|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
robke4
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2012, 19:08 Onderwerp: Terugvordering werkloosheidsuitkering |
|
|
Na een loopbaan van 33 jaar als arbeider en zelfstandige in bijberoep is mijn bedrijf waar ik werkte in faling gegaan op 12 maart 2009 .C4 gekregen en naar het ACV geweest daarmee. Daar heb ik verklaard dat ik een bijberoep had en is aangekruist geweest.Ik had toen al gevraagd of ik recht had op werkloosheidsuitkeringen en zeiden dat dit geen probleem was.Nu in december 2011 kreeg ik van de RVA een brief om een copie van belastingsaangifte 2010,inkomsten 2009 op te sturen waarop ik me achteraf op de Rva moest gaan melden voor een gesprek.Nu moet ik van de drie laatste jaren mijn werkloosheidsuitkeringen terug geven.Volgens mij ben ik niet in de fout gegaan ,als ze me dit toen gevraagd hadden (2009) hoeveel ik ongeveer verdiende met dit bijberoep had ik zeker toen al gestopt met dit bijberoep.Eerst laten ze de poes drie jaar van de melk drinken en dan de melk terug eisen.Ik verwacht nu nog de brief van de terugvordering en heb dan 3 maanden de tijd om in beroep te gaan .Het is niet dat ik volledig een jaar werkloos was 70 tal dagen in 2009 ,50 tal in 2010 en 60 tal in 2011.Kan ik iets ondernemen tegen de RVA op de rechtbank of is dit een verloren zaak.Volgens mij is de RVA zelf in de fout gegaan en hebben de goedkeuring toen gegeven om uit te betalen .
|
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2012, 11:00 Onderwerp: |
|
|
Dit staat in het internet.
http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal-statuut/specifieke-situaties/werkloosheid
U bent zelfstandige in bijberoep en verliest uw baan in hoofdberoep.
Bent u werknemer of ambtenaar in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep, dan mag u uw bijberoep verderzetten als u uw baan in loondienst verliest en werkloos wordt, weliswaar onder strikte voorwaarden:
* U moet aangifte doen van uw activiteit op het moment van de uitkeringsaanvraag.
* U moet uw bijberoep minstens 3 maanden voor de werkloosheid uitgeoefend hebben. Starten met een bijberoep tijdens de werkloosheid kan dus niet (behalve voor werklozen ouder dan 50 jaar met vrijstelling voor oudere werklozen).
* U mag uw bijberoep enkel na 18 uur 's avonds en vóór 7 uur 's morgens uitoefenen. Het mag bovendien niet gaan over een typisch avondberoep of over een beroep dat uitdrukkelijk door de wet is uitgesloten (bijvoorbeeld een beroep in de horeca, nachtwaker, verzekeringsagent, leurder, reiziger). Deze activiteiten zijn wel toegelaten als ze van gering belang zijn. Op zaterdag en zondag geldt de beperking qua uren niet. Op deze dagen mag u onbeperkt werken, maar uw uitkering wordt verminderd met het aantal zaterdagen en zondagen dat u gewerkt heeft.
* De inkomsten van uw zelfstandige activiteit mogen niet meer bedragen dan 3.871,92 euro per jaar. Wordt dit bedrag overschreden, dan worden de werkloosheidsuitkeringen verminderd met het gedeelte boven deze grens.
Het werkloosheidsbureau kan beslissen uw uitkeringen te schorsen als blijkt dat uw activiteit niet langer het karakter heeft van een bijberoep (bijvoorbeeld door hoge inkomsten of door een hoog aantal gewerkte dagen).
Voor een occasionele activiteit hoeft u vooraf geen aangifte te doen. Het volstaat dat u op de controlekaart de vakjes schrapt van de gewerkte dagen. Voor deze dagen is er geen recht op een uitkering. Voor de andere dagen blijven de uitkeringen volledig behouden. Mits goedkeuring van de RVA, mag u als zelfstandige met behoud van de werkloosheidsuitkering inkomsten verwerven als kunstenaar. Neem voor meer informatie contact op met uw werkloosheidsbureau.
_________________ Sudoku, wijntjes proeven, genieten. |
|
| Naar boven |
|
 |
kwezelein
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2012, 11:28 Onderwerp: |
|
|
De verjaring van terugvordering staat op 3 jaar wanneer de RVA in de fout is gegaan.
Ben jezelf in de fout gegaan door nalating van het bedrag te vermelden staat de verjaring van terugvordering op 5 jaar.
Echter kan de RVA bij de rechter 10 jaar vorderen wanneer er een geschil zou ontstaan tussen beide partijen.
Je kan ook wanneer je terug zou moeten betalen, dit in stukken vragen te doen, in termijnen.
Ze kunnen tevens nog intresten eisen erop als ze slecht gezind zijn die dag!
_________________ niks is eeuwig! |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|