SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Enkele diepzinnige beschouwingen

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Openbaar debat / Overige discussies
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
figaretto

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2012, 18:14    Onderwerp: Enkele diepzinnige beschouwingen Reageer met quote

Men mag er van uit gaan dat de grote meerderheid der SeniorenNet -lezers en -auteurs bekend zijn met de grondbeginselen der psycho-analyse zoals vastgelegd door Sigmund Freud en Carl Jung in eerste instantie en later, op andere terreinen, bevestigd door grote Nederlandse geesten zoals Johan Cruyff (elk voordeel hep z'n nadeel) en Johan Boskamp. Deze laatste uit ook al eens indiepe aforismen, hierbij geheimzinnig grijnzend, maar die niet altijd door ons, Vlamingen, honderd procent begrepen worden. Friedrich Nietschze hadden wij ook niet altijd helemaal beet.

Maar ik wou het hier hebben over het nieuw psychiatrisch handboek, dat onlangs in de USA verschenen is. Het is een eerbiedwaardig werk in de wereld van de geneeskunde in 't algemeen en de psychiatrie in 't bijzonder. De eerste versie dateert van 1952 en vermeldde 28 aandoeningen, aandoeningen die te wijten waren aan geestesziekten.
De nieuwe versie, 60 jaar later, heeft het over 500 aandoeningen.

Het komt er eigenlijk op neer dat wij bijna allemaal een beetje zot zijn en niet meer verantwoordelijk voor onze daden. Ik citeer even uit een krantenartikel (HLN 30/01/12) : Zo worden mensen die bepaalde soorten voedsel niet lusten, gecatalogeerd (*) onder de noemer "restrictive food intake disorder" (voedselvermijdingsstoornis). Vrouwen die zich ellendig voelen voor de menstruatie, lijden aan een premenstruele dysforische stoornis (PDS). Wie meer dan twee weken rouwt om het verlies van zijn oom, is ook niet goed bij zijn hoofd.

Met veel interesse heb ik dan ook het boek van het befaamde APA (American Psychiatric Association) gelezen en nu worden me veel dingen duidelijk. Een buurman bijvoorbeeld vraagt me al geruime tijd om postzegels voor hem te verzamelen. In den beginne deed ik dat instinctief zonder daar bij stil te staan en maandelijks overhandigde ik hem enkele exemplaren uit binnen- en buitenland. Maar na het lezen van het handboek over geestesziekten begon ik me toch vragen te stellen en wel hierom : ten eerste zijn die zegels al afgestempeld en dus niet meer voor hergebruik vatbaar en ten tweede, zelfs al zou men de afstempeling met chemische producten kunnen verwijderen, dan nog zijn die buitenlandse postzegels hier onbruikbaar. Die man is dus gewoon gek. Die lijdt aan filatelistische dysforische stoornissen. (HFDstuk 6, blz.452) Dat ik dat nooit eerder gezien had...

Eigenlijk wou ik het nu nog even hebben over een nicht van mij die al jaren sigarenbandjes verzamelt hoewel ze lid is van de antitabak-liga maar ik zal dit potje maar gedekt laten.

Het lezen van dat boek leidt niet alleen tot diepzinnige gedachten maar zet er een mens toe aan om ook in 't eigen hart te kijken. Na lektuur ervan stelt men zich de vraag : "Ben ik ook niet een beetje gek ?"
(Net zoals het lezen van "Three men in a boat, to say nothing about the dog" van J.K.Jerome, over allerlei mogelijke ziektes)

(*) hier zou ik "gecatalogiseerd" geschreven hebben.

MaLoReg

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Tja Figaretto je vraag 'ben ik ook een beetje gek' beantwoorden is erg gecompliceert. Na een diepgaande inschatting kom ik tot de vaststelling dat
je hersenfunctie ietwat afwijkt van het normale en of dit nu in positieve dan wél négatieve zin is valt moeilijk te beoordelen. Ik wil je dan ook ten stelligste raden bij mij op 'de bank' te komen zodat we alles wat zich binnenin bevind aan gedachtenkronkels mogelijk kunnen analyseren.
Laughing Laughing Laughing
Groetjes van iemand die even gek is als jij.

voorn

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik gek???? NEEN
Want een echte gek vraagt dit niet. Die vindt zijn gedrag normaal Wink

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
oomski

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe méér boeken van die aard dat je leest, hoe gekker je wordt denk ik.
Ik heb een kleuterjuf gekend die op een bepaald moment in een depressie was geraakt. Bleek dat ze veel boeken las over de mens, hoe, wat, waarom een mens...
Toen ik haar een bezoek bracht sprak ze me daarover. Ze zei me dat ze op zoek was naar zichzelf en via die boeken kwam ze tot een conclusie dat ze zichzelf geen goede leerkracht vond. Dat was de oorzaak van haar depressie.
Ik heb haar ervan proberen te overtuigen dat ze een zeer goede lerares was,( en dat was ze ook, vond iedereen) en dat ze best zou stoppen met het lezen van dergelijke boeken, waarin toch maar de gedachten van anderen stonden, al dan niet waar of gegrond.
Ze is ermee gestopt en is stilletjesaan uit haar depressie gekomen en heeft nog verschillende jaren met plezier in het onderwijs gestaan.

figaretto

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

MaLoReg schreef:
Groetjes van iemand die even gek is als jij.

