De wereld veranderen

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 nov 2014, 09:50

Ik denk dat het bij de opzet van dit debat handelt over menselijke waarden.
Wat geeft echt waarde aan je leven?
Wellicht denken mensen hier al dan niet zenuwachtig en gelaten: "Die Vesselin gaat deze discussie toch weeral niet gijzelen en inpalmen zeker?"
Wees niet bang. Ik ben zelf een spiritueel ingesteld mens en zie waarde-geving veel ruimer dan het louter materiële.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 nov 2014, 15:07

Wel... dames... ge zwijgt?!
Wat maakt volgens u het leven de moeite waard?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

18 nov 2014, 16:23

Vesselin schreef:Wel... dames... ge zwijgt?!
Wat maakt volgens u het leven de moeite waard?

Wanneer je echt tevreden bent met je eigen levenshouding en overtuiging , dan is je leven de moeite waard ! Maar ... dat kan vele jaren duren voor je zover bent , àls je al zover komt ! want het leven kan een harde leerschool zijn , dat ondervond Leah ook lezen we .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

18 nov 2014, 21:20

Inderdaad Ebenhaezer, het leven kan een harde leerschool zijn!!!

Ik denk dat innerlijke rust en tevredenheid zeer belangrijk zijn in het leven.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

18 nov 2014, 23:08

*leah* schreef:Ik denk dat innerlijke rust en tevredenheid zeer belangrijk zijn in het leven.
Denken jullie dat je dit kan bereiken/beleven zonder een spirituele dimensie in je leven?
Voor verschillende mensen, die hier reageren, kan dit.
Zij vertolken, wat ik "The life of Brian"- filosofie noem.
Je kent hem misschien wel: de beroemde/beruchte Monty Python film.
Op het einde van de film wordt Brian gekruisigd en getroost door een medegekruisigde die hem deze filosofie aanleert:
"I mean - what have you got to lose? You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!" ("Ik bedoel - wat heb je te verliezen? Weet je: je komt uit het niets - je gaat terug naar het niets. Wat heb je verloren? Niets!")
Ben je het daar mee eens? Kan je op die manier innerlijke rust en tevredenheid vinden?
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

19 nov 2014, 16:49

Ja VESSELIN , zo'n filmpje kan iemand van alles wijsmaken , maar wie heeft er al het bewijs gevonden dat dit leven eindigt op NIETS ?
Iets dat niet zeker is , kan nooit innerlijke rust geven , dat krijg je alleen als er zekerheid is , en dat moet men voor zichzelf ontdekken .

Ik weet , als je WERKELIJK innerlijke rust en tevredenheid ervaart in je leven , je overtuiging goed zit , want dat heeft met je geest en je geweten te maken .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

19 nov 2014, 17:11

Beste Ebenhaezer, bedankt voor je antwoord.
Die tekst uit die film (zie hierboven) is niet zomaar: "iemand iets wijsmaken".
Het is wel degelijk de visie van de materialistische wetenschap!
En verschillende mensen, die hier schrijven, kunnen zich daar blijkbaar moeiteloos in vinden.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

19 nov 2014, 18:50

ebenhaezer schreef:Ja VESSELIN , zo'n filmpje kan iemand van alles wijsmaken , maar wie heeft er al het bewijs gevonden dat dit leven eindigt op NIETS ?
En wie heeft al een bewijs gevonden dat het leven eindigt op IETS ?
Je kan moeilijk iets bewijzen wat er niet is, is het niet ?

Het moet erg zijn als je bang bent om het idee dat het leven hier stopt. Verzin dan maar iets.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

20 nov 2014, 00:14

Je kan moeilijk iets bewijzen wat er niet is, is het niet ?
Precies dat kun je niet bewijzen. Waarom zou je dit dan moeten aannemen er is immers geen bewijs voor te vinden?
En wie heeft al een bewijs gevonden dat het leven eindigt op IETS ?

Neen, niet algemeen gangbare bewijzen maar er zijn aanwijzingen in veelvoud dat het wel eens zo zou kunnen zijn en dat is al stukken beter dan het niet kunnen bewijzen van er is niets.
Even los van allerlei shit artikelen ter eigen verrijken en verheerlijking enkele aanwijzingen;

- kundigheid van zeer jonge kinderen (die z.g.n.wonderkinderen)
- tijdens een niet meetbare hersensactiviteit van een hoge bewustzijnsbeleving en/of visuele waarnemingen van directe omgeving zonder ooggebruik wegens zichtbelemmering.
- meervoudige persoonlijkheidsstoornis
- gevoel dat je in een verkeert lichaam zit.
- bezetenheid.
- geen hersenmassa heeft en toch normaal functioneren.

Van bovenstaande zaken heeft de wetenschap geen exact bewijs voor het ontstaan van die zaken wel vermoedens en aannames gebaseerd op gedrag, fysische metingen en/of door verschillen in biochemische samenstelling van het lichaam maar dat is op zich geen oorzaak maar meestal het gevolg van het anders zijn van je levensgraad dan de zogenaamde normalen. Ook is dat niet terug te brengen wegens afwijkingen in het DNA men kan alleen vaststellen dat er soms verschillen zijn.

En dat is toch meer dan door enkel te stellen er is niets denk ik dan bij me zelf.
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

20 nov 2014, 08:20

Vesselin schreef:Het is zo dat je de verhouding politici-bevolking niet los kunt zien van de menselijke psychologie. Wie zich laat manipuleren - zich leugens laat wijs maken dus - of laat uitbuiten, doet dit: of omdat hij/zij mee in het systeem zit en een graantje (of vele graantjes) meepikt, of omdat hij/zij te bang is om de feiten onder ogen te zien. Angst houdt onwetendheid in stand. Daarom is het 'conditio sine qua non', indien we echt verandering willen, om individueel af te rekenen met die angst.
Mee eens, zullen dan ook rekening dienen te houden met het onderstaande. Zeer bizar fenomeen, het is vandaag identificeren met en napraten van de vijand die 'politiek' noemt. Angst voor onverschilligheid mag gepast zijn.

Identificatie

Bijvoorbeeld bij gijzeling of gevangenschap met de dader. De angst voor, en haat jegens de dader, zijn te bedreigend om te worden toegelaten tot het bewustzijn. Door zich met de vijand te vereenzelvigen onderdrukt het Ik die negatieve gevoelens. (vgl. Stockholmsyndroom)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afweermechanisme

YYZ
Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50

20 nov 2014, 08:26

janx schreef:En dat is toch meer dan door enkel te stellen er is niets denk ik dan bij me zelf.
Vraag stelt zich of dat 'niets' bestaat, het is er wel maar onkenbaar als object omwille van z'n aard. De intuïtie en bijhorende logica zal hierbij meer op de voorgrond treden, meen ik.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

20 nov 2014, 11:52

YYZ schreef:Vraag stelt zich of dat 'niets' bestaat,
Ik zelf denk dat een absolute afwezigheid niet mogelijk was, is, en zal zijn.
Er is enkel werking, verplaatsing van, verandering in of naar.
Aangaande het menselijke denken, die werking zou je kunnen duiden als een cumulatieve scheppingsvermogen de vraag is dan wel, wat doet het?
Maar ja ... dat is mijn idee daarover en lig er niet wakker van als een ander daar anders over denkt. Dat is zijn/haar scheppingsvermogen :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

20 nov 2014, 14:15

Vesselin schreef:
*leah* schreef:Ik denk dat innerlijke rust en tevredenheid zeer belangrijk zijn in het leven.
Denken jullie dat je dit kan bereiken/beleven zonder een spirituele dimensie in je leven?
Voor verschillende mensen, die hier reageren, kan dit.
Zij vertolken, wat ik "The life of Brian"- filosofie noem.
Je kent hem misschien wel: de beroemde/beruchte Monty Python film.
Op het einde van de film wordt Brian gekruisigd en getroost door een medegekruisigde die hem deze filosofie aanleert:
"I mean - what have you got to lose? You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!" ("Ik bedoel - wat heb je te verliezen? Weet je: je komt uit het niets - je gaat terug naar het niets. Wat heb je verloren? Niets!")
Ben je het daar mee eens? Kan je op die manier innerlijke rust en tevredenheid vinden?
Vesselin

Ik denk dat de mensen die op deze topic schrijven meer spiritualiteit in hun kleine teen hebben dan jij in je hele lijf.
Ik heb mijn innerlijke rust en tevredenheid gevonden, ik hoop de andere mensen hier ook.
Eerst goed naar jezelf kijken Vesselin!!

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

20 nov 2014, 16:39

Ik weet niet waar deze opmerking op slaat *leah* dear. Hebt ge iets misbegrepen misschien? En waarom in het blauw?
Is dat de kleur van de 'ijskoude' opmerkingen?!
Ik heb toch niet gezegd dat gij de "Life of Brian"- filosofie aanhangt? Waarom voelt gij u aangesproken?
Van mijn spiritualiteit weet gij trouwens niets af!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

20 nov 2014, 18:02

Ha... nu begrijp ik het... "Mensen die hier schrijven"...
Ik bedoelde niet: hier, bij dit onderwerp, dat een spirituele ondertoon heeft.
Maar over 't algemeen, bij alle onderwerpen die op dit forum besproken worden!
Daar heb je toch onze overtuigde materialisten, die iedereen hier wel kent.
Ik rekende u daar helemaal niet bij!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain