| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
nibel
|
Geplaatst: Vr 24 Aug 2012, 17:20 Onderwerp: vruchtgebruik woning |
|
|
mijn vriendin haar moeder woont 25jaar samen in zijn huis ,ingeschreven als samenwonend , hij heeft een testament waarin zij het vruchtgebruik krijgt na zijn dood en daar kan blijven wonen; nu beweert de zoon dat ze daarop moet betalen; kan dat ?
hartelijk dank
nibel
|
|
| Naar boven |
|
 |
wanton
|
Geplaatst: Vr 24 Aug 2012, 18:20 Onderwerp: |
|
|
Zij moet geen successierechten betalen. Maar als vruchtgebruiker moet zij alle kosten betalen van die woning : onroerende voorheffing , brandverzekering , nustvoorzieningen.
_________________ Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon |
|
| Naar boven |
|
 |
chapper
|
Geplaatst: Vr 24 Aug 2012, 18:20 Onderwerp: |
|
|
neen, er staat trouwens veel uitleg over in dit forum "erven"
|
|
| Naar boven |
|
 |
wanton
|
Geplaatst: Za 25 Aug 2012, 18:03 Onderwerp: |
|
|
Als ik het zo verder bedenk , kan het wel. Indien dat huis niet van hem alleen is , maar ook reeds voor een stuk van de kinderen na het overlijden van hun moeder (?) , zijnde de echtgenote van de man , dan kan die man slechts het vruchtgebruik doorgeven van zijn helft. Indien zijn huidige vriendin wil en mag blijven wonen , zal zij toch een huur moeten betalen voor de helft van de kinderen.
Nibel , hoe zit het met de eigendom van dat huis?
Toet-anch-Amon |
|
| Naar boven |
|
 |
chapper
|
Geplaatst: Za 25 Aug 2012, 19:42 Onderwerp: |
|
|
wanton, volgens mij kunt ge geen vruchtgebruik hebben van een half huis? maar ben daar niet zeker van! dat zou ik ook wel eens willen weten of zoiets bestaat u wil eigenlijk zeggen voor de helft het vruchtgebruik dat vind ik raar maar wie weet.....? hebt ge wel gelijk? intressant om weten
|
|
| Naar boven |
|
 |
wanton
|
Geplaatst: Za 25 Aug 2012, 20:59 Onderwerp: |
|
|
Zeker heb ik gelijk! Men kan via testament slechts beschikken over het vruchtgebruik voor zover men volle eigenaar is. Bij het wettelijk stelsel is , na het eerste overlijden , de overlevende partner ( meestal) slechts volle eigenaar van de helft en vruchtgebruiker van de andere helft. Hij kan slechts het vruchtgebruik van zijn helft doorgeven. Het andere vruchtgebruik gaat naar de blote eigenaars , zodat die volle eigenaar worden van dat deel.
Toet-anch-Amon |
|
| Naar boven |
|
 |
chapper
|
Geplaatst: Za 25 Aug 2012, 21:22 Onderwerp: |
|
|
dat wist ik niet WANTON , gaat van pas komen bedankt!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|