SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Met de auto parkeren op de openbare weg
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Overige vragen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zeerover

BerichtGeplaatst: Zo 22 Apr 2012, 20:13    Onderwerp: Met de auto parkeren op de openbare weg Reageer met quote

Volgens het artikel 25 van het verkeersreglement is het verboden een voertuig te parkeren O.A volgens het artilel 25.1.5 voor de inrij van eigendommen behalve voor voertuigen waarvan het inschrijvingsteken zich leesbaar op die inrij is aangebracht.
Mijn vraag : Men mag nooit parkeren voor een bv garage poort. Alleen wanner de nummer plaat van uw voertuig is aangebracht. Zlfs als het uw garage is en de nummer plaat is niet vermeld mag je daar niet parkeren.
Mag men parkeren voor een huis zonder garage poort waar men het voortuintje gebruikt als parkeer plaats . En waar men de toelating voor heeft.

De tekst voor de inrij van eigendommen is toch onduidelijk in de weg code.

Alvast bedankt voor de mogelijke info.
Confused

telloorlekker

BerichtGeplaatst: Zo 22 Apr 2012, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

M.a.w. mogen rijkswachtcombi's dus ook niet voor hun eigen garage postvatten ! Alleen deze waarvan de nummerplaat overeenstemt... dus ook de mijne... want ik ben -samen met vele anderen- eigenaar van die garage... Laughing

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gerarda

BerichtGeplaatst: Ma 23 Apr 2012, 3:51    Onderwerp: Reageer met quote

Men mag nooit voor de garagepoort van iemand anders staan.En de eigenaars zelf zijn niet verplicht om hun plaat op de poort te hangen
Als gij dus voor de poort van uw vrienden staat is dat wel geen probleem als ge daar op bezoek ben natuurlijk.

groetjes gerarda

Naar boven
zeerover

BerichtGeplaatst: Ma 23 Apr 2012, 9:04    Onderwerp: Parkeren voor een garage poort. Reageer met quote

Ok Gerarda ik kan akkoord gaan dat je nooit voor een garage poort mag staan. Maar hoe kan de politie een pv opmaken dat je in overtreding bent om daar te staan als je nummer plaat niet is aangebracht. Waarom staat er dan in de wet men mag er alleen staan als je inschrijvings teken is aangebracht.
Het is mischien mugge zifterij maar stel de politie gaat eens de fout parkeerders controleren en daar zijn 8 regels voorzien in de weg code .Van artilel 25.1.1 tot 25.1.8. Nu komen ze aan uw oprit garage. Uw auto staat daar geparkeerd . Op uw garage geen inschrijvings teken. Volgens de wet krijgt u een pv. Nadien gaat u gaan zeggen dat het uw auto was.
Ofwel is de wet onduidelijk ofwel hebben we het verkeerd voor.
Volgens mij is de wet onduidelijk geschreven indien u het bij het rechte eind hebt.
Voor telloorlekker Volgens de wet zou elke eigenaar daar zijn nummer plaat moeten hangen. Zelf heb ik dit reeds meerdere malen gezien. Maar is nu de juiste interpretatie???

hobbymachine

BerichtGeplaatst: Ma 23 Apr 2012, 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ons flikken doen geen rondritten voor controle van opritten, daar hebben ze genen tijd voor, MAAR als er iemand belt dat er een auto voor de oprit staat dan is dat een klacht en moeten ze komen.
Als er dan geen plaat op de poort hangt dan schrijven ze ! Ze kunnen tenslotte ook ni weten dat het uwen eigen auto is en dat een flauwe plezante je heeft willen een loer draaien. Soms, als ze goed gezint zijn, komen ze eerst eens bellen !
Bij een parkeerplaats op de voortuin zet je best een paaltje met je nummerplaat erop indien de oprit voorzien is van een verlaagde stoeprand, anders is het géén parkeerplaats.

