|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
suske
|
Geplaatst: Vr 09 Maa 2012, 10:01 Onderwerp: schenking |
|
|
Ik vraag me af of de volgende werkwijze het best is
Het is mijn bedoeling mijn successie goed te plannen binnen wettelijke regels
Daar de nalatenschap later toebehoord aan een kind
En de 2 ouders nog in leven zijn (75 jaar) is het de bedoeling ,het onroerend goed (huis )
Te schenken aan de zoon als blote eigenaar met het behoud van vruchtgebruik voor de ouders
Hoe zit dat met de registratierechten of schenkingsrechten, bedragen die evenveel als bij een verkoop uit de hand
En wat met de successierechten wanner het overlijden buiten de 3 jaar plaats vind
Zijn er eventueel jaarlijks terugkerende kosten voor de blote eigenaar
_________________ Elke kans om jezelf te veranderen is een kans om de wereld te veranderen |
|
| Naar boven |
|
 |
Danny.
|
Geplaatst: Vr 09 Maa 2012, 10:09 Onderwerp: |
|
|
Suske, kan je hiemee niet reeds iets doen? http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=156430&highlight=
Groetjes
Danny
_________________ Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel.
Maar nu hebben wij daarvan nog veel in ons bezit.
Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T |
|
| Naar boven |
|
 |
wanton
|
Geplaatst: Vr 09 Maa 2012, 13:26 Onderwerp: |
|
|
de schenkingsrechten worden berekend per schenker en per begunstigde. Indien een echtpaar de gezamenlijke woning schenkt aan hun kind , zijn er twee schenkingen van een half huis. Waarde huis = 300.000 € , zijn twee schenkingen van 150.000 €. De rechten worden wel berekend op de volle eigendom. Ge moet wel eens uit laten rekenen of een gewone wettelijke vererving niet minder kost aan SSR.
Vanaf het moment dat de schenkingsrechten zijn betaald , moeten er geen SSR meer betaald worden. Die 3 jaar speelt hier niet , tenzij er binnen die drie jaar nog andere onroerend goederen zouden vererfd worden.
_________________ Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon |
|
| Naar boven |
|
 |
suske
|
Geplaatst: Vr 09 Maa 2012, 19:24 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Danny en Wanton voor de uitleg en link, zeer leerrijk
Ga mijn licht eens opsteken bij de notaris
groetjes
Frans
_________________ Elke kans om jezelf te veranderen is een kans om de wereld te veranderen |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|