| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
rolija
|
Geplaatst: Vr 02 Sep 2011, 20:58 Onderwerp: Voor de moto liefhebbers nieuwe wetgeving vanaf 1 september |
|
|
1 september 2011
Veiligheid van motorrijders
Op 20 juni 2011 verscheen in het Staatsblad het langverwachte koninklijk besluit van 11 juni 2011 dat de veiligheid van de motorrijders wil verbeteren.
Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste punten. Deze treden in werking op 1 september 2011.
Rijden tussen de rijstroken (filerijden) gereglementeerd
Het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die in deze rijstroken of files stoppen of zich traag voortbewegen, wordt niet als inhalen beschouwd.
De motorrijder mag in die gevallen nooit sneller rijden dan 50 km/u en het snelheidsverschil met de overige voertuigen mag niet meer dan 20 km/u bedragen.
Op autosnelwegen en autowegen moet tussen de twee meest links gelegen rijstroken gereden worden.
(Nieuw artikel 16.2bis)
Trikes toegelaten op auto(snel)wegen
Vroeger werden de zogeheten 'driewielers met motor' zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg niet op autosnelwegen en autowegen toegelaten.
Dat wordt nu aangepast. Deze 'trikes' mogen nu wel op auto(snel)wegen rijden.
(Gewijzigde artikels : 21 en 22)
Parkeren op trottoirs en verhoogde bermen
Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.
(Gewijzigde artikels : 23.4 en 24.1°)
Vervoeren van kinderen
Kinderen onder de drie jaar mogen niet vervoerd worden op tweewielige bromfietsen en op motorfietsen.
Kinderen van 3 jaar of meer en minder dan 8 jaar moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. Zij mogen niet worden vervoerd op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3.
(Gewijzigd artikel : 35.1.1)
Beschermende kledij
Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
Voordien was enkel een valhelm verplicht.
De vrijstelling van de draagplicht van de valhelm voor postbodes komt te vervallen.
(Gewijzigd artikel : 36)
Bijzondere overrijdbare bedding / busstrook
Busstroken en bijzondere overrijdbare beddingen mogen nu ook gevolgd worden door fietsers, bromfietsers, motorfietsers en gewone autobussen/cars op voorwaarde dat één of meerdere van onderstaande symbolen voorkomen op de borden F17 of F18 of op een onderbord.
Deze symbolen mogen op de stroken herhaald worden.
Bromfietsers die de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen moeten achter elkaar rijden.
Opvallend is dat de bepalingen inzake voertuigen voor woon-werkverkeer niet meer voorkomen. Ook het daarbijbehorende bord blijkt afgeschaft te zijn.
(Gewijzigde artikelen : 43.2, 72.5 en 72.6)
Amazonezit
Ook bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor mogen geen amazonezit aannemen. De passagiers moeten de voeten op de voetsteunen hebben.
(Gewijzigd artikel : 44.5)
Trekken van aanhangwagens
Motorfietsen met zijspanwagens mogen nu ook een aanhangwagen trekken op voorwaarde dat het zijspanwiel uitgerust is met een rem.
Het verbod voor drie- en vierwielige bromfietsen om een aanhangwagen te trekken blijft van kracht.
(Gewijzigd artikel : 49.1)
Nieuw verbodsbord C6 voor quads
Het bord C6 is nieuw :
C6
"Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel."
(Gewijzigd artikel : 68.3)
Met de invoering van het nieuwe verbodsbord wordt ook artikel 9.3 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, aangepast door de verwijzing naar het bord C6 in te voegen.
Rijbewijs
In het K.B. van 23 maart 1998 inzake het rijbewijs wordt artikel 2, §1, 2° aangepast als volgt :
"Categorie A : motorfietsen met of zonder zijspan.
Aan de voertuigen van deze categorie mag een aanhangwagen gekoppeld worden, behalve aan een motorfiets met zijspan waarvan het zijspanwiel niet is uitgerust met een rem;"
Inwerkingtreding : 1 september 2011
Bron:
K.B. 11-06-2011 ter bevordering van de veiligheid en de mobiliteit van motorrijders (BS 20-06-2011)
K.B. 19-07-2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, BS 24 augustus 2011.
Met vriendelijke groeten,
Rolija
Laatst aangepast door rolija op Vr 02 Sep 2011, 21:50, in totaal 1 keer bewerkt
_________________ "Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd." |
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Vr 02 Sep 2011, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Whoehahaha... sorry, maar wat "denkt" het overige EUROPA hier dan van ? Of geldt dit, zoals alle overige KB's enkel voor autochtonen ?
|
|
| Naar boven |
|
 |
jas
|
Geplaatst: Vr 02 Sep 2011, 21:29 Onderwerp: |
|
|
dus mag ik in mijn pyjama rond rijden!!!!!!!
als ik maar helm , laarzen en handschoenen draag!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
 |
paulv
|
Geplaatst: Vr 02 Sep 2011, 21:52 Onderwerp: |
|
|
Blijkbaar niet opgesteld door iemand die zelf moto rijdt.
Het is in ieder geval niet erg overzichtelijk noch logisch.
Een kind 3+ tot <8 jaar mag niet plaatsnemen op een moto met inhoud van meer dan 125cc..??
> Als het kind 9 jaar is is het risico kleiner??
Tenandere, met een lichte moto kan je ook overlijden aan de gevolgen van een valpartij of ongeval.
Dit is maar 1 voorbeeld, het is te absurd om meer over uit te weiden.
Paul.
.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Softail
|
Geplaatst: Vr 02 Sep 2011, 23:19 Onderwerp: |
|
|
| jas schreef: |
dus mag ik in mijn pyjama rond rijden!!!!!!!
als ik maar helm , laarzen en handschoenen draag!!!!!
 |
Yep, maar dan liefst wel ne propere, geen remsporen, sportvlekken, o.i.d.
_________________ Iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking.. |
|
| Naar boven |
|
 |
paulv
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 1:47 Onderwerp: |
|
|
De verplichting om aangepaste kledij te dragen is een goede zaak.
Als je sommige in T-shirtje en zomerse sandalen ziet voorbij scheuren, niet beseffend dat een valpartij ook hen kan gebeuren, met vreselijke derdegraadbrandwonden tot gevolg.
De kleding zou inderdaad nauwkeuriger mogen omschreven worden, een jeans en plastieken jasje bieden inderdaad onvoldoende bescherming bij een valpartij.
De goedkope stof brandt onherroepelijk in je vlees bij een flinke schuifpartij !!
Maar bij velen zit hun spaargeld volledig in de aankoop van de machine en de nodige fondsen om zich te beveiligen zijn in dit geval uiteraard niet meer aanwezig.
Voor deftige motokledij zit je tenandere algauw boven de 1000,00 eurotjes.
Een grote investering, doch noodzakelijke bescherming is echt onontbeerlijk.
Paul.
.
.
Laatst aangepast door paulv op Za 03 Sep 2011, 15:13, in totaal 1 keer bewerkt
|
|
| Naar boven |
|
 |
procman4
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 8:29 Onderwerp: moto kledij |
|
|
De omschrijving van ''beschermende'' motokledij is inderdaad in de wet zodanig slecht omschreven dat onverantwoordelijke motards (zij zijn die ''eretitel'' niet waard) toch nog in onveilige kledij op hun machine kruipen.
Bewijs daarvan : ik vind ik het bizar dat ik geen enkele reactie kreeg op mijn zoekertje in hetwelke ik een degelijke vest en broek aanbood (t.e.a.b.) op 16 aug l.l. op deze site.
Het toont m.i. aan dat deze wet zijn doel voorbij schiet op gebied van beschermende kledij.
De overige wettelijke bepalingen zijn een aanvulling van wat het gezonde verstand van elke echte motard al lange tijd toepast.
|
|
| Naar boven |
|
 |
rolija
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 10:49 Onderwerp: Re: moto kledij |
|
|
| procman4 schreef: |
De omschrijving van ''beschermende'' motokledij is inderdaad in de wet zodanig slecht omschreven dat onverantwoordelijke motards (zij zijn die ''eretitel'' niet waard) toch nog in onveilige kledij op hun machine kruipen.
Bewijs daarvan : ik vind ik het bizar dat ik geen enkele reactie kreeg op mijn zoekertje in hetwelke ik een degelijke vest en broek aanbood (t.e.a.b.) op 16 aug l.l. op deze site.
Het toont m.i. aan dat deze wet zijn doel voorbij schiet op gebied van beschermende kledij.
De overige wettelijke bepalingen zijn een aanvulling van wat het gezonde verstand van elke echte motard al lange tijd toepast. |
Ik denk dat dit normaal is.....Ik zou toch ook niet in een broek van een ander kruipen
_________________ "Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd." |
|
| Naar boven |
|
 |
Charlie*
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 14:42 Onderwerp: |
|
|
ben pas terug van meermaas,en nog motaars gezien met korte
broek en in een onderlijfje, hebben ze dan geen verstant
en de berijders met een vespa dan
maar ja het verstant komt met de jaren,
en als je eens in kontakt komt met het asvalt, begrijp je het beter.
_________________ geniet van het leven zo lang het kan. |
|
| Naar boven |
|
 |
procman4
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 18:59 Onderwerp: |
|
|
rolija
Ik snap het waarom niet, van de hele tekst die er net boven staat nogmaals te herhalen in jouw eigen antwoord onder vorm van een quote. Wat is het nut daar nu van ? Bladvulling ?
En voor jou hoop ik dat je nooit naar een ziekenhuis moet, want daar lig je mogelijk tussen lakens waar vorige week nog iemand tussen gestorven zou kunnen zijn.
Of dacht je dat ik zo'n viespeuk ben dat ik die kledij ongewassen zou aanbieden ?
Nee hoor : gewassen volgens de regels van de goretex kunst : in veel handwarm water (de badkuip) ; met een vloeibaar wasmiddel van goede faam, zonder gebruik te maken van wasverzachter, en vaak gespoeld. Laten drogen aan de lijn, uit de zon.
't Is maar dat ge weet dat er motards zijn die hun spullen respecteren.
|
|
| Naar boven |
|
 |
rolija
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 20:02 Onderwerp: |
|
|
procman4,
Ik zeg toch niet dat je een viespeuk bent , Ik zeg juist dat ik niet in een broek van een andere zou kruipen, gewassen of niet dat doet er niet toe.
Ook waarschijnlijk de wink niet gezien met het knip oogje
Jongens toch waar is den tijd dat er nog vriendschap was tussen de moto rijders
Veel suc6 met de verkoop
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Za 03 Sep 2011, 21:19 Onderwerp: |
|
|
Als men op een motor rondtoert als agent en men niét die bevoegdheid heeft is men zelfs strafbaar... wat schiet er van die "beschermende kledij" dan nog over ?
|
|
| Naar boven |
|
 |
Fadre
|
Geplaatst: Do 08 Sep 2011, 14:41 Onderwerp: |
|
|
Ik ben zeker voor beschermde kledij maar dan moet het ook beschermd zijn.
De wet is blijkbaar geschreven door iemand die niets afweet van motorrijden.
Deze zal nog niet zo snel overgenomen worden door Europa.Overal ziet men gemotoriseerde politie in korte hemdsmouwen rondrijden en kijkt maar eens naar de Tour hoe al die motards daar rondrijden.Als je tegen 30/h rijd in een temperatuur rond de 30° dan heeft echte beschermde kledij eerder een negatief effect.Het is dus hoe je het bekijkt.Alles hangt af van de omstandigheden en vooral de snelheid.Een wielertoerist die tegen 45/h rijdt mag dan weer in korte broek en bloot bovenlijf rijden.
Er zullen altijd pro's en contra's zijn,maar met wat verstand kies je voor je eigen veiligheid en voor de juiste oplossing maar deze is blijkbaar niet voor iedereen dezelfde.
Fadre
_________________ Als je zo ver gaat als je kunt zien,zie je verder als je zover bent. |
|
| Naar boven |
|
 |
jas
|
Geplaatst: Do 08 Sep 2011, 15:25 Onderwerp: |
|
|
IN Frankrijk moet de politie van een bepaalde data zomerkledij
dragen , en dat is in hemd en korte mouwen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Softail
|
Geplaatst: Vr 09 Sep 2011, 22:39 Onderwerp: |
|
|
Als ik, met 30 a 35 graden, b.v in Griekenland rondrijd, dan is daar geen enkele motor en/of scooterrijder te zien in beschermende kleding. Ze vinden het al raar als ik daar een helm draag.
Deze wet voor heel Europa te laten gelden, zal erg moeilijk zijn.
_________________ Iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking.. |
|
| Naar boven |
|
 |
|