Naar boven
gerarda

BerichtGeplaatst: Ma 23 Apr 2012, 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zeerover, de politie zal geen pv opmaken als de eigenaar geen klacht indient. ik veronderstel dat ge u niet voor een poort zult parkeren ,maar voor de poort van een vriend waar ge binnen bent zal dat wel mogen van de vriend. Zelfs als gij voor een poort staat van iemand waar de plaat op hangt zal de politie daar niets van zeggen ,alleen als de eigenaar hun verwittigd dat hij uit zijn garage niet kan; Zelfs als ge thuis komt en ge kunt niet in uw garage omdat er iemand geparkeert staat voor uw poort, zal de politie niet komen. Ge moet werkelijk niet uit uw garage kunnen en dan zullen ze komen een pc opmaken en hem eventueel wegslepen.
Ik vind het wel niet slecht om de nummerplaat op de garagepoort te zetten hoor. Maar dat is niet verplicht;

groetjes gerarda

Naar boven
flupke2

BerichtGeplaatst: Ma 23 Apr 2012, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

de wegcode is heel simpel : NIEMAND (ook niet de eigenaar) mag voor een garagepoort of een inrit parkeren wanneer de nummerplaat van het betreffende voertuig niet DUIDELIJK is aangebracht.
Dus een vriend die op bezoek komt mag zijn auto niet voor de garage parkeren, ook al heeft hij de toelating van zijn gastheer.
De wegcode is daarin zeer duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar : (artikel 25.1.3e)

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht

De politie zal MEESTAL inderdaad slechts optreden wanneer iemand meldt dat er een voertuig voor zijn inrit geparkeerd staat en dat hij niet kan vertrekken.In dat geval zal het voertuig in principe ook weggetakeld worden , op kosten van de eigenaar.
Indien de eigenaar zijn inrit of garage niet kan binnenrijden kan er wel een PV opgesteld worden , maar mag het verkeerd geparkeerde voertuig NIET weggetakeld worden.En een eigenaar mag niet op eigen initiatief een voertuig laten wegtakelen , dat mag enkel door de politie gebeuren!!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kwezelein

BerichtGeplaatst: Ma 23 Apr 2012, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Denk maar niet dat alle mensen die in het blauw rondrijden, bij iedere poort, ook al zien ze dit, gaan aankloppen of een pv gaan opstellen bij iedere verkeerde geparkeerde auto voor een poort.

Dan vragen ze achteraf op den bureau of je niks anders te doen hebt!
Geen werk zelf zoeken zeggen ze dan, want dan moeten we werken!

Paca

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 1:53    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het altijd wat amusant gevonden dat sommigen een ingang of poort "versieren" met hun nummerplaatcijfers en -letters ... ik spreek over die toestanden waarvan eenieder kan zien dat er nooit een voertuig binnen of buiten rijdt (of kan rijden) ... gewoon om een parkeerplaatsje te hebben waar men geen enkel recht op heeft dit te blokkeren voor de anderen.
Was het niet in Tokio (de jaren zestig reeds) dat men geen voertuig kon kopen zonder bewijs dat men een eigen parkeerruimte had zonder de openbare weg te belasten? Misschien een hint naar de geldzoekende politiekers om hier ook eens werk van te maken? Opbrengst verzekerd.

Naar boven
Stephaan

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Paca schreef:
Heb het altijd wat amusant gevonden dat sommigen een ingang of poort "versieren" met hun nummerplaatcijfers en -letters ... ik spreek over die toestanden waarvan eenieder kan zien dat er nooit een voertuig binnen of buiten rijdt (of kan rijden) ... gewoon om een parkeerplaatsje te hebben waar men geen enkel recht op heeft dit te blokkeren voor de anderen.
...

Door een eigen nummerplaat aan te brengen op een inrijpoort, zelfs als die niet als zodanig gebruikt wordt, blokkeert men de parkeerplaats er vóór niet. Die plaats was in elk geval voor iedereen verboden.

Door de aanwezigheid vd plaat is de eigenaar zelf, als enige, niet in overtreding als hij daar gaat staan maar daardoor heeft hij het recht van iemand anders niet geschaad. Er is nooit een recht geweest , dus blokkeren kan ook niet.

Naar boven
Stephaan

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

gerarda schreef:
Men mag nooit voor de garagepoort van iemand anders staan.En de eigenaars zelf zijn niet verplicht om hun plaat op de poort te hangen
Als gij dus voor de poort van uw vrienden staat is dat wel geen probleem als ge daar op bezoek ben natuurlijk.

groetjes gerarda

Je bent inderdaad niet verplicht je nummerplaat op de poort te hangen. Maar als je dan toch vóór die poort (zonder je nummerplaat erop) parkeert, ben je evenzeer als ieder ander in overtreding. Ook al is dat bij kennissen,... en met hun toestemming !

Naar boven
Paca

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Stephaan schreef:
Paca schreef:
...

Door een eigen nummerplaat aan te brengen op een inrijpoort, zelfs als die niet als zodanig gebruikt wordt, blokkeert men de parkeerplaats er vóór niet. Die plaats was in elk geval voor iedereen verboden.

Door de aanwezigheid vd plaat is de eigenaar zelf, als enige, niet in overtreding als hij daar gaat staan maar daardoor heeft hij het recht van iemand anders niet geschaad. Er is nooit een recht geweest , dus blokkeren kan ook niet.

Dus gij zijt er van overtuigd dat éénieder een "soort" poort kan gebruiken als persoonlijke parkeerplaats? Zelfs als het zo klaar als een klontje is dat daar niet eens een auto door kan of iedereen kan zien dat het kot vol meubelen staat en als leefruimte gebruikt wordt? Sorry, maar niet met deze jongen.

Naar boven
ghila

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 16:46    Onderwerp: parkeren Reageer met quote

Onlangs had ik onze auto geparkeerd, gedeeltelijk voor onze garagepoort .
Groot was mijn verbazing als ik de dag daarna een boete toekreeg van € 100.
Het had niets te maken met parkeren voor de garagepoort. Ons huis staat 2,5 m. van de straat en wij hebben daar klinkers gelegd, om proper uit de auto te kunnen stappen en toch ook een propere stoep te heben. Wel, volgens de politie, mag daar niet op geparkeerd worden. Verder in onze straat staan de auto's allemaal voor de deur geparkeerd, en dat mag. Waarom?? Omdat daar blote grond is of van die kleine griezelsteentjes liggen. Dan betalen wij zoveel geld om alles proper te maken, en mag je de auto er nog niet opzetten. Begrijpe wie kan!!

Naar boven
flupke2

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 17:04    Onderwerp: Re: parkeren Reageer met quote

ghila schreef:
Onlangs had ik onze auto geparkeerd, gedeeltelijk voor onze garagepoort .
Groot was mijn verbazing als ik de dag daarna een boete toekreeg van € 100.
Het had niets te maken met parkeren voor de garagepoort. Ons huis staat 2,5 m. van de straat en wij hebben daar klinkers gelegd, om proper uit de auto te kunnen stappen en toch ook een propere stoep te heben. Wel, volgens de politie, mag daar niet op geparkeerd worden. Verder in onze straat staan de auto's allemaal voor de deur geparkeerd, en dat mag. Waarom?? Omdat daar blote grond is of van die kleine griezelsteentjes liggen. Dan betalen wij zoveel geld om alles proper te maken, en mag je de auto er nog niet opzetten. Begrijpe wie kan!!

Heb je die klinkers gelegd op openbaar domein of op uw eigen domein??
Indien het op uw eigen domein is , dan mag de politie daarvoor geen PV opmaken.Heb je echter de klinkers gelegd op openbaar domein , dan heb je zelf een "voetpad" gecreëerd.En parkeren op het voetpad is verboden.De auto's die verderop in de straat geparkeerd staan op blote grond of kiezelsteentjes staan op de "gelijkgrondse berm" , en daar mag parkeren wel.Nochtans , indien deze berm ligt binnen de bebouwde kom en een "verhoogde berm" is , dan mogen ook die anderen er niet parkeren.Ik geef even het juiste artikel uit de wegcode hierover :

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Stephaan

BerichtGeplaatst: Di 24 Apr 2012, 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Paca schreef:

...

Dus gij zijt er van overtuigd dat éénieder een "soort" poort kan gebruiken als persoonlijke parkeerplaats? Zelfs als het zo klaar als een klontje is dat daar niet eens een auto door kan of iedereen kan zien dat het kot vol meubelen staat en als leefruimte gebruikt wordt? Sorry, maar niet met deze jongen.

Volgens mij ga je nu een stap verder dan het verkeersreglement bedoeld heeft. Ik denk niet dat ikzelf verder ga dan wat er in de reglementen staat.

De regels gaan niet over een "soort" poort. Ik heb de opzoekingen niet gedaan maar ik kan me toch voorstellen dat een ingang die te smal is om een auto door te laten niet onder de bepaling valt. Op die manier zou ieder gewone ingangsdeur van een huis ook meetellen.

Dat je de garage poort of de garage zelf niet als zodanig gebruikt doet niet ter zake, als de nummerplaat er maar op staat. (En alle andere regels ook gevolgd worden bvb dat de ingenomen plaats vóór de poort inderdaad een parkeerplaats is waar je auto kan staan!)

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Overige vragen Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: