SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Verhoging roerende voorheffing op intresten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Geld en werk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ippa

BerichtGeplaatst: Di 06 Dec 2011, 10:33    Onderwerp: Verhoging roerende voorheffing op intresten Reageer met quote

Hallo,

Is de verhoging van de roerende voorheffing van 15 naar 21 % op de intresten nu reeds van kracht? Zo niet, wanneer gaat deze verhoging in?

Bedankt,
JLD

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 06 Dec 2011, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Moet nog voorgesteld worden als de Premier er is.
Bespreking in kamer en senaat.
Dan Koninklijk Besluit (KB).
Enkele maanden wachten.

pol55

BerichtGeplaatst: Za 17 Dec 2011, 6:29    Onderwerp: Re: Verhoging roerende voorheffing op intresten Reageer met quote

ippa schreef:
Hallo,

Is de verhoging van de roerende voorheffing van 15 naar 21 % op de intresten nu reeds van kracht? Zo niet, wanneer gaat deze verhoging in?

Bedankt,
JLD

Ik zou er willen aan toevoegen op welke intresten die verhoging van toepassing zal zijn ?
Kasbons en obligaties zeker, maar op een termijnrekeniing (met kapitalisatie) ?

pol55

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2012, 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

De verhoging van de RV van 15 naar 21 % is een een feit. Als gepensioneerde heb ik in 2012 een inkomsten verlies van 1,5 maand pensioen. Zijnde 1800 euro netto.
Waar gingen ze dat geld ook weer halen ?????????

gerro

BerichtGeplaatst: Do 19 Jan 2012, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

klopt, het is een feit, RV nu reeds 21 pct - ik hoorde het daarstraks op de bank.

Daar hoorde ik een nog straffere stoot:

persoon A koopt in 2005 een rendementsbon ( interest die jaarlijks cumuleert en pas op het einde van de rit wordt opgenomen nu in 2012 ) Hij zal op al opgespaarde interesten vanaf 2005 RV 21pct onderworpen zijn Shocked
Dit is diefstal lijkt me ?

persoon B die dezelfde periode een kasbon koopt en jaarlijks de interesten opneemt (couponneke knipt ) wordt nu pas voor het laatste jaar een 21pct - de vorige jaren genoot hij gewoon tarief 15 pct.

Klopt het wat ik vernam/hier vertel ?
Zo ja ; dan vind ik dit toch grof !

sertitude

BerichtGeplaatst: Do 19 Jan 2012, 23:39    Onderwerp: roerende voorheffing Reageer met quote

Gerro, je info klopt jammer genoeg...
Wie vanaf 2012 intresten ontvangt van kasbons of termijnrekeningen met kapitalisatie betaalt inderdaad op het volledige bedrag van de intrest, dus ook over de voorbije jaren 21 % roerende voorheffing. Idem voor termijnrekeningen met kapitalisatie. Tja, wie een paar jaar geleden ervoor koos om zijn kasbons liet kapitaliseren is nu de klos ....
't Is zelfs zo erg dat, als er meer dan 20 000 € intresten worden uitbetaald, de 'gelukkige' nog eens in aanmerking komt om een extra vermogentaks bij te moeten betalen van 4 % op het intrestbedrag dat de 20 000 € overschrijdt... 20 000 € inkomsten uit roerende voorheffing is al veel maar als toevallig veel kasbons met kapitalisatie en termijnrekeningen met kapitalisatie vrijkomen in hetzelfde jaar dan kom je toch al snel aan dat bedrag vooral omdat de intrestvoeten toen wel een pak hoger waren of hetgeen nu gegeven wordt.

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Sertitude ,
proficiat als u meer dan 20.000 € haalt uit intresten. Veel mensen zullen jaloers zijn als u dat haalt. Dat moet dus gaan om een kapitaal van minstens zo'n 700.000 €. Velen op dit forum zijn blij als ze 2000 € aan intresten ontvangen. Dus , betaal gerust die 4 % extra op de intrest boven 20.0000 €. Ik zou er in alle geval niets mee inzitten omdat te moeten doen.

pol55

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

wanton schreef:
Sertitude ,
proficiat als u meer dan 20.000 € haalt uit intresten. Veel mensen zullen jaloers zijn als u dat haalt. Dat moet dus gaan om een kapitaal van minstens zo'n 700.000 €. Velen op dit forum zijn blij als ze 2000 € aan intresten ontvangen. Dus , betaal gerust die 4 % extra op de intrest boven 20.0000 €. Ik zou er in alle geval niets mee inzitten omdat te moeten doen.

Beste Wanton,

Ik heb lang geen 20000 euro rente....maar het is niet acceptabel dat ze met terug werkende kracht dit uitvoeren.

wanton

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Die terugwerkende kracht , daar geloof ik zo niet in.
Indien er gekapitaliseerde koepons zijn , moeten die apart geïnd worden aan 15 % voorheffing. Het is de verdaldatum van de koepon die van belang is , niet de dag van betaling.
Wanneer alles concreet is zullen ze in de banken ook wel hun best doen om het zo voordelig mogelijk op te lossen voor hun klanten.

pol55

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

wanton schreef:
Die terugwerkende kracht , daar geloof ik zo niet in.
Indien er gekapitaliseerde koepons zijn , moeten die apart geïnd worden aan 15 % voorheffing. Het is de verdaldatum van de koepon die van belang is , niet de dag van betaling.
Wanneer alles concreet is zullen ze in de banken ook wel hun best doen om het zo voordelig mogelijk op te lossen voor hun klanten.

Beste Wanton,

Ik heb maar een termijnrekening en die vervalt in mei 2012. De looptijd is (was) 5 jaar. De rente is gekapitaliseerd.....en in mei moet ik 21 % rv betalen over 5 jaar. De bank heeft mij dit bevestigd. Dit is ONGEHOORD.
Ik ben akkoord om 21% rv te betalen vanaf 01-01-2012....maar niet de vorige jaren.
vg,
Pol

wanton

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Pol ,

vraag aan uw bank om de intresten anders te behandelen. Uitbetaling van de 4 jaar gekapitaliseerde intrest , vvd 05/2011 , met RV 15 %. Nu in mei uitbetaling van 1 jaar intrest , wslk met RV 21 %.

oomski

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

In den tijd (jaren 90?) dat die intrest verlaagd werd, werd dat ook op al de lopende jaren geteld dacht ik.

dj

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2012, 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

@wanton
eens een rekenmachientje kopen !!!
Stel: iemand heeft 50.000 € en zet dit 8jaar uit aan 5% gekapitaliseerd
Hoeveel rente zal hij ontvangen ?

Niet gekapitaliseerd zou dit jaarlijks 2500€ brutto zijn

Naar boven
sertitude

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2012, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

@wanton,
je moet echt geen 200 000 euro kapitaal hebben om, als je gekapitaliseerde kasbons of termijnrekeningen met kapitalisatie net toevallig allemaal dit jaar vervallen, boven de 20 000 euro intresten te hebben hoor. Mijn moeder zal dit jaar meer dan 20 000 euro intresten ontvangen omdat ze 'toevallig' meerdere termijnrekeningen en kasbons heeft die vervallen. De intresten lopen zo hoog op omdat de termijnrekeningen en kasbons die ze heeft over 10 jaar, 8 jaar, 7 jaar en 5 jaar liepen. In die tijd lagen de intresten een pak hoger of nu en met de kapitalisatie over al die jaren erbij komt ze vanzelfsprekend aan een hoge intrestbetaling voor 2012 uit. Ze wordt eerst en vooral op alle intrest van de voorbije jaren belast aan 21 % roerende voorheffing ipv aan 15 % en zal dan nog surplus eens die vermogentaks erbij 'mogen' betalen.

Naar boven
wanton

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2012, 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien toch eens navragen of de gekapitaliseerde intresten tot 2011 niet apart kunnen gerekend worden op vervaldag 2011 , dus aan 15 % RV.
Nogmaals , wacht tot er definitieve beslissingen zijn ivm oa. datum van begin. De banken zullen proberen bepaalde regelingen te treffen om één en ander op te vangen.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Geld en werk Tijden zijn in CET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: