|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
surfinia
|
Geplaatst: Za 04 Aug 2012, 22:05 Onderwerp: Rusthuiskosten |
|
|
Hallo forummensen
Graag had ik eens geweten of dit nog altijd zo is, als je ouders het maandelijks bedrag in het rusthuis niet meer kunnen betalen dat de kinderen dit dan moeten doen.
_________________ Ervaring is de som van je gemaakte fouten |
|
| Naar boven |
|
 |
Prima Vera
|
Geplaatst: Za 04 Aug 2012, 23:32 Onderwerp: Re: Rusthuiskosten |
|
|
| surfinia schreef: |
Hallo forummensen
Graag had ik eens geweten of dit nog altijd zo is, als je ouders het maandelijks bedrag in het rusthuis niet meer kunnen betalen dat de kinderen dit dan moeten doen. |
Schijnbaar wel want wij hebben het ook zitten.
Hangt af van gemeente tot gemeente.
Ben nog wel in het beginstadium, ik kan dus nog geen resultaat meedelen.
|
|
| Naar boven |
|
 |
sanne
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 0:57 Onderwerp: |
|
|
Is dat niet normaal.
De ouders hebben de onderhoudsplicht van hun kinderen, hebben de kinderen dan geen onderhoudsplicht van hun ouders als deze oud zijn.
Als de ouders er ook zo moesten over denken, er kwamen geen kinderen meer.
Kinderen op de wereld zetten is een zorg voor je hele leven, ook als ze volwassen zijn.
Ouders vragen aan hun kinderen niets, zou spontaan moeten komen.
Wie gaat er later voor jullie misschien moeten zorgen ??
|
|
| Naar boven |
|
 |
paulv
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 2:02 Onderwerp: |
|
|
Als men de prijzen van de rusthuizen op een aanvaardbaar niveau plaatsten was dat allemaal niet nodig. De meeste mensen hebben een belachelijk pensioen en dat is algemeen geweten.
Het zijn allemaal graaiers, heel uw leven wordt er van u geprofiteerd en als je oud bent en niet meer productief vindt men nog de mogelijkheid om het onderste uit de kan te schrapen...schandalig!
Bovendien heb je in de meeste gevallen geen zicht op sommige bij te betalen
voorzieningen en daar wordt nogmaals flink doorgerekend en de mensen bij de neus genomen
paul
_________________ Acer 7535 - 17.3" - 4Gb RAM - 500Gb HD - W7
HP Pavilion G7 17.3" - 6Gb RAM - 750Gb HD - W7
Desktop PC - 4Gb RAM - 60Gb SSD - 2Tb WDigital
Buffalo NAS - 8Tb |
|
| Naar boven |
|
 |
wanton
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 8:26 Onderwerp: |
|
|
Surfinia ,
ik ga proberen u een deftige uitleg te geven.
Vooreerst , indien mensen in een rusthuis terechtkomen en die zijn niet in staat om zelf de oplegkosten te betalen - na aftrek van hun inkomen- , neemt het OCMW van hun gemeente die kost op zich. Dit kan oa. gebeuren als voorschot op verkoop van hun woning. Het OCMW neemt dan een hypotheek. Het OCMW zal ook nagaan of er geen 'vrijwillige verarming ' is gebeurd. Voorbeeld : huis verkocht en geld weggeschonken aan de kinderen. In zo'n geval zullen de kinderen de volledige kost moeten dragen.
Wanneer het OCMW dan toch betaalt , gaat ze nazien welke de bijdrage is van elk kind in het kader van de onderhoudsplicht. Eerst wordt het kindsdeel bepaald : dit is het maximum dat moet bijgedragen worden. Indien het OCMW 450 € zou betalen , en er zijn drie kinderen , moet ieder kind max. 150 € betalen.
Dan wordt de situatie van ieder kind bekeken op basis van een bestaand barema : volgens belastbaar inkomen , gezinssituatie. Er kan ook rekening gehouden worden met extra uitgaven , vb. gezondheidskosten. Het zou best kunnen dat dan die drie kinderen verschillend bijdragen : één 150 € (maximum) één 80 € , één zelfs niets.
Indien u ( of iemand anders) , via PB , uw e-mail adres bezorgt , stuur ik u de huidige barema van onderhoudsplicht.
Laatst aangepast door wanton op Zo 05 Aug 2012, 10:05, in totaal 1 keer bewerkt
_________________ Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon |
|
| Naar boven |
|
 |
Prima Vera
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 9:02 Onderwerp: |
|
|
| sanne schreef: |
Is dat niet normaal.
De ouders hebben de onderhoudsplicht van hun kinderen, hebben de kinderen dan geen onderhoudsplicht van hun ouders als deze oud zijn.
Als de ouders er ook zo moesten over denken, er kwamen geen kinderen meer.
Kinderen op de wereld zetten is een zorg voor je hele leven, ook als ze volwassen zijn.
Ouders vragen aan hun kinderen niets, zou spontaan moeten komen.
Wie gaat er later voor jullie misschien moeten zorgen ??
 |
Sanne, alles is niet zo zwart/wit als u het hier voorschrijft. Ouders kunnen goed zijn, ouders kunnen ook slecht zijn net zoals kinderen goed of slecht kunnen zijn.
|
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Niet teveel zorgen maken.
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Zorgaanbod/Residentiele-ouderenzorg/Rusthuisinfofoon/Veelgestelde-vragen-over-betaling,-OCMW-en-onderhoudsplicht/
Het inkomen van de onderhoudsplichtige is te laag
Het OCMW mag nooit kosten terugvorderen als het belastbaar inkomen van de onderhoudsplichtigen zich situeert beneden een bepaalde inkomensgrens.
De terugvordering van kosten van opname en huisvesting is niet mogelijk als het belastbare inkomen van de onderhoudsplichtige niet hoger is dan 1.3083,82 euro (527.800 Belgische frank), vermeerderd met 2.289,67 euro (92.365 Belgische frank) per persoon ten laste (index 01/01/99).
In de praktijk gaan de meeste OCMW’s uit van het gemeenschappelijk belastbaar inkomen. D.w.z. dat het inkomen van man én vrouw getoetst wordt aan de inkomensgrens waaronder het OCMW niet kan terugvorderen.
* * * * * * *
index 01/01/99.
€ 1.3083,82 euro vermeerderd met € 2.289,67 euro per persoon ten laste .
Aktieve werknemers zullen wel betalen (en 80% fiscaal aftrekbaar, of minimaal 60% van het te betalen bedrag).
Eens op pensioen valt dat weg. (Mijn ervaring met privaat rusthuis In Kraainem en OCMW van Zaventem).
_________________ Sudoku, wijntjes proeven, genieten. |
|
| Naar boven |
|
 |
wanton
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 10:13 Onderwerp: |
|
|
| pastoor schreef: |
Eens op pensioen valt dat weg. |
Pastoor , u bedoelt toch niet dat er geen bijdrage dient betaald te worden indien men op pensioen is? Hoe het inkomen verworven wordt is niet van belang. Het is zelfs zo dat men voor verhuurde woningen rekening kan houden met de reëel ontvangen huur ipv. het KI.
Ik vind het huidige barema niet op internet , maar ik beschik er wel over.
_________________ Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon |
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Zo 05 Aug 2012, 12:32 Onderwerp: |
|
|
Het is zo Wanton,
Het ging om mijn moeder. Dat was via het OCMW van Zaventem, omtrent het "niet goedkope private" rusthuis in Kraainem. (van 1998 tot 2009).
De jaarlijkse opleg varieerde tussen de bruto € 6000 en € 7500.
Dat was voor 6 personen (van een gehandicapte zus betaalde het OCMW zelf het kindsdeel).
Ik heb dat 9 jaren betaald en dat was netto € 600 - 700 per jaar.
Twee maanden voor ik het vervroegd pensioen opnam (01/01/2007)heb ik dit vermeld aan het OCMW, en kreeg een schrijven terug dat ik niets meer moet betalen. Het OCMW had de cijfers van de RVP, en volgens hun papieren die ik heb, was dat juist.
(Ik heb hier nog alle facturen, betalingen en de OCMW papieren bewaard. En maar goed ook want in 2009 heeft het OCMW een fout verbeterd anno 2005, die ook fiscaal verrekend is in 2010).
Ik weet dat je gelijk hebt.
Privé bericht verstuurd.
_________________ Sudoku, wijntjes proeven, genieten. |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|