|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Pieter Cops
|
Geplaatst: Do 12 Jul 2012, 10:50 Onderwerp: Onbetaalde factuur - inschakelen incassobureau |
|
|
Mijn vraag gaat uit naar iemand die ervaring heeft met het inschakelen van een incassobureau in verband met de opvordering van een onbetaalde factuur.
Het bedrag waarover het gaat is te klein om een advocaat te nemen. Maar het gaat mij om het principe dat een schuldenaar moet gedwongen worden om zijn factuur te betalen.
Ik weet dat een incassobureau een percentage van de gevorderde som mag inhouden ingeval van betaling door de schuldenaar, maar zitten er verder écht geen addertjes onder het gras (vergoeding aan het incassobureau wanneer de inspanningen bij de schuldenaar vruchteloos blijven.... hoe lang zit men 'vast' bij het ingeschakelde incassobureau... moet er buiten het incassobureau ook betaald worden aan de door dat incassobureau ingeschakelde deurwaarder ... enz...)
Er is blijkbaar ook een groot aanbod van incassobureaus. Kan men gewoon kiezen voor de goedkoopste, of zijn er toch ook andere elementen van belang bij de keuze ?
_________________ Nu of nooit ! |
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Do 12 Jul 2012, 13:05 Onderwerp: |
|
|
Incassoburelen hebben geen enkele wettelijke macht
om een betaling te forceren. Ze dreigen wel eens.
Ze houden lang voet bij stuk zonder garantie op succes.
Niemand is verplicht daar te betalen.
Indien de schuld kleiner is dan € 1860, dan kan je
een gratis verzoeningszitting houden bij de
vrederechter, waar de vrederechter zal zeggen
wat zijn beslissing zal zijn indien men een
gewone vrederechterszitting kiest.
Dat laatste leidt tot een vonnis, dus deurwaarder etc.
Indien de schuld groter is den € 1860,
dan is het de rechtbank van 1ste aanleg,
(men mag zelf advocaat spelen als men dat kan).
Het voordeel hier is dat de schuld 10 jaren lang
mag opgevraagd worden (en dan vervalt ze).
_________________ Sudoku, wijntjes proeven, genieten. |
|
| Naar boven |
|
 |
Pieter Cops
|
Geplaatst: Ma 16 Jul 2012, 15:40 Onderwerp: |
|
|
Dankuwel pastoor.
Ik ga me nu verder informeren voor de procedure via de vrederechter....
|
| Naar boven |
|
 |
Pieter Cops
|
Geplaatst: Vr 22 Feb 2013, 22:55 Onderwerp: |
|
|
Ik heb uiteindelijk besloten om een advocaat in te schakelen. En dat wérkt : de eerste betalingen (overeenkomstig een afbetalingsplan waarin ook de wettelijke intresten begrepen zijn) werden al ontvangen door de advocaat. Die stort mij het deel door dat betrekking heeft op het basisbedrag van de achterstallige faktuur.
Ik aanvaard deze regeling, al vind ik eigenlijk dat ikzelf recht heb op die wettelijke intresten, en dat de schuldenaar de kosten van de advocaat bovenop zou moeten betalen....
|
| Naar boven |
|
 |
|
|