Wel MaLoReg, dat vind ik nu echt een pracht van een repliek, waarvoor mijn gemeende dank.
Wat nu uw voorstel betreft om bij u op de bank te komen zitten , uiteraard voel ik me zeer vereerd, maar ik denk dat het van mijnentwege verstandiger ware om hier eerst eens mijn licht te gaan opsteken over deze zaak in mijn onmiddellijke omgeving. Onbesuisd optreden mijnerzijds zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat ik mogelijke vijandinnen nog meer tegen de borst stoot. Om over Figaretta nog te zwijgen.
Toch nog een kameraadschappelijke groet.

figaretto

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

voorn schreef:
Ben ik gek???? NEEN
Want een echte gek vraagt dit niet. Die vindt zijn gedrag normaal Wink

Een tijdje zat ik na te denken over wat voorn schreef. Zat daar geen denkfout tussen ? Een sofisme misschien ?
Maar neen, hoe langer ik nadacht, hoe langer ik tot de conclusie kwam dat voorn gelijk heeft.
voorn is niet gek. Dat valt tegen.

figaretto

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Oomski schreef een zeer interessante bijdrage hierboven waarop ik met graagte wil reageren. Alleen wacht mijn hutsepot nu op mij (met worst en Ardeens varkensgebraad) Zelf bereid overigens. Tot fleus.

inro

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wiki :
Quote:
Sommige onderzoekers menen dat een gezonde maatschappij een bepaald percentage (ongevaarlijke) excentriekelingen nodig heeft om problemen het hoofd te bieden en om zich verder te ontwikkelen.

Een maatschappij zonder excentriekelingen, of één waaruit deze verwijderd worden, zal tenslotte stagneren.

figaretto

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2012, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

oomski schreef:
Hoe méér boeken van die aard dat je leest, hoe gekker je wordt denk ik.

Ziedaar oomski - mijn hutsepot is verorberd - wat ik in mijn inleidend geschrijf onderaan bedoelde met het boek "Drie man in een boot" van J.K.Jerome, met als ondertitel "om over de hond maar te zwijgen".

Het gaat over drie mannen, George, Harris en de schrijver die een wetenschappelijke encyclopedie hebben geraadpleegd over alle mogelijke ziekten die een mens kunnen treffen. Ze kwamen tot de conclusie dat zij aan ALLE ziekten leden die erin vermeld stonden, behalve één uitzondering namelijk dienstbodenknie, en die hatelijke uitzondering schokte hen een beetje.

Om opnieuw gezond te worden beslisten ze om een meerdaagse boottocht op de Thames te ondernemen, een avontuur dat natuurlijk ook falikant afloopt.
Moraal : lees geen boeken over alle mogelijke aandoeningen ; het doet u nooit goed. Desnoods schrijft ge d' er zelf een over en laat de lektuur aan derden over.

air

BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2012, 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, de beruchte dienstbodeknie, die zit in hetzelfde schuitje als de tenniselleboog.
Maar die 500 aandoeningen zijn een teken des tijds. NIeuwe tijden brengen ook nieuwe ziektes.
De PDS dat bij ons PMS ( Pre Menstrueel Syndroom) heet, niet verwisselen met het vroegere PMS, sinds 2000 het CLB en dan is er het allernieuwste: de RSI waar ikzelf door het veelvuldig gebruik van de PC soms serieus last van heb.
In Antwerpen bestaat ook nog de CMB en dankzij de veelvuldige stakingen kent iedereen het ACV, ABVV, ACLVB, en misschien NEUTr-ON. Er rijden bruine bestelwagens met UPS en gele met DHL opgekleefd.
Het leven bestaat tegenwoordig alleen maar uit afkortingen, OMG, LOL, LOLRF, ASAP, etc, enz... en dat op zich is al een afwijking.
En wat Inro aangaf over excentriekelingen...we kunnen niet zonder een beetje gekheid anders is het leven véél te saai.

MichelN

BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2012, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

air schreef:
Haha, de beruchte dienstbodeknie, die zit in hetzelfde schuitje als de tenniselleboog.

Muisarm?
Bloemkooloren?

Naar boven
figaretto

BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2012, 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

air schreef:
[...]we kunnen niet zonder een beetje gekheid anders is het leven véél te saai.

Precies air.

inro

BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2012, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

figaretto schreef:
air schreef:
[...]we kunnen niet zonder een beetje gekheid anders is het leven véél te saai.

Precies air.

Ik ken iemand met een tennisbal ............. een pijnlijke zaak , Wink

Ik zou graag een afbeelding plaatsen ,
maar ............ Swakke was de laatste keer in shock , Razz Laughing

Wil.

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2012, 0:47    Onderwerp: Reageer met quote

oomski schreef:

Ik heb haar ervan proberen te overtuigen dat ze een zeer goede lerares was,( en dat was ze ook, vond iedereen)
(...)
Ze is ermee gestopt en is stilletjesaan uit haar depressie gekomen en heeft nog verschillende jaren met plezier in het onderwijs gestaan.

Hier zie voor Oomski!

Naar boven
oomski

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2012, 1:09    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing Dankjewel Wil.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Openbaar debat / Overige discussies Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: