| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
desarc44
|
Geplaatst: Ma 02 Apr 2012, 10:45 Onderwerp: herstel verwarmingsmodule Xantia |
|
|
Ik rijd met een Xantia diesel; zo'n 3 jaar geleden (midden 2008 ong.) bleef de ventilator van de verwarming op maimum draaien. Wat bleek, de module (een printje met 2 transistoren en een koelplaat) bleek defekt. Die module kostte toen ruim €140 + btw en werk. Nadien heb ik een site gevonden waar de beschrijving stond voor zelfherstel; er zou namelijk een ontwerpfout zijn die het vroegtijdige defekt veroorzaakte, en dit was te behelpen met het eenvoudig inbouwen van een condensatortje. Die site zou ik graag terugvinden want die module is opnieuw defekt en die wil ik nu herstellen.
Met dank
desarc44
_________________ 1) desktop medion met XP - SP3; printer HP7350 en scanner HP4850.
2) laptop toshiba P200 met VISTA met zelfde printer |
|
| Naar boven |
|
 |
Emac
|
Geplaatst: Zo 03 Jun 2012, 23:24 Onderwerp: Herstelling verwarminsmodule Xantia |
|
|
Had het zelfde probleem met een Xsara. De print waarvan spraken zat in de motor van de aanjager. De vermogentransistors vervangen en klaar. Totale kost 10 a 15 euro
_________________ Leven en laten leven |
|
| Naar boven |
|
 |
desarc44
|
Geplaatst: Ma 25 Jun 2012, 9:42 Onderwerp: |
|
|
Beste EMAC,
ik had dat ook gevonden op het internet en daar werd gezegd de transistoren te vervangen door 'zwaardere vermogen' types nl. MJ11015. Dit heb ik gedaan en ik houd die herstelling nu in reserve. Maar ik meen mij te herinneren dat (buiten de vervanging van de te zwakke transistoren), er eveneens een condensatortje zou moeten toegevoegd worden en dat artikel vind ik dus niet meer terug. En nu dus wachten(?) op de volgende panne om de reserve te plaatsen.
Groetjes.
desarc44
p.s. sorry voor mijn late reactie.
_________________ 1) desktop medion met XP - SP3; printer HP7350 en scanner HP4850.
2) laptop toshiba P200 met VISTA met zelfde printer |
|
| Naar boven |
|
 |
|