Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

27 dec 2014, 11:24

Bluevelvet,
je kan hier verder met je topic.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

27 dec 2014, 13:19

De vraag is: waarom zou je het leven van de historische Jezus willen reconstrueren, de man die zogenaamd fysiek rondwandelde in het Judea van 2000 jaar geleden?
De Jezus Christus, waar de mensen in geloven heeft daar niets mee te maken. En hoe die theologische metafysische creatie tot stand gekomen is, dat is wel goed gedocumenteerd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

27 dec 2014, 13:45

Oké, we gaan verder :D

Reza Aslan's boek begint op de eerste pagina met de quote :
"I am God, or the servant of God, or a divine spirit. But I am coming, for the world is already in the throes of destruction. And you will soon see me coming with the power of heaven."
Hiermee citeert Aslan CELSUS die ons vertelt over een onbekend aantal 'heilige mannen' in Jezus dagen die deze verklaring zouden gedaan hebben.

En wat met deze "doemsprofeten" ? Zaten ze achter elke vijgeboom of olijveboom ?
Celsus overdrijft hier wel een beetje en liegt waarschijnlijk ook. Er is geen enkele Joodse profeet in deze periode (of een andere) die zou verklaard hebben "Ik ben God" of 'Ik ben een goddelijke geest", zelfs Jezus heeft dat nooit gezegd. Zelfs als moest Celsus oprecht lijken werd dit in 180 A.D. geschreven, 150 jaar na Jezus

Hoe kan men daar vertrouwen in hebben ? Aslan heeft twijfels over de Evangeliën geschreven 40-70 jaar na Jezus en over Paul's brieven 20-30 jaar na Jezus. Verwacht hij nu van ons dat wij voor serieus moeten aannemen wat geschreven werd buiten Palestina, 150 jaar na de feiten ?
De quote op de eerste pagina van zijn boek(en) boezemt geen vertrouwen in !

Dirk Katz
Lid geworden op: 20 okt 2012, 22:11
Locatie: Lint

27 dec 2014, 17:26

hier ook een visie:

http://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leer ... de-deel-2/

er zijn echter vele visies; zelf bestuderen en conclusies trekken (in ieder geval gratis): ook info op:

http://www.jw.org/nl/ in meer dan 400 talen (dropdown rechtsboven)

en streaming tv (Alleen Engels) : http://tv.jw.org/#home

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

27 dec 2014, 19:08

Dirk Katz schreef:hier ook een visie:

http://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leer ... de-deel-2/

er zijn echter vele visies; zelf bestuderen en conclusies trekken (in ieder geval gratis): ook info op:

http://www.jw.org/nl/ in meer dan 400 talen (dropdown rechtsboven)

en streaming tv (Alleen Engels) : http://tv.jw.org/#home
Veel te guur weer om de deuren te doen ?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

27 dec 2014, 21:42

@ Vesselin,
In welke Jezus moeten wij dan wel geloven ? Niet deze van de Evangeliën ? Schreef je het al niet dat er weinig bekend is over Jezus buiten de bijbel ?

De bijbel ontkent niet dat één van Jezus discipelen een zeloot (*) was (Lukas 6:15, Hand. 1:13). Zeloot zou meerdere betekenissen hebben.
Men kan zich afvragen waarom Jezus zulks iemand koos. Verder koos hij nog een tolbeambtenaar..... ! Wetende dat deze twee groepen haatdragend waren en mekaar wel konden vermoorden koos Jezus één man uit deze twee groepen tot zijn discipelen. De meeste mensen zouden er van overtuigd zijn dat deze twee gekozenen elkaar wel zouden vermoorden. Maar Jezus niet, hij wist dat het 'goede nieuws' krachtiger was dan de haat. Het verenigen van twee mensen met een visie zo tegenovergesteld in hun wereldbeeld was duidelijk een demonstratie van Jezus' kracht.

Er waren inderdaad meerdere 'verlossers of messiassen' in de tijd van Jezus. Het aantal groeide echter na de dood van Jezus. In het boek der Handelingen kan men over enkelen ervan lezen !
Het volk kon zich vergewissen of het om echte of valse 'verlossers' ging als ze door de Romeinen veroordeeld werden als verraders, de doodstraf kregen, en aldus gefaald hadden als Messias ! Maar hoe zit het dan met Jezus die na zijn ter dood veroordeling toch de Messias genoemd werd ??
Er is maar één verklaring voor : de opstanding !
Dat de 'Jezus beweging' zo een groei kon veroorzaken is één der grootste bewijzen dat Jezus werkelijk verrezen is uit de dood !

Om je vraag te beantwoorden, een goeie raad :
De bijbel GRONDIG bestuderen is een middel om Jezus beter te leren kennen zoals hij was en zul je weten waarom mensen blijven geloven in Jezus anno 2014.


(*) Uit Jewish Encyclopedia
Among the disciples of Jesus there is mentioned a Simon the Zealot (Luke vi. 15; Acts i. 13); for the same person Matt. x. 4 and Mark iii. 18 have "the Canaanite," obviously a corruption of ("ha-Ḳanna'i" = "the Zealot").
gans onderaan het artikel over ZEALOTS (Hebrew, Ḳanna'im):

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 05:56

Ik zal in Jezus geloven als hij persoonlijk contact met mij opneemt!
En dan zullen alle anderen hier zeggen dat ik "schizofreen" ben! :twisted:

Zoals de beroemde witz van de onnavolgbare Thomas Szasz (die ik blijkbaar weeral alleen ken, ook al is hij wereldberoemd geweest):
"Als jij met God praat, ben je aan het bidden.
Als God met jou praat, ben je schizofreen."
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 07:36

Als uw godsbeeld er een is van een god die oneindig liefdevol is, dan maakt die het ons wel onoverkomelijk moeilijk!
En dat lijkt eerder op ondoorgrondelijk sadisme dan op wat anders.
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

28 dec 2014, 09:34

Vesselin schreef:Ik zal in Jezus geloven als hij persoonlijk contact met mij opneemt!
En dan zullen alle anderen hier zeggen dat ik "schizofreen" ben! :twisted:

Zoals de beroemde witz van de onnavolgbare Thomas Szasz (die ik blijkbaar weeral alleen ken, ook al is hij wereldberoemd geweest):
"Als jij met God praat, ben je aan het bidden.
Als God met jou praat, ben je schizofreen."
Afbeelding
:lol: :lol: :lol:
Fazal

28 dec 2014, 15:25

BV schreef:De bijbel GRONDIG bestuderen is een middel om Jezus beter te leren kennen zoals hij was en zul je weten waarom mensen blijven geloven in Jezus anno 2014.
Als je de bijbel nodig hebt om te leven, dan vraag ik mij af wat degenen (moeten) doen, die NIET KUNNEN lezen. Ik vraag mij tevens af, waarom men zoveel moeite moet doen om wat erin staat, te begrijpen!? Dat bewijst enkel dat er in de bijbel heel veel wartaal staat geschreven, waarschijnlijk om het bijzonder moeilijk te maken. Alleen goedgelovigen doen zich zoveel moeite niet. Ze zouden er toch niets van begrijpen. Alleen het hoogstnodige is hen bekend. Moeten toch slimme gasten geweest zijn, om zoiets in elkaar te steken.

Ikzelf kan gerust leven zònder bijbel en zònder geloof in Jezus!

Volgens mij was Jezus niet meer dan een opstandeling tegen het toenmalig gezag, die op zijn eigen manier probeerde het klootjesvolk achter zich te krijgen, hetgeen hem nog voor een groot gedeelte gelukt is ook. Hij wist blijkbaar maar al te goed, waarmee hij het klootjesvolk kon boeien, want de armoede en de onmacht was groot. Heel groot!

Het toenmalig gezag heeft gewoon een voorbeeld willen stellen, met liefst zoveel mogelijk poespas eromheen, opdat niemand ernaast zou kunnen kijken. Zelfs zijn volgelingen hielden het blijkbaar voor bekeken. Niemand heeft gestaakt, noch de boel op stelten gezet, en ook niemand heeft hem geholpen, of geprobeerd hem te bevrijden. Volgens de bijbel, zelfs zijn eigenste zgn goddelijke vader niet!

Maar goed, die heeft 'nog niemand' geholpen, al zijn er nog zoveel die onverzettelijk het tegendeel geloven, en anderen dat zouden willen 'doen' geloven!

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

28 dec 2014, 18:20

Fazal schreef: Ikzelf kan gerust leven zònder bijbel en zònder geloof in Jezus!

Volgens mij was Jezus niet meer dan een opstandeling tegen het toenmalig gezag, die op zijn eigen manier probeerde het klootjesvolk achter zich te krijgen, hetgeen hem nog voor een groot gedeelte gelukt is ook. Hij wist blijkbaar maar al te goed, waarmee hij het klootjesvolk kon boeien, want de armoede en de onmacht was groot. Heel groot!
Waar haal jij je idee vandaan dat Jezus een opstandeling was, als je kan leven zonder bijbel en zonder geloof in Jezus :roll:

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

28 dec 2014, 18:27

Vesselin schreef:Ik zal in Jezus geloven als hij persoonlijk contact met mij opneemt!
En dan zullen alle anderen hier zeggen dat ik "schizofreen" ben! :twisted:

Zoals de beroemde witz van de onnavolgbare Thomas Szasz (die ik blijkbaar weeral alleen ken, ook al is hij wereldberoemd geweest):
"Als jij met God praat, ben je aan het bidden.
Als God met jou praat, ben je schizofreen."
Vesselin,
Had gisteren ook al dit gezegde onder ogen gehad op het net.
Ik ben toch van mening dat er dan wel veel 'schizofrenen' op de aarde rondlopen, omdat door middel van de bijbel, God tot ieder van ons praat die hem leest 8)

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

28 dec 2014, 18:32

Misschien nog aan Fazal opmerken dat men in heel wat landen ongeletterd was (en nog) om de bijbel te lezen. Maar met geduldig ONDERRICHT slagen er velen van die ongeletterden om de bijbel te begrijpen en tegelijkertijd zelfs te LEREN lezen.

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

28 dec 2014, 18:48

Misschien vind je dit artikel interessant: http://www.kennislink.nl/publicaties/al ... -de-bijbel
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Fazal

28 dec 2014, 19:12

BV schreef:met geduldig ONDERRICHT slagen er velen van die ongeletterden om de bijbel te begrijpen en tegelijkertijd zelfs te LEREN lezen.
De ongeletterden, ge zegt het zelf, konden niet lezen!
Ze geloofden dus wat men hen wijsmaakte! En, ze geloofden het graag!
Als ik u moest geloven, dan begrepen ze dus de bijbel al, zonder hem te bestuderen!?
Met wat zijn jullie dan eigenlijk bezig? :roll:
BV schreef:Waar haal jij je idee vandaan dat Jezus een opstandeling was, als je kan leven zonder bijbel en zonder geloof in Jezus
Waar haal jij het idee vandaan, dat dat NIET zo was!?
Door gewoon te geloven wat men u heeft voorgeschoteld!

Het is duidelijk dat 'jij' NIET kunt leven zonder bijbel en zonder geloof in Jezus, en het is een bewijs dat 'ik' dat WEL kan, anders was ik al lang dood! :wink: