1 Jagers te Paard (alle jaren)

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

boemer
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:20
Locatie: 2845-Niel

07 mar 2005, 19:56

Mijn vorige oproep naar oudgedienden van de klas 1968 bracht niets op.
Daarom breid ik mijn oproep nu verder uit.
Aan allen die bij de 1 Jagers te Paard zijn legerdienst vervulde, gelieve hier eens op mijn oproep te reageren.
Het geeft niet welk jaar , of ge milicien was of beroeps,soldaat - onderofficier of officier, of het in Kassel - Arnsberg - Arolsen of Leopoldsburg was, geeft niet
En............ vergeet niet onderstaande link aan te klikken, als oudgediende zult ge verstompt staan wat ge daar allemaal te zien krijgt.

http://groups.msn.com/arnsberg-kassel-a ... dsburg-1jp

Bedankt bij voorbaat :P :D

Oh ja : foto's, van uw legerdienst, zijn zeker welkom. kijk maar eens in de albums op bovenvermelde link
Gast

08 mar 2005, 13:26

Beste Boemer,

Ik deed mijn legerdienst als KROO bij de 1° jagers te paard in Arolsen en dit in de tweede helft van 1962 na mijn opleiding in de Dossin-kazerne in Mechelen.
Spijtig genoeg heb ik daar geen enkele foto van. Zelfs namen van mede-gedienden zijn mij ontsnapt. Ik deed mijn dienst op de sectie Personeel (of hoe moet ik dat nu juist noemen ?) en herinner mij wel enkele anekdotes van de wacht op het Munitiedepot.

Groetjes van
Frido

ReRey
Lid geworden op: 11 mar 2004, 19:41
Locatie: 3700 Tongeren

11 mar 2005, 17:16

Hoi,
Ik was ook van de lichting '62 (augustus).Deed mijn opleiding voor KROO te Leopoldsburg.Ben dan naar Arolsen verhuisd voor nog een opleiding van 3 maanden in escadron A bij de Ltn Breyne,Pancken,Seraes indien ik me de namen nog goed herinner.Tijdens de laatste nachtoefening kreeg ik echter een ongeval. De behandelende geneesheer (meer zat dan nuchter) nam me niet au serieus met het gevolg dat een andere dokter pas 6 weken later een gebroken enkel vaststelde.Na m'n herstelverlof ben ik terug naar esc.A gegaan als planton bij Chef Maes onder Lt Pancken.

Groetjes en tot wederhoren (sorry....mails)
Gast

13 dec 2005, 14:17

Hello iedereen.

Zo te zien zijn er nog mensen die eens terug denken aan de tijd toen ze in Arolsen zaten.
Zelf verbleef ik er ook van 01 aug 1976 tot 30 november 1977... weliswaar niet bij de Jagers... maar wel als detachementscommandant van de 202 Cie Mat, toen gelegen achteraan in het kwartier van de jagers.
Wie me wil leren kennen kan dat via mijn persoonlijke website:
http://home.base.be/vt6238539
Op die website zijn ook wat gebruiken en wetenswaardigheden over het leven in de BSD te vinden. Veel leesgenot.

Op 26 nov 2006 werden een 35-tal links in mijn website ingelast naar ex-BSD-eenheden of sites die op een of andere wijze trachten een mogelijkheid te scheppen aan oudgedienden om elkaar terug te vinden.
Deze links zijn te vinden op --> http://home.base.be/vt6238539
In de "detailpagina's" op de pagina "Wie ben ik" in de rubriek "Link naar ex BSD-eenheden".

Zie a.u.b. ook mijn oproep in het forum 'Legerdienst Siegen' tot het inzenden van persoonlijke ervaringen, verhalen en anecdotes van al wie ooit in Siegen gekazerneerd was... en dit met de bedoeling deze per datum en eenheid te rangschikken om ze later eventueel in een blog, website of boek samen te bundelen. Ondertussen zijn daarover al wat inzendingen rechtsstreeks bij mij binnengelopen. Misschien kunnen we dit ook voor 'Arolsen' doen.
Een aantal van deze ingezonden belevenissen zitten reeds op mijn website --> http://home.base.be/vt6238539
In de "detailpagina's" op de pagina "Wie ben ik" in de rubriek "Link naar ex BSD eenheden en belevenissen van ex Siegenaars".
Laatst gewijzigd door Gast op 13 jul 2009, 22:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Gast

13 dec 2005, 19:50

Hallo,

Bij 1JP was ik niet maar ik diende wel als Tijdelijk Officier bij 210Cie Mat in de Conti en dit van medio 1984 tot 1985.

Veel van de officieren uit die periode ken ik niet meer, maar toch zijn er wel twee 'figuren' wiens naam mij altijd bij gebleven zijn. De toenmalige Cdt De Brauwer (indien ik mij niet vergis zou hij nu in Leopoldsburg liggen) en Kapt Tuttelaers (of -leers) met zijn hele kroost dochters.

De foto's uit Arolsen herinneren mij aan een zeer prettige periode uit mijn leven, een periode die echter al vele jaren volledig tot de verleden tijd behoort. Maar soms, heel soms moet je het verleden opnieuw z'n plaats gunnen. Dit was zo'n moment en ik heb ervan genoten. Bedankt!

denist
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:25
Locatie: dilsen -stokkem

13 dec 2005, 20:30

halo

ik ben ook gewone soldaat geweest in arolsen en dit in 1961-1962 als chauffer jeep ik kan me nog enkele namen herinneren luitenant reynders
chef dielen wachtmeester thijs maar ik ben naar neheim moeten gaan ben daar vrachtwagen chauffeur (F 6) geweest en om af te zwaaien teru g
naar arolsen gegaan

groeten denist
Gast

13 dec 2005, 23:08

Hallo,

Mijn oudste broer was bij de jagers te paard. Dit moet rond 1965 geweest zijn. Is van Leopoldsburg naar Kassel gegaan en reed daar met de jeep. Hij moest 's morgens met één van z'n meerdere verkenningen doen en vlaggen op paaltjes plaatsen.
Hij heeft geen pc. en kon dus niet reageren.
Groetjes

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

14 dec 2005, 15:01

@ nyssa : de cdt De Brouwer die jij gekend hebt in Arolsen is later gemuteerd naar Leuven (militaire pijpleidingen) en is ondertussen al enkele jaren met pensioen.Hij woont in Beverlo.

rapke
Lid geworden op: 10 apr 2005, 09:46
Locatie: W-Vl

14 dec 2005, 16:36

@ evb : mooie gedetailleerde website, proficiat!!!

Julien Ph
Lid geworden op: 27 dec 2005, 08:01
Locatie: Westende

27 dec 2005, 09:54

boemer schreef:Mijn vorige oproep naar oudgedienden van de klas 1968 bracht niets op.
Daarom breid ik mijn oproep nu verder uit.
Aan allen die bij de 1 Jagers te Paard zijn legerdienst vervulde, gelieve hier eens op mijn oproep te reageren.
Het geeft niet welk jaar , of ge milicien was of beroeps,soldaat - onderofficier of officier, of het in Kassel - Arnsberg - Arolsen of Leopoldsburg was, geeft niet
En............ vergeet niet onderstaande link aan te klikken, als oudgediende zult ge verstompt staan wat ge daar allemaal te zien krijgt.

http://groups.msn.com/arnsberg-kassel-a ... dsburg-1jp

Bedankt bij voorbaat :P :D

Oh ja : foto's, van uw legerdienst, zijn zeker welkom. kijk maar eens in de albums op bovenvermelde link
Ik ben naar het leger gemoeten op 1 April 1968, 3 maanden opleiding in Turnhout als MAN-chauffeur, daarna naar Arolsen bij de 1 Jagers te Paard, Staff. Van mijn chauffeursopleiding heb ik maar weinig genoten, als planton van de SSM zat ik altijd op 't bureel. Slechts 1x per maand mocht ik de baan op, naar Kassel naar de kazerne De Gete om vlees en groenten te gaan halen alsook naar een prive bakkerij voor brood.
Mijn rechtstreekse chef was Adj-cheff Van de Goor of Van de Gaer, weet het niet meer, en de commandant van de staff was toen Com. Sibert.
De cheff van de garage was toen vijflatter Vrancken, gene gemakkelijke...
Wij waren gehuisvest in de staff-blok op de eerste verdieping, boven ons lag de A-compagnie en in de kenderverdieping hadden die hun burelen, alsook de douches kon men daar vinden. Ik ben in Arolsen geweest van begin Juli 68 to eind Maart 69. Volgend jaar (2006) ga ik, als ik in de buurt ben, de kazerne eens bezoeken, ben benieuwd wat er nog van over blijft!!!
1968 was het jaar dat de toelating gegeven is om burgerkleding te dragen als men 's avonds de kazerne verliet en zondag's de ganse dag.
Op de 9 maanden dat ik in Arolsen was heb ik 1x een "Alarm" meegemaakt, 1x schietoefeningen meegedaan, 1x de wacht gedaan in het munitiedepot, ergens in een bos???nooit gaan sporten, nooit drill enz... dat waren de voordelen(?) als men bureelwerk deed....
Voila, dat was zo een beetje Arolsen nostalgie...

Groeten,
Julien
Carpe Diem

roland.desmet
Lid geworden op: 23 mei 2005, 17:52
Locatie: dentergem

04 jan 2006, 17:52

Mooi nog eens foto's te zien van Arolsen. Ik was bij het 4e Recce in 1971.
Zal nog eens zien of ik foto's heb.
Heb mooie herinneringen aan de "Apfelkrug"doch minder aan sommige dikke nekken van boefers. :cry:
Hopelijk zijn er nog van de vroegere kameraden -miliciens die dit lezen en eens contact opnemen.Ik was bij de lichting waar zich een ernstig ongeval plaats gehad heeft op weg naar de dvt te Warburg.
Ik heb ook eens gelezen dat mijn kamergenoot(lag bed naast mij) Nico Vande Waetere , ik meen uit Zwijndrecht, enkele jaren nadien verongelukt is rond de nieuwjaarsperiode.(nog enkele namen die ik mij herinner : Ceusters (streek Leopoldsburg)Schollaert (aalst)Claerhout eugéne (pittem)vercauteren (st.niklaas),delaere (marke)vandevoorde (kortrijk)mahieu (oostende)...
vanweg Roland Desmet, woonde toendertijd te Tielt, nu in Dentergem.
Proficiat aan de initiatiefnemer van deze site. :D

tantesim
Lid geworden op: 06 jul 2005, 15:28
Locatie: Westerlo

15 mar 2006, 12:48

Mijne man Staf Vandoninck heeft in Arolsen gelegen en heeft zijn dienst gedaan in 1969.
en heeft op de linkgezien en mooie herineringen boven gehaalt ..mooie foto's gezien van
1ste wachtmeester Stans, waar hij nog een frats van vertelde ...oefening rollen en klaarliggen om te schieten en Stans liet zien hoe het moest en ... rolde in een koeienvla ,, de miliciens alle lachen maar een van ons moest zijn hemd afgeven en kreeg in ruil het vuile aan ...
ja dat is een tijd die zal nooit vergeten worden ,,, legerdienst....
groeten aan allen

denist
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:25
Locatie: dilsen -stokkem

17 mar 2006, 15:27

onder mijn legerdienst in 1961 heb ik een wachtmeester stans gekend kan het dat hij van lommel afkomstig was


groeten denist

Belgo
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:39
Locatie: Diest

12 apr 2006, 22:22

Hallo boemer , ik heb ook mijn legerdienst gedaan in arolsen , lichting 63/64 . Ook ik heb wachtmeester Stans herkent op de fotos van Arolsen nostalgie. Zou graag contact opnemen met Rene stans, als die mens nog leeft tenminste. Ik was ingelijft bij het 4 recce.


Groetjes nog en veel plezier met het terug vinden van legermakkers .
Ik zou graag iets invullen in het forum onder leger
dienst . Ben daar namelijk ook geweest ! In arolsen

Fox
Lid geworden op: 18 mei 2005, 12:47

14 apr 2006, 21:57

Dag reccies van 1e jagers te Paard 63 van escadron C.
1 Februarie drie maand Leopolsdburg daarna Arolsen,
Met den Adjudant die ons spaarden tegen de dutse wuven.
maneuver,kampen in Vogelsang,Senelager en Nato maneuver,wat ne plazante tijd hee.
Laatst gewijzigd door Fox op 30 jun 2006, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.