SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

adhd

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Psychische aandoeningen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
angeltwo

BerichtGeplaatst: Zo 06 Nov 2011, 22:05    Onderwerp: adhd Reageer met quote

Hallo,

Zijn er toevallig ouders van wie de kinderen adhd hebben ?

Groetjes,

Angel

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Ma 07 Nov 2011, 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou me verwonderen,
omdat ADHD (3 verschillende toestanden dekkend) dateert van 1990. Daarvoren zag men iets maar men kon er niets aan doen.

Het is een beschavingsziekte (het verdwijnen van orde en plichten, gebrek aan en verdwijnen van regels), maar ook met erfelijke factoren.

Het is wel zo dat ze "eens" zelf beseffen wat het is,
ze zich anders tonen (masker) voor de omgeving (ook medicatie nodig).

http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD

Gast

BerichtGeplaatst: Do 29 Dec 2011, 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

pastoor schreef:
Het zou me verwonderen,
omdat ADHD (3 verschillende toestanden dekkend) dateert van 1990. Daarvoren zag men iets maar men kon er niets aan doen..../..

Klopt niet, hoor! Wij behandelen sinds de jaren '70 "MBD" (minimal brain damage), de voorloper van de diagnose AD(H)D. MBD had je in twee variaties: + (met aandachtsstoornis) en - (enkel motorische onrust). De naam is aangepast omdat ze indertijd geen hersensporen konden vinden, maar ondertussen is dit wel bewezen...
Het is enkel de naam van de diagnose die gewijzigd is... De behandeling is meegegroeid met een betere kennis van de problematiek, maar wij hebben er honderden geholpen, van '71 tot op vandaag! Het grote verschil met vroeger is dat de medicatie beter op punt staat, en dat er meer met de omgeving van het kind gewerkt wordt.

Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Do 29 Dec 2011, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

pastoor schreef:
.../...
Het is een beschavingsziekte (het verdwijnen van orde en plichten, gebrek aan en verdwijnen van regels), .../...

http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD

Klopt helemaal NIET! Heeft hier absoluut niks mee te maken! (lees zelf uw wikipedia-link maar eens!) Wij, senioren, hebben de neiging gemakkelijk dingen in de schoenen te schuiven van de 'losbandige' jeugd, zonder regels....Er is nu veel meer reglementering dan vroeger! Maar de mentaliteit is wel gewijgigd (god zij dank...), en de persoonlijke responsabilisering is hoger...

Martin.

Naar boven
prego

BerichtGeplaatst: Vr 30 Dec 2011, 0:26    Onderwerp: adhd Reageer met quote

Toch gaat het dikwijls om kinderen met gedragsstoornissen die beter gebaat zijn met een goed opvolgende gedragstherapie.

Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Vr 30 Dec 2011, 7:45    Onderwerp: Re: adhd Reageer met quote

prego schreef:
Toch gaat het dikwijls om kinderen met gedragsstoornissen die beter gebaat zijn met een goed opvolgende gedragstherapie.
inderdaad, een gedrags'stoornis': gedragstherapie kan hier zeer veel aan doen! Maar belangrijk is toch ook omhet systeem van het kind (de omgeving) hier zeer nauw bij te betrekken.

Naar boven
nieuwe bever

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr 2012, 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet Canteclaer volledig gelijk geven.
ADHD wordt door ouderen hier nog al eens afgedaan als iets wat je alleen maar voor hebt met slecht opgevoede kinderen en dan geven die ouders maar een pilleke en dan zijn ze ervan af. MAAR ZO IS HET HELEMAAL NIET.
Als je echt wil weten wat het eigenlijk is : op het internet vind je een massa informatie. Met een juiste diagnose en een juiste behandeling zijn kinderen met ADHD goed geholpen dat weet ik uit jarenlange ervaring in de klas. Het heeft niets te maken met slechte opvoeding, wat niet wegneemt dat er slecht opgevoede kinderen zijn en dat elk kind nood heeft aan structuur.

oomski

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr 2012, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, ik weet kennissen van mijn leeftijd die vroeger als kind adhd hadden, zonder dat ze toen wisten hoe te noemen. "Dat is toch nen erge", zeiden ze bij ons. Die zijn in't opgroeien gewoon/normaal geworden. De ene volwassene is toch ook kalmer en rustiger dan de andere. Hadden die "anderen" dan allemaal adhd-ers?

nieuwe bever

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr 2012, 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Er is een serieus verschil tussen een druk kind en een kind met ADHD.

oomski

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr 2012, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt er natuurlijk gradaties in. Maar vroeger hoorde je nooit ADHD vernoemen, evenmin als het CVS. wat vroeger een lui mens was. Alzheimer nu waren de 'gek-geworden', 'scheelt-iets-aan' mensen toen.

nieuwe bever

BerichtGeplaatst: Wo 11 Apr 2012, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, maar is dat niet normaal? Er scheelt nu niet meer aan mensen dan vroeger maar op veel dingen hebben ze wel een beter zicht. En als er oplossingen voor zijn moet je ze toch gebruiken? Mensen sterven nu toch ook niet meer aan een blindedarmontsteking zoals vroeger? Dat is misschien een te simpel voorbeeld maar zo is het toch? Toen ik pas les gaf spraken ze niet van kinderen met adhd maar ze waren er wel als ik op alles terugkijk. Met dat verschil dat die vroeger altijd in't straf stonden of in de hoek en hoe langer hoe onhandelbaarder werden.

reline

BerichtGeplaatst: Do 12 Apr 2012, 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

ADHD zie je, herken je en er kan iets geprobeerd worden om er iets aan te doen....maar er is ook ADD.....wordt vaak helemaal niet herkend en aangenomen.....het geeft enorm veel problemen...

Terwijl en ADHD persoon extreem druk is, lijkt een ADD'er een rustig iemand te zijn....alles speelt zich inwendig af....hebben dislexie, discalculie, concentratieproblemen...enz...zijn heel intelligente personen....begingt rond 6-7 jaar.....
Er is ook ADD bij volwassene...is heel anders dan bij jonge mensen en kan heel ernstige vormen aannemen....

prego

BerichtGeplaatst: Zo 15 Apr 2012, 22:36    Onderwerp: adhd Reageer met quote

Inderdaad oomski,een naam is vlug gegeven .....ik ken de twee soorten(adhd en add ) die voorkomen bij kinderen in eenzelfde gezin.....Ik ken echter ook de ouders... Rolling Eyes waarbij ik me toch wel een aantal vragen stel als ik hun ongewone en speciale opvoedingsmethoden zie(zoals wel meer tegenwoordig in vele gezinnen).Bij kinderen die al héél gevoelsmatig zijn ben ik dan niet verwonderd dat ze rare gedragspatronen vertonen op de duur........

Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Ma 16 Apr 2012, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

tja, alsze dan nog eens hoogsensitief zijn, is hun gedrag helemaal moeilijk...
Eens het boekje 'Luister! Over ondergesneeuwde gevoelens bij kinderen" van Lut Celie eens lezen.... Zet u eens op de andere stoel en luister naar wat het kind met zijn gedrag wil zeggen....

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Psychische aandoeningen Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: