemakkellijke manier .
Groetjes,
ontgoocheld1

:D :D :D
Surfernoy

21 apr 2003, 17:37

idd, mooie en beknopte regeltjes.

Wou er nog 3 willen toevoegen:

1) what's new?
Meestal komen je bezoekers een paar keer terug naar je site (als ze hem goed vonden...). Het is voor deze mensen heeeeel handig als je ergens op je home-page een "new-button" zet. Met 1 klik weet je bezoeker wat er onlangs veranderd werd...
Neem ook op je homepage een regeltje op als: last update: 20/04/03

2) grootte van pagina's
Als je wilt dat je website genietbaar is voor telefoonlijn-gebruikers, zorg er dan voor dat geen enkele pagina groter is dan 30KB (max 50KB, echt). Als je een foto op je pagina zet; reduceer zijn kwaliteit, z'n grootte,... Let op met geluidjes, die zijn meestal ergerlijk groot...

3) grootte van pagina's 2
Houdt er rekening mee dat nog ongeveer 50% van de surfers met een resolutie van 800*600 zit. Een goede site ziet er goed uit op elke resolutie. Pagina's waar je 5min voor moet scrollen om de laatste regel te kunnen lezen, zijn te vermijden...

poging waar ik fier op ben:
www.boerekreek.be

greetz,
surferboy@wol.be

elsatje
Lid geworden op: 28 apr 2003, 22:38
Locatie: Brussel

27 jul 2003, 20:31

Website.
Ik ben gestart met de cursus Website maken.
Het verloopt redelijk vlot, en ik ben maar een klein beginnelingske.
Ik zit echter vast want ik weet niet(ik ben muisschien te dom) waar ik het spoorwegteken kan vinden op mijn klavier.
Kan iemand mij een tipje geven??????

Groetjes Elsatje
Heel veel liefde, heel veel vriendschap en een kusje voor de pijn, is voor alle zieke mensen nog steeds het beste medicijn.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

27 jul 2003, 20:57

Bedoel je het 'Cross' of 'Number' symbool '#'?

Te vinden bij het nummertje 3 van je Alfanummerieketoetstenbord.
Het gebruik ervan:
Druk de Alt Gr-toets in en houdt deze ingedrukt (rechts naast de spatiebalk en druk dan op het cijfertje 3 van het Alfanummerieke toetsenbord.

Is het dat Elsatje wat je bedoelde?

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

elsatje
Lid geworden op: 28 apr 2003, 22:38
Locatie: Brussel

27 jul 2003, 22:34

Genieterke je bent een schat .
En zeggen dat ik wel 10keer dat klavier heb overlopen en er telkens heb over gezien.
Dat is dus weer iets dat ik bijgeleerd heb.
Nu kan ik weer verder en bedankt voor de vlugge reactie
Heel veel liefde, heel veel vriendschap en een kusje voor de pijn, is voor alle zieke mensen nog steeds het beste medicijn.

Genieterke
Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Locatie: Maasmechelen

28 jul 2003, 22:38

Elsatje dat ik ene schat ben, wist ik :oops: :oops: :oops:

Graag gedaan :wink:

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !