| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
air
Geregistreerd op: 6-7-2006 Woonplaats: In de A van mAai! Antwerpen dus!
|
Geplaatst: Za 26 Maa 2011, 20:20 Onderwerp: |
|
|
Zopas nog een staaltje van Vlaamse toegeeflijkheid, Saartje VandenDriessche praatte met de priester in de kapel op de Muur van Geraardsbergen Nederlands en schakelt plots over naar het Frans terwijl de priester Vlaams sprak. Zo blijven we bezig.
Nu was er eens iemand die zijn best deed om Nederlands te spreken en dan wordt hem de mond gesnoerd door iemand die denkt dat een Congolees geen Nederlands kan.
_________________ When I said I do, I didn't mean the dishes... |
|
| Naar boven |
|
 |
Fazal
|
Geplaatst: Za 26 Maa 2011, 21:39 Onderwerp: |
|
|
In Villa Politica spreken de leiders van dit apenland Frans en Nederlands door elkaar. Geen wonder dat zij elkaar niet verstaan. Wat een kinderachtig circus-geklungel is dat daar seg.
Ja: non! Oui: neen!
Die gasten 'moesten' een clownsneus op, en een hoedje van papier, plus, een toeter in de mond.
Verplichte kledij vanaf de ingang svp!
|
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Za 26 Maa 2011, 21:54 Onderwerp: |
|
|
Fazal, in dergelijke uitrusting ben je zelfs te Geel niet meer welkom
|
|
| Naar boven |
|
 |
Fazal
|
Geplaatst: Zo 27 Maa 2011, 11:43 Onderwerp: |
|
|
| telloorlekker schreef: |
Fazal, in dergelijke uitrusting ben je zelfs te Geel niet meer welkom  |
Geeft niet tell, in Villa Politica zijn alle kleuren even welkom, zolang ze maar hun verplichte kledij dragen. Dat is de enige manier om hen van 'normale' mensen te onderscheiden. 'Tenminste dat', moeten ze er maar voor over hebben, en het is bovendien reclame voor zichzelf, èn hun partij!
En er komt nog een verplichtingske bij in hun kledij. Op hun borst hun eigen naam en de naam van hun partij, voluit geschreven uiteraard, plus ... een das in de kleur van hun partij,. Zodoende kunnen de minder politiek bewuste kijkers, de aanwezige partij-vertegenwoordigers ook van elkaar onderscheiden.
En om on-topic te blijven, mogen ze na hun eigen clowneske vertoning in Villa Politica, als beloning, allemaal naar Vlaanderen Vakantieland gaan kijken.
|
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Zo 27 Maa 2011, 16:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
| Naar boven |
|
 |
air
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 13:02 Onderwerp: |
|
|
| Fazal schreef: |
In Villa Politica spreken de leiders van dit apenland Frans en Nederlands door elkaar. Geen wonder dat zij elkaar niet verstaan. Wat een kinderachtig circus-geklungel is dat daar seg.
Ja: non! Oui: neen!
|
Hallelujah, I saw the light, Fazal!
De oplossing is me zopas, dankzij Mira zie topic Prullenbak Allegaartjes, geopenbaard.
Het Brussels dialect, mix Vloms en Frans, is niks anders dan Belgisch. Laten we ons allemaal een taalbad nemen in theater Toone: poppenkast (hoe toepasselijk) en café (hoe plezant) in één. Met een boke met Brusselse kees als toemaatje!
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 14:08 Onderwerp: |
|
|
| air schreef: |
| Het Brussels dialect, mix Vloms en Frans, is niks anders dan Belgisch. Laten we ons allemaal een taalbad nemen in theater Toone: poppenkast (hoe toepasselijk) en café (hoe plezant) in één. Met een boke met Brusselse kees als toemaatje! |
Waarmee je aangeeft dat een inwoner van de koekestad geen sikkepit begrijpt van de Brusselse ziel. Zelf afstammeling in de eerste lijn van een echte Marollien (Rue des Tanneurs) heb ik de teloorgang van Smous en Woltje nog meegemaakt: het platsmijten van der Marollenwijk door VDB, l'Ecluse en consoorten en de inname van de wijk door "nieuwe" Belgen.
Het is nu hooguit wat folklore voor toeristen (een boke met Brusselse kees) uit de vier windstreken terwijl geen van hen de betekenis van "schieve lavabo" en "scheelen architec" nog weet te duiden.
Na afloop van de Aa Met op de Vossenplaan ging je op zondagochtend een echte kriekelambik drinken in de Etoile du Midi - inclusief de stamper en de twee stukken klontjessuiker - terwijl het café bekend was als De Rotte Plancher waar uitgestrooid wit zand dienst deed als poetsmiddel en de kwispedoor naast de toog sjiekende habitués, uitnodigend tot enige welvoeglijkheid, opwachtte.
Mvg,
MichelN
|
|
| Naar boven |
|
 |
air
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 14:53 Onderwerp: |
|
|
| MichelN schreef: |
| Het Brussels dialect, mix Vloms en Frans, is niks anders dan Belgisch. Laten we ons allemaal een taalbad nemen in theater Toone: poppenkast (hoe toepasselijk) en café (hoe plezant) in één. Met een boke met Brusselse kees als toemaatje! |
Waarmee je aangeeft dat een inwoner van de koekestad geen sikkepit begrijpt van de Brusselse ziel. Zelf afstammeling in de eerste lijn van een echte Marollien (Rue des Tanneurs) heb ik de teloorgang van Smous en Woltje nog meegemaakt: het platsmijten van der Marollenwijk door VDB, l'Ecluse en consoorten en de inname van de wijk door "nieuwe" Belgen.
Het is nu hooguit wat folklore voor toeristen (een boke met Brusselse kees) uit de vier windstreken terwijl geen van hen de betekenis van "schieve lavabo" en "scheelen architec" nog weet te duiden.
Na afloop van de Aa Met op de Vossenplaan ging je op zondagochtend een echte kriekelambik drinken in de Etoile du Midi - inclusief de stamper en de twee stukken klontjessuiker - terwijl het café bekend was als De Rotte Plancher waar uitgestrooid wit zand dienst deed als poetsmiddel en de kwispedoor naast de toog sjiekende habitués, uitnodigend tot enige welvoeglijkheid, opwachtte.
Mvg,
MichelN |
Daar vergis je je in, ik ken Brussel en niet als toerist, maar dat is je vergeven.
Uit datgene jij hier aanhaalt over de Marollen kan ik niets anders concluderen dan dat je stokoud zijt. (Kwispedoor en pruimen etc.)
Ik heb nergens beweerd dat ik de Brusselse ziel snap, het heeft er zelfs niet mee te maken en nog minder had ik het over de Marollen. Theater Toone ligt trouwens niet in de Marollen of wel soms?
Het was een knipoog naar het dialect en België, dat is alles. Een goede verstaander heeft het gesnopen, veronderstel ik!
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 16:04 Onderwerp: |
|
|
Dan versta ik er nog minder af Air... MicheIn kan me misschien op het rechte spoor brengen, want ik had begrepen dat het 'Oorspronkelijk Bruxellois' een samenraapsel was van Vlaamsch en Waalsch... wat het "Frans" hierbij komt doen lijkt me een contradixie...
|
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 16:23 Onderwerp: |
|
|
| [niet mee te maken en nog minder had ik het over de Marollen. Theater Toone ligt trouwens niet in de Marollen of wel soms? |
Tja, daar heb je het al: "Toone ligt trouwens niet in de Marollen".
Natuurlijk niet, het ligt er exact 1 kilometer van verwijderd en het is er trouwens ontstaan.
Het was precies de pleisterplaats waar de meestal ongeletterde en arme Marollenbewoners van het typische poechenellentheater kwamen genieten in hun eigen dialect.
|
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 16:32 Onderwerp: |
|
|
| Uit datgene jij hier aanhaalt over de Marollen kan ik niets anders concluderen dan dat je stokoud zijt. (Kwispedoor en pruimen etc.) |
Ik ben van hetzelfde jaar als Emmylou Harris.
|
|
| Naar boven |
|
 |
air
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 18:08 Onderwerp: |
|
|
| Uit datgene jij hier aanhaalt over de Marollen kan ik niets anders concluderen dan dat je stokoud zijt. (Kwispedoor en pruimen etc.) |
Ik ben van hetzelfde jaar als Emmylou Harris. |
Allez, en ik van de koningskwestie!
|
| Naar boven |
|
 |
air
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 18:09 Onderwerp: |
|
|
| telloorlekker schreef: |
| Dan versta ik er nog minder af Air... MicheIn kan me misschien op het rechte spoor brengen, want ik had begrepen dat het 'Oorspronkelijk Bruxellois' een samenraapsel was van Vlaamsch en Waalsch... wat het "Frans" hierbij komt doen lijkt me een contradixie... |
dan is het nog Belgischer dan gedacht!
|
| Naar boven |
|
 |
voorn
|
|
| Naar boven |
|
 |
air
|
Geplaatst: Ma 28 Maa 2011, 19:38 Onderwerp: |
|
|
| [niet mee te maken en nog minder had ik het over de Marollen. Theater Toone ligt trouwens niet in de Marollen of wel soms? |
Tja, daar heb je het al: "Toone ligt trouwens niet in de Marollen".
Natuurlijk niet, het ligt er exact 1 kilometer van verwijderd en het is er trouwens ontstaan.
Het was precies de pleisterplaats waar de meestal ongeletterde en arme Marollenbewoners van het typische poechenellentheater kwamen genieten in hun eigen dialect. |
Toone komt inderdaad uit de Marollen, maar ondertussen zitten we al aan de hoeveelste Toone? VII of zoiets.
Ik ben de eerste keer in Toone verzeild geraakt in de jaren 60, zag er een stuk van Michel De Ghelderode, en dat was toen al in de Beenhouwerstraat.
|
| Naar boven |
|
 |
|