SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Aquariums.

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Overige vrije tijd / hobby's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Canadees

BerichtGeplaatst: Wo 27 Jun 2012, 14:25    Onderwerp: Aquariums. Reageer met quote

Hallo,

Zijn er hier op dit forum, aquariumliefhebbers aanwezig?

Indien ja, laat eens iets weten.

Ikzelf ben een zeer grote liefhebber van Afrikaanse Cichliden nl. uit het Tanganyika meer.

Canadees.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zat Jefke

BerichtGeplaatst: Do 28 Jun 2012, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Canadees,
Ik ben heel mijn leven een fan van aquaria geweest.Op het ogenblik heb ik er geen.Ik hou meer van (grote) aquaria met veel planten en weinig vissen.Ik vind dat dit een geheimzinnig uitzicht aan je bak geeft.
Nu ik toch met een geestesverwant aan 't mailen ben zou ik je eens iets willen vragen.Heb jij al gehoord dat een aquarium door de grond zou kunnen zinken?
In mijn nieuw appartement zou ik immers een reusachtig aquarium willen zetten maar ik ben er een beetje bang van dat hij door de grond zou zakken.Weet jij raad?Het zou op de vijftiende verdieping zijn.
Met vriendelijke groeten,
Josephus

Naar boven
Canadees

BerichtGeplaatst: Vr 29 Jun 2012, 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Kan me moeilijk voorstellen, dat dit een ernstig antwoord is!

"Door de vloer" zakken nog niet maar wel, dat er ernstige verzakkingen kunnen zijn, met als gevolg dat het aqua barst.

"Veel planten en weinig vis" dat is géén aqua meer, maar een plantenbak!
Wat noem jij "reusachtig"?
Hoe ga jij dat "reusachtig" aqua, boven krijgen?
Is er misschien een "reusachtige" lift?
Ter plaatste ineenzetten - is een mogelijkheid - weet jij wat dat kost?

Beetje serieus blijven, hé!

Deze posting was echt uit interesse geplaatst.

Indien er geen positieve reply's komen, houd het voor mij hier op.

Naar boven
Paca

BerichtGeplaatst: Za 30 Jun 2012, 1:09    Onderwerp: Reageer met quote

Een aquarium heb ik niet maar over het "zakken door de grond" heb ik me vroeger toch eens moeten inlichten bij een bouwondernemer die me kon zeggen dat de "grond" van het verdiep berekend was op het kunnen torsen van 300 kilo de vierkante meter. Ik heb de indruk dat veel mensen daar soms niet aan denken bij het installeren van bvb een grote badkuip. Had er destijds aan gedacht omdat ik ooit een plafond zo'n 20 cm doorgebogen zag waar oud papier boven bewaard werd (50 jaar geleden in mijn college). Ben daar maar één maal binnen gaan kijken!
Wetende dat één liter water ongeveer één kilogram weegt ... beseffende dat de meesten onder ons nog wel de inhoud van een rechthoekig of rond aquarium kunnen berekenen (of toch minstens iemand kennen die dit nog niet vergeten is) is het wijs om er eens over na te denken ... en te rekenen.
Wat de opmerking betreffende de ondersteuning van een aquarium aangaat, het "meubel" waarop het aquarium komt te staan moet solide genoeg zijn om problemen van glasbreuk en dus dubbele kost te vermijden gedurende lange tijd.

Naar boven
Zat Jefke

BerichtGeplaatst: Za 30 Jun 2012, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Canadees,
Ik wou mijn aquarium op maat laten maken.Hier in het gebouw hebben wij ook een goederenlift (voor de verhuis).En dan zou het aquarium niet ver van de drie meter afblijven.
Maar zelfs als ik mijn bak laat maken op 2.5m,dan kom ik nog aan het gewicht van een kleine auto.Reken maar uit;2.5x0.5x0.6;daar nog het zand bij en eventuele stenen.Dan komt men reeds aan het gewicht van een Fiat 500.Wie parkeert er zijn auto in zijn living op de vijftiende verdieping?
In de Siervisvriend waar ik altijd mijn aankopen deed,staan (stonden) altijd twee grote aquaria ,blijkbaar ingericht volgens het systeem "veel planten,weinig vis".Welnu iedereen die binnenkwam zijn mond viel open,zo mooi waren die!
Maar iedereen heeft (ook op gebied van aquarium-vulling )zijn eigen smaak.
Josephus

Naar boven
Canadees

BerichtGeplaatst: Di 03 Jul 2012, 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

Een ingericht aquarium in een aquariumwinkel is steeds een showmodel en zéér bedriegelijk.
Natuurlijk zijn die wonderbaarlijk mooi.
Die planten zijn inderdaad steeds zeer aantrekkelijk.
Maar ... als je de kat bij de melk zet ... als daar een plant het niet goed doet, hopsakee de vuilbak in ermee .... en ze zetten gewoon een andere in de plaats.
Ha ja, ze hebben ze toch in de verkoop en worden wekelijks geleverd aan inkoopprijs ... een paar eurocentjes!

Wees maar zeker dat 90 % van die aquariumzaken zo een aqua staan hebben.
Zien doet kopen hé?

En dan kom je thuis en valt het helemaal niet mee om die plantjes "op trek te krijgen".
- Daar komt heel wat bij kijken hoor: waterwaardes op peil houden ttz. PH, GH, KH, NO3, NO2, PO4, Fe, CO2,
- Elke week 10-15% water verversen.
- Naargelang de biotoop, met regenwater, osmosewater, gewoon kraantjeswater.
- Je "Redfiels Ratio" in het oog houden.
- Plus de voeding dat die planten nodig hebben, teveel om op te noemen, Profito, Easycarbo, Tabletjes voor de "stengelplanten, vloeibaar voedsel voor de "Bladplanten", ...
- Dan nog de algen onder controle houden: bruine algen, groene algen, blauwalg, draadalgen, ...
-Spreek ik nog niet van "waterbloei".
- Vervolgens de duur van de verlichting, welke verlichting, hoeveel "Lumen", hoeveel "Kelvin", welke "wattages", LED-verlichting of niet, RGB verlichting, ...

Ben je nog mee?
Dit alles hangt nog eens af van welke soort vissen je graag wil gaan houden:
- Gezelschapsaquarium.
- Afrikaanse Cichliden: Malawi Meer - Tanganyika Meer - Viktoria Meer?
- Zuid-Amerikaanse Cichliden
- Garnalen en kreeften aquarium.

Naargelang je keuze, moet je je planten kiezen, elke plant doet het niet in elk biotoop.
Je hebt planten die het goed doen in hard water en anderen niet.
En vice versa.

Dus, heb je de verkeerde plant in het verkeerde aqua staan, kun je het vergeten.
Ze gaan gegarandeerd kapot en je kunt terug naar de winkel.
En zó goedkoop zijn deze plantjes nu ook weer niet.

Vandaar in de winkel zijn ze steeds mooi, kapot of lelijk >> eruit >> nieuw of ander erin, ... wekelijks gebeurd dit.

De klant zegt: hoe mooi, hoe doe je dat?
Verkoper: ha ja, dit en dat product erin doen, die en die voeding, die en die lamp,
Verkoopstrukken!!!

Ga maar eens een foto nemen van zo een aqua >> ga een week later weer een foto nemen >> leg ze dan eens naast mekaar en vergelijk ze eens >> wedden dat het twee verschillende foto's zijn!!!!!!

Heb deze proef reeds verscheidene keren gedaan.

Canadees.

Naar boven
Zat Jefke

BerichtGeplaatst: Di 03 Jul 2012, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Canadees,
In het verleden lag bij mij de nadruk zozeer op de planten dat ik zeer 'gemakkelijke' visjes hield.Bv.guppies,platys en per ongeluk 'black mollies'.Deze laatsten waren per ongeluk meegekomen met warm-waterplanten.
Planten zijn eigenlijk moeilijker dan vissen,omdat men reakties slechts na enkele dagen ziet.Zelfs zeer 'gemakkelijke' planten,zoals Sinnema Triflorum en vaantjesplant deden het meer niet dan wel.
Maar na een tijdje leerde ik welke planten het wél en welke het niet deden.En van toen af kon ik dikwijls twee weken,en nog langer, wachten voor de reingingsbeurt.
Wat u schreef over de aquaria in viskeswinkels zou wel eens waar kunnen zijn zij hebben immers de vrije keus.
Josephus

Naar boven
Canadees

BerichtGeplaatst: Wo 11 Jul 2012, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Verwijderd!

Laatst aangepast door Canadees op Wo 11 Jul 2012, 21:01, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven
Canadees

BerichtGeplaatst: Wo 11 Jul 2012, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Even fotooke zetten van mijn "Tanganyika biotoop":

Enkele viskes:
Neolamprologus Pulcher Daffodil (F1) (Prinses van Zambia)

Julidochromis Marlieri (WF)

Groepje van 6 Synodontis sp. Polli "Zambia White" (F1)

Altolamprologus Compressiceps Gold Head Kasanga

Altolamprologus Calvus Black Congo Kapampa

Van onder naar boven:
Neolamprologus Pulcher Daffodil (prinses van Zambia) (F1)
Neolamprologus Brichardi (Prinses van Burundi)
Neolamprologus Leleupi (WF)

Nogmaals een Neolamprologus Pulcher Daffodil (prinses van Zambia) (F1)

Inrichting aqua linkerkant

Inrichting rechts

Dit bakske is een Aquatlantis Ambiance Horizon van 150 x 55 x 60 cm, inhoud netto van 420 Liter.
De achterwand een 3 D structuurwand van Akwa Line type "Rock" van 156x 55 cm, uit één stuk.
Het aquarium wordt gefilterd door 2 filters van Eheim:
- een Eheim Professional 3 type 2075 (1250L/uur)
- een Eheim Professional 3 electronic type 2078 (1850 L/uur)
Samen goed voor 3100 liter/uur, dit is dus bijna 8 keer de inhoud van het aquarium per uur.
Het resultaat is "glashelder water"!

Nog even voor de kenners de waterwaardes vermelden:
- PH: 8,0°
- KH: 15°
- GH: 17°
- NO2: 0,0 mg/L
- NO3: 0,0 mg/L
- Temperatuur: 24 ° C

Groetjes,

Canadees.

Naar boven
Zat Jefke

BerichtGeplaatst: Do 12 Jul 2012, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Toffe achtergrond,Canadees.
Josephus

Naar boven
hoshinkido

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jul 2012, 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

ook ik ben een fervent aquaraan Wink (al meer dan 28jaar)
maar ik heb alleen tropische vissen.

telenet fiber
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Overige vrije tijd / hobby's Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: