SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

tafel verven

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Wonen & Zorg
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chira

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jul 2012, 22:29    Onderwerp: tafel verven Reageer met quote

Hallo
Ik wou mijn houten salontafel een ander kleurtje geven, ze was beige. Liet me adviseren door de verkoper en heb de tafel mat geschuurd en dan stofvrij gemaakt. Ik heb er dan de nieuwe verf (Gamma beste kwaliteit, mat, gebroken wit) opgezet, 2 lagen.
Ambetant, maar als ik over de tafel krab met mijn nagel, dan komt de verf er af. Men zei me dat ik de verf eerst moet laten hard worden en dan gerust de 2e laag erop doen. Spijtig genoeg is dit niet zo, want zelfs na de 2e laag heeft de verf niet gehecht. Moet ik nu terug alles eraf schuren en herbeginnen? Ben ik niet beter met een afbijtmiddel? Welke fout is er gemaakt opdat de verf niet hecht?
Dit is voor mij een eerste poging tot verven en ben nog aan het experimenteren. Graag wat advies aub
alvast bedankt
Chira

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 03 Jul 2012, 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst een primer (grondverf) laag verf.

http://www.verftips.be/primer-verf.php

MichelN

BerichtGeplaatst: Di 03 Jul 2012, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

pastoor schreef:
Eerst een primer (grondverf) laag verf.

Tafel was al geverfd, daar nog eens nog een primer op aanbrengen is volkomen nutteloos.
Hoogstwaarschijnlijk acrylverf gebruikt in plaats van een degelijke matte lakverf.
Wat OP te doen staat is vooraf slissen met korrel 600 en dat tussen iedere laag herhalen.
Eerste twee lagen lichtjes verdund aanbrengen en met een onverdunde eindlaag afwerken.

Naar boven
chira

BerichtGeplaatst: Di 03 Jul 2012, 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

het is watergedragen matte lak en idd niet de duurdere verf omdat ik experimenteer. het is mijn 1e keer dat ik zoiets durf te doen.
ok, de 2 lagen zitten erop, wat doe ik nu?
primer niet dus
slissen met korrel 600: is dat afschuren met zandpapier?
moet ik er terug alles af krijgen?
en dan herbeginnen met verven, verdund en eindlaag?
is het niet makkelijker om alles er af te krijgen met een afbijtmiddel?
ik heb ook vernomen dat het mogelijk is dat de tafel was behandeld met een product om waterdicht te maken en dat het vandaar is dat de verf niet hecht
indien wel is het toch niet mogelijk om dit eraf te krijgen?

MichelN

BerichtGeplaatst: Di 03 Jul 2012, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

chira schreef:
het is watergedragen matte lak en idd niet de duurdere verf omdat ik experimenteer. het is mijn 1e keer dat ik zoiets durf te doen.
ok, de 2 lagen zitten erop, wat doe ik nu?

Daar heb je al een beetje de kern van je probleem: verf op basis van water is niet echt krasvrij. Lakverven bevatten harsen die voor een veel grotere hardheid zorgen en dus wel krasvrij zijn.

chira schreef:
primer niet dus
slissen met korrel 600: is dat afschuren met zandpapier?

Slissen wil zeggen dat je waterbestendig schuurpapier met een heel fijne korrel gebruikt dat je eerst een beetje in water drenkt en vervolgens met draaiende bewegingen lichtjes over het te behandelen oppervlak wrijft.
Je kan zo'n blad rustig in de helft doorscheuren en vervolgens nog eens dubbel vouwen. Het gaat echt heel lang mee.
Als je het goed aanpakt moet het oppervlak aanvoelen als glas.

chira schreef:
moet ik er terug alles af krijgen?
en dan herbeginnen met verven, verdund en eindlaag?
is het niet makkelijker om alles er af te krijgen met een afbijtmiddel?

Neen. Als je een mooi eindresultaat voor ogen hebt schuur je de bovenste laag lichtjes op met gewoon zandpapier korrel 120 en breng daar een eerste laag met 5% white spirit verdunde lak aan. Minstens 24 u laten drogen, opslissen en een tweede laag aanbrengen.
Voorgaande handeling herhalen alvorens met de onverdunde eindlaag af te werken.
Neem vooral rustig de tijd om alle bewerkingen uit te voeren, dat bepaalt in grote mate het eindresultaat.

Naar boven
chira

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jul 2012, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

MichelN
Dank je wel voor de goede uitleg.
Ik ga deze tips zeker opvolgen en nog wat opties vragen:
Mag ik dan dezelfde verf gebruiken of koop ik beter een niet watergedragen lak om alles te herbeginnen?
Is het niet beter om er een soort beschermlaag op te doen?
Zou het niet makkelijker zijn om de tafel volledig af te bijten? daar heb ik ergens iets over gelezen, maar weet niet of dit een optie is?

chira

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jul 2012, 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

oeps vergeten
kan ik mijn schuurmachientje gebruiken? die doet wel geen draaiende bewegingen
eigenlijk makkelijker voor me dan zo hard te moeten wrijven
tenslotte: zag ik hier korrel 600 om te slissen en dan 120. welke is aangeraden?
Amaai, zie hoe veel ik nog moet leren
Ik dacht dat het simpelder was

Danny.

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jul 2012, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

chira schreef:
...Zou het niet makkelijker zijn om de tafel volledig af te bijten? ...

Ik zou er niet aan beginnen hoor Laughing

Groetjes

Danny

Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
MichelN

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jul 2012, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

chira schreef:
MichelN
Dank je wel voor de goede uitleg.
Ik ga deze tips zeker opvolgen en nog wat opties vragen:
Mag ik dan dezelfde verf gebruiken of koop ik beter een niet watergedragen lak om alles te herbeginnen?
Is het niet beter om er een soort beschermlaag op te doen?
Zou het niet makkelijker zijn om de tafel volledig af te bijten? daar heb ik ergens iets over gelezen, maar weet niet of dit een optie is?

Nogmaals, Chira, het hangt ervan af welk eindresultaat je voor ogen hebt, wil je gewoon een ander kleurtje op je tafel dan ga je voort waarmee je begonnen bent.

In het andere geval heb je een paar opties: je schuurt de laatste laag die je aangebracht hebt op met zandpapier korrel 120 (doorgaans gele bladen in de doehetzelf-zaak). Dat kan je inderdaad best doen met een vlakschuurmachine en de richting van de nerven te volgen, geen probleem.

Daarna breng je een eerste laag aan zoals eerder beschreven, als die goed droog is (24u) ga je daar handmatig over met waterproof schuurpapier 600.
Je hoeft daar echt geen kracht op uit te oefenen (idem mijn vorig bericht) tot je met de hand voelt dat er een glad oppervlak ontstaan is. Met een vochtige pluisvrije doek wrijf je alles schoon en als alles drooggewreven is breng je de volgende laag aan.

Opnieuw 24u wachten en de vorige bewerking herhalen voor de eindlaag.

Afbijtmiddelen gaan je nog meer problemen opleveren: je houdt dikwijls een kleverige smurrie over die lastig te verwijderen is. Bijkomend nadeel is dat je dan wel opnieuw een primer moet aanbrengen.
Nog steeds geldt: een goede voorbereiding bepaalt voor driekwart je eindresultaat.

Naar boven
MichelN

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jul 2012, 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Danny. schreef:
chira schreef:
...Zou het niet makkelijker zijn om de tafel volledig af te bijten? ...

Ik zou er niet aan beginnen hoor Laughing

Wel eerst prothese aan de kant leggen Smile

Naar boven
chira

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jul 2012, 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy Very Happy Very Happy
bedankt mannen, t zal een werkje van lange duur worden

E.T.

BerichtGeplaatst: Do 31 Jan 2013, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

BETONverf gebruiken

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Wonen & Zorg Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: