Externe schijf op Imac

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

Palmpje
Lid geworden op: 05 mei 2010, 16:21
Locatie: Veenendaal

28 mei 2015, 13:34

Geacht forum,

Ik heb een Externe schijf (MEDION van 1.5 TB) op mijn IMac aangesloten, maar kan geen gegevens wegschrijven op de externe schijf.

Ik heb mijn IMac opnieuw geïnstalleerd met Yosemite, en vanaf dat moment kan ik niets meer met de externe schijf, terwijl hij het voor heen altijd gedaan heeft, dus schrijven en lezen, want als ik naar Info ga van de externe schijf, staat deze alleen op lezen. Sluit ik de externe schijf op mijn Windows laptop aan, dan werkt het perfect, dus lezen en schrijven, ik wil de externe schijf ook gebruiken op mijn Windows laptop.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Groet Klaas
IMac24

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

28 mei 2015, 19:25

Hoe raar het ook is, een extern medium, stick, externe schijf dat in NFTS staat kunt ge niks opzetten via een mac, alleen lezen en copiëren. Het moet in Fat staan om er wat bij te zetten.
Staat deze in Fat kunt ge geen