SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

document 74

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Pensioen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
snoeppoes

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jan 2012, 11:39    Onderwerp: document 74 Reageer met quote

Ik heb in maart 2011 een pensioen aanvraag ingediend (RVP, RSVZ, Nl.)
Ik heb een voorlopige berekening gekregen van de RvP en uiteindelijk ook van de RSVZ, doch deze raakt kant nog wal en houdt geen rekening met de jaren Nederland, waardoor ik volgens hen minder dan 42 jaren gewerkt heb en zij dus 25% mindering toepassen. (Ben 60 geworden in 2011)

Thans sta ik op invaliditeit.

Nu wilt de RSVZ dat ik eerst de verklaring "74" invul en de uitkering stopzet alvorens ze een definitieve berekening willen maken.

Is het niet zo dat men eerst de definitieve berekening dient te ontvangen in beide stelsels, alvorens men de definitieve keuze maakt om op pensioen te gaan en de invaliditeits uitkering stop te zetten?

OF

Moet men eerst tekenen en dan maar afwachten wat men U gaat willen uitbetalen?

Dank alvast voor de reply

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jan 2012, 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Snoeppoes: Ik heb in maart 2011 een pensioen aanvraag ingediend (RVP, RSVZ, Nl.) Ik heb een voorlopige berekening gekregen van de RvP en uiteindelijk ook van de RSVZ, doch deze raakt kant nog wal en houdt geen rekening met de jaren Nederland, waardoor ik volgens hen minder dan 42 jaren gewerkt heb en zij dus 25% mindering toepassen. (Ben 60 geworden in 2011).

Het is een aanvraag voor vervroegd pensioen.
Normaler wijze moet de RVP en de RSVZ weten van NL.

* * * * *

http://www.rsvz.be/nl/selfemployed/pension/early_retirement_reduction_percentage.htm
Vervroegd pensioen tussen 60 en 61 jaar: 25 % (7 % + 6 % + 5 % + 4 % + 3 %) vermindering.

http://www.rsvz.be/nl/selfemployed/pension/early_retirement_no_reduction.htm
Vervroegd rustpensioen zonder verlies.

Het lijkt me dat het Nederland gedoe er niets mee te maken heeft, maar wel het 60ste jaar.

* * * * *

Quote:
Thans sta ik op invaliditeit. Nu wilt de RSVZ dat ik eerst de verklaring "74" invul en de uitkering stopzet alvorens ze een definitieve berekening willen maken. Is het niet zo dat men eerst de definitieve berekening dient te ontvangen in beide stelsels, alvorens men de definitieve keuze maakt om op pensioen te gaan en de invaliditeits uitkering stop te zetten?

Het is juist dat de invaliditeit vervalt als men het pensioen opneemt,
(jij moet die zelf opzeggen) want de invaliditeit is gebaseerd op de RSZ. Eenmaal op pensioen is er geen RSZ, wel een ZIV (en een andere invaliditeitsbehandeling en toelage).

Neem contact met de RVP (gratis 0800 nummer) en via uw pensioen nummer en dossiernummer, kan je dat vragen aan de persoon die uw
dossier beheert en zeg wat er gaande is.

Helena van Troje

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jan 2012, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik vandaag ook nog eens gedaan en ik werd heel vriendelijk en klaar te woord gestaan door de mijnher die mijn dossier beheert.
Zorg dat je vraag helder kan formuleren.

Naar boven
snoeppoes

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2012, 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Heden gebeld met RSVZ en nogmaals de vraag gesteld
Men gaat nu de documenten opvragen bij de RVP Zuidertoren en zullen terug antwoorden met nieuwe berekening. Ik heb met de Nl jaren een totaal van 45 jaar, dus geen vermindering van 25% in het stelsel zelfstandigen.
Ik hoef volgens hen het document pas in te vullen nadat ik hun nieuwe berekening ontvangen zal hebben.
Iki wilde 1 februari op pensioen gaan (aanvraag gedaan maart 2011), doch deze datum is al niet meer haalbaar

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2012, 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Snoeppoes. Ik heb met de Nl jaren een totaal van 45 jaar, dus geen vermindering van 25% in het stelsel zelfstandigen.

Als de som van de pensioenen groter is dan € 1500,
dan pikt de belastingen, en is uw pensioen netto € 1500,
(wat het bruto pensioen ook weze).

petat

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan 2012, 0:41    Onderwerp: Reageer met quote

u kan nog altijd op pensioen gaan op 1-2-2012, als u dit aangevraagd heeft.
Als u bvb in april uw beslissing ontvangt, dan gaat deze met terugwerkende kracht naar 1-2-2012.
Dan vult u het model 74 ter in, daarna dit naar het ziekenfonds, deze vult de achterkant in en daarna alles verder aan rvp.
De Rvp gaat dan het ziekenfonds de ziekteuitkering terugbetalen voor de voorbije periode en de overschot krijgt u via een afrekening op uw rekening.
Dit is de normale gang van zaken. Bij werkloosheid gaat het dan om het formulier model 74 bis

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Pensioen Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: