De voetbalgekte

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

13 jul 2014, 15:07

De voetbalgekte!

2000 jaar geleden wisten de Romeinen het al, geef de goegemeente brood en spelen...
Onder de kundige leiding van Julius Ceasar werden in de arena slaven geofferd aan de leeuwen, en als ze deze katachtigen tegen alle verwachtingen in overleefden werden ze aan de gladiatoren gevoerd. Het kan ook juist andersom geweest zijn.
.
Maar ook dit volksvermaak begon mettertijd te vervelen, de afgekapte ledematen en hoofden zonder lichaam kwamen de toeschouwers hun oren uit, en Julius gaf opdracht aan zijn raadsheer Marcius Wilmotsius om nieuwe spelen te bedenken. En deze laatste jofele kerel vond een spel uit, waarbij de gladiatorspelen in het niets verzonken
.
Het werd een spel tussen twee partijen, in het begin hele dorpsgemeenschappen tegen mekaar, maar wegens onoverzichtelijkheid werd het later gereduceerd tot ploegen van 11 personen, overwegend van het mannelijk geslacht
Op een weide van een bepaalde afmeting, moesten ze trachten een rond voorwerp (bal genaamd), in het hok van de tegenstrever te krijgen, waarbij echter zekere reglementen van toepassing waren. Niet met de handen of de armen aan de bal komen, voor de rest is zowat alles toegelaten. Mekaars benen overstampen, in mekaars schouders bijten, de ruggegraat breken...
En nu, zovele eeuwen later zijn deze spelen tot ware massahysterie uitgegroeid, weliswaar gaat het gebeuren niet meer door in het eeuwige Rome onder leiding van Julius Ceasar, maar onder de supervisie van ene Sepp Blatter, en is het gebeuren in het gezegende jaar 2014 ergens verweg in een land genaamd Brazilië.
Met deelname van zowat alle landen met een zekere faam, incluis het land van de dapperste aller Galliërs.

Dat laatste landje nemen we volgende maal onder de loupe, anders krijg ik op mijn boterham dat het eens te meer te langdradig is.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

14 jul 2014, 18:45

Eventjes ter info tussendoor:

Engeland is, volgens degenen die het kunnen weten, de bakermat van het voetbal.
Dit gaat op voor de hedendaagse versie, gespeeld op een afgebakend terrein met 2 doelen.

Eeuwen daarvoor echter, bestond in China een spel, we kunnen het beter als kunst bestempelen, om een bal omhoog te houden met slechts het gebruik van de voeten. Ook een soortement voetbal dus.
Dit spel werd dan nog hoofdzakelijk binnenshuis beoefend tijdens feestjes, zodat enige overeenkomst met het hedendaagse spel ver te zoeken is. Indien een omstaander per ongeluk geraakt werd, waren uitgebreide verontschuldigingen op zijn plaats.

En daar tussenin was er nog een variatie, die indgelijks in Engeland werd gespeeld, dat waren hele dorpen tegen mekaar, zonder enige regels.
Wie de bal aan de kerktoren van het tegenstrevende dorp kreeg was de winnaar!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

15 jul 2014, 08:16

1 ) :lol: :lol: :lol

2 ) Weerzinwekkende " sport " . Slachtoffers , buiten de gevallenen op het slachtveld , zijn de Braziliaanse armen .

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

18 jul 2014, 15:17

De verwachtingen waren hooggespannen in het land van koning Jupiler bij de afreis naar het verre Brazilië.
In het elftal stonden immers onder al de pverige vedettes de jonge absolute superstars Asterix op de linkse flank, en Obelisk als stormram in het midden van de aanval.
Vengitorix met zijn grijpklauwen om het hok te bewaken, en Marcus Wilmotsius als de grote leider van dit elftal, de wereldtitel kon normaal gesproken niet ontsnappen.
En hoewel de eerste partijen niet het minste spektakel opleverden, wisten ze toch telkens de tegenstrevers in de pan te hakken, inzoverre een lichtelijke euforie zich meester maakte van heel Gallië.
Gele vlaggen met een zwarte leeuw, en witte vlaggen met een rood kieken werden inderhaast binnengehaald en vervangen door de tricolore vlag met reclame voor het edele gerstenat.

Helaas, driemaal helaas, het liep mis!
Lees in volgende episode de oorzaak van een oude analyst, die niet alleen zijn vinger op de wonde zal leggen, maar hem er diep zal insteken, iets wat Jan Mulder, Gert Verheyen, Geert De Vlieger en consoorten niet aandurfden op TV.
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

22 jul 2014, 16:15

Nu wordt het wreed moeilijk.
En ik moet niet te lang meer wachten, want de collectieve gekte is voorbij.

Ik kan hier mijn kennis etaleren, en 2 lezers gaan denken “Wow, dat zandmannetjes kent er inderdaad wat van” wijl de andere 2 denken
“Zie, dat interesseert mij nu eens gene ene zak !”
En ik probeer alle 4 mijn lezers te vriend te houden, je weet nooit voor wat het goed kan zijn als ik eens zonder geld kom te zitten of zo...

Dus ga ik het heel kort en beknopt houden: Wilmots is ‘the right man on the right pace’, maar hij moet bijgestaan worden door een tacticus. Of waarom dacht je dat de Ollanders met slechts 3 vedetten en 8 meelopers hoger zijn geëindigd dan de Belgen, waar 11 vedetten om hun plaatsje moeten knokken? En de Ollanders zaten in een moeilijker poule!
Eén man verschil, coach Louis Van Gaal. Denk ervan wat je wil, maar hij is een meester-tacticus.

En als voornaamste punt, de Belgische ploeg heeft geen spelmaker. Een kerel die met één oogopslag de situatie overziet, en in één tijd de bal kan inspelen om een spits voor doel te brengen. Die lopen niet dikgezaaid, ook Guy Thijs heeft in dezekestijd ook Wilfried Van Moer moeten terughalen, al was deze laatste kerel al enkele jaren op pensioen.
En met alle respect voor Kevin De Bruyne, die kan dat niet. Heeft daarvoor niet dat speciale spelinzicht.

Een optie zou zijn: naturaliseer die Italiaanse ouderling met de naam Pirlo, die heeft dat wel.
Misschien wel een rolstoel erbij bestellen, want ook wandelen over het veld gaat niet zo vlot meer bij hem.
Verder moet Witsel leren veel sneller de bal doorspelen, nu remt hij de snelheid van uitvoeren dikwijls af, zoals Enzo Scifo indertijd.
Maar er is hoop, het broertje van Eden (de grote flop op het WK), Thorgan Hazard, kan dat worden binnen binnen enkele jaartjes...

Op spelsituaties trainen is uiteraard niet nodig, met zulke vedettes in de ploeg. De statistieken liegen er niet om:
49 hoekschoppen werden afgedwongen. 3 werden getrapt zoals het hoort, maar de luchtmacht deed er niets mee. De 46 overige werden te laag getrapt, of 10 meter te ver, onbruikbaar. Getrapt door spelers die per week meer verdienen dan ik ooit bijeen zal zien.

Over dat heikele punt, de spelers mochten geen vrouwen op bezoek krijgen, ga ik mij niet uitspreken.
Maar de Duitsers mochten dat wel! En wie werd Weltmeister???
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

23 jul 2014, 15:19

Tja, zandmannetje. Voetbal is hier op kolder en columns precies niet het dadda van de lezers. Behalve die vier nooit- opgevers die, al was het nog maar om een teken van leven te geven, doen alsof zij op hun ééntje de rode,witte en andere gespikkelde bruine duivels naar den Braziel hebben gestuurd." De soep is de patatten niet meer waard" denk ik soms. Is het schrijven op dit forum en al die energie nog nodig? Zouden wij niet beter gaan vissen of achter de deernen lopen? Alhoewel, lopen! Dat zal voor sommigen onder ons wel schuifelen zijn. Laat staan, dat wij nog een Sennet. voetbalploeg kunnen oprichten. Fietsers genoeg! Wij kunnen er prat opgaan dar er hier een paar zitten die daar kunnen over meespreken. Eén echte, en ene die zijne velo op 380 V (drijfkracht) rijdt.Ik overweeg, om hier binnenkort eens een topic te openen. Eentje met als titel: "Seksverhalen voor de derde leeftijd"
Wedden, dat ik méér dan vier lezers zal hebben? :)

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

27 jul 2014, 17:36

Ed : seks voor de derde leeftijd : als er dan méér komen is het toch uit pure nieuwsgierigheid, niet om nog wat info te bekomen :lol: :lol: :lol:
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

17 mar 2017, 17:19

En dit kan nu allemaal geen kwaad voor het milieu ook niet voor het fijn stof enz..

Naar het schijnt zouden er morgen vanuit oostende 156 autobussen met supporters vertrekken voor een voetbal match naar Brussel Heizelstadion.

156 zware dieselmotoren heen en terug morgen die maar het milieu vervuilen want ja men zegt ons toch dat de dieselmotoren de ongezondste motoren zijn maar nu voor die gekheid kan het geen kwaad.Zo zie je maar.De gewone man met zijn dieseltje van 10j oud die zullen ze wel overal met de vinger wijzen.

Ook de groenen en milieumaatschappijen die hoort men nu niet

groeten

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

24 sep 2017, 17:34

Heeft voetbal iets met politiek te maken??????? Ik denk van ja.
Volgens peilingen i.v.m. een onafhankelijk Vlaanderen moet men naar de Rode Duivels kijken. Verliezen ze dan mag België splitsen, winnen ze dan moet het samenblijven.
Is er iets veranderd sedert Julius Caesar?
De zon is gratis voor iedereen

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

25 sep 2017, 18:42

Ja, er is !
Neem nu de opstelling van deze invuloefening; 't kan ook aan mijn PC liggen, want ik krijg sinds deze verandering steeds minder plaats om iets deftigs te schrijven ! Het lezen gaat nog maar net -dus hiermee is het dan ook gezegd- als ik dit dan al tot de ze geschiedenis kan rekenen.
Lecturi te salutant...