| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Desiderius
|
Geplaatst: Vr 22 Jun 2012, 18:05 Onderwerp: |
|
|
@ clioke: Klopt, maar da's al een dikke 3 maand geleden, en voorzichtig!!!
|
|
| Naar boven |
|
 |
mendo
|
Geplaatst: Vr 22 Jun 2012, 20:23 Onderwerp: Re: opstartproblemen |
|
|
Indien de pc helemaal niet meer opstartte dan is een slecht gekoppelde sata kabel mogelijk de oorzaak.
Echter .....
| Desiderius schreef: |
Start ik mijn PC (W7-64) binnen het half uur nà afsluiten terug op, dan is er geen probleem.
Wacht ik echter enkele uren (of tot 's anderendaags), dan begint het circus ......
|
En waarom waren er wijzigingen in de BIOS nodig?
Begrijp je wat ik bedoel clioke?
|
|
| Naar boven |
|
 |
clioke
|
Geplaatst: Vr 22 Jun 2012, 21:08 Onderwerp: Re: opstartproblemen |
|
|
| mendo schreef: |
En waarom waren er wijzigingen in de BIOS nodig?
Begrijp je wat ik bedoel clioke? |
Je kan het ook anders stellen...
Waarom startte de pc niet meer op ?
SMART fundtie in het bios is ingeschakeld en daar zie ik zeker geen nadeel in, integendeel zelfs.
Als het toestel het nu wel altijd doet vermoed ik toch wel één van de kabels of een instelling die eventueel is gewijzigd in het bios.
Tegenwoordig worden BIOS firmware's redelijk intelligent tov de oude bios'en en lijkt het me niet onoverkomelijk dat er op een of andere manier zomaar eens iets kan wijzigen.
Maar goed alvorens uitspraken te doen, laat ons even afwachten en kijken of Desiderius z'n probleem effectief weg blijft want da's uiteindelijk het belangrijkste.
_________________ Het gaat niet alleen over 'Waarom zou ik Linux willen?'. Het gaat ook over 'Waarom zou Linux mij willen?' |
|
| Naar boven |
|
 |
Oberon
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 1:07 Onderwerp: |
|
|
Wat me wel verrast, is de instelling van de sata. In de sata mode heb je 3 mogelijkheden ofwel IDE, ofwel ACHI of RAID. Ik veronderstel dat die schijf in ACHI mode stond, wat erg gebruikelijk is in Vista of W7. Probleem opgelost door ACHI in IDE te veranderen? IK heb mijn bedenkingen, want meestal wil men van IDE naar ACHI. Ook een mogelijkheid is dat iemand geprutst heeft in het bios en de mode van IDE naar ACHI heeft gebracht. Dan heb je garantie problemen, want de juiste drivers zijn niet geladen bij de installatie, alhoewel dit probleem ook is op te lossen. Ook eigenaardig is de instelling van de sata controller op enhenced, terwijl ik in de IDE mode het omgekeerde zou verwachten.
Het zou me niet verwonderen als er opnieuw problemen zouden optreden. Hopelijk niet.
_________________ OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost |
|
| Naar boven |
|
 |
clioke
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 9:09 Onderwerp: |
|
|
| Oberon schreef: |
| Wat me wel verrast, is de instelling van de sata. In de sata mode heb je 3 mogelijkheden ofwel IDE, ofwel ACHI of RAID. Ik veronderstel dat die schijf in ACHI mode stond, wat erg gebruikelijk is in Vista of W7. Probleem opgelost door ACHI in IDE te veranderen? IK heb mijn bedenkingen, want meestal wil men van IDE naar ACHI. Ook een mogelijkheid is dat iemand geprutst heeft in het bios en de mode van IDE naar ACHI heeft gebracht. Dan heb je garantie problemen, want de juiste drivers zijn niet geladen bij de installatie, alhoewel dit probleem ook is op te lossen. |
Kan idd ook een reden zijn, dat het OS is geinstalleerd in de optie AHCI en er onlangs iets is misgelopen met update's van drivers of het register ?
Hoewel AHCI uit vele tests niet altijd een voordeel aantoont. Wel voor SSD's of het gebruik van hotswapping.
IDE-> Enhanced:
Dit zegt de asrock manual...
Please select [Compatible] when you install legacy OS. If native OS (Windows® XP / VistaTM / 7) is installed, please select [Enhanced].
_________________ Het gaat niet alleen over 'Waarom zou ik Linux willen?'. Het gaat ook over 'Waarom zou Linux mij willen?' |
|
| Naar boven |
|
 |
Desiderius
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 9:51 Onderwerp: |
|
|
Clioke, Oberon, Mendo : dit gaat allemaal boven mijn petje. Voor mij telt dat hij nu al de 3e dag op rij probleemloos start. En (hopelijk) dat blijft doen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
mendo
|
|
| Naar boven |
|
 |
Desiderius
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 14:54 Onderwerp: |
|
|
Geachte Heer Mendo,
Het probleem waar u naar verwijst deed zich voor op het "tweelingbroertje" (zelfde specificaties; ander merk; iets ouder) van huidige lastverkoper, en was te wijten aan Windows Defender. Weg ermee en de zaak was opgelost. Trouwens, wat er toen en nu op het scherm verscheen is nogal verschillend.
|
|
| Naar boven |
|
 |
mendo
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 17:23 Onderwerp: |
|
|
| Desiderius schreef: |
Geachte Heer Mendo,
Het probleem waar u naar verwijst deed zich voor op het "tweelingbroertje" (zelfde specificaties; ander merk; iets ouder) van huidige lastverkoperDat kon ik niet weten hé., en was te wijten aan Windows Defender. Weg ermee en de zaak was opgelost. Jammer dat je dat in dat onderwerp niet gemeld hebt. Trouwens, wat er toen en nu op het scherm verscheen is nogal verschillend.
Dat had ik wel opgemerkt maar dat wil niets zeggen. De symptomen van een probleem kunnen na verloop van tijd evolueren. |
|
|
| Naar boven |
|
 |
clioke
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 18:36 Onderwerp: |
|
|
Kalm blijven mannen, het zonnetje schijnt nu eens buiten
|
| Naar boven |
|
 |
mendo
|
Geplaatst: Za 23 Jun 2012, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Je hebt er geen idee van hoe kalm dat ik ben.
Waarvoor zou ik me moeten opwinden?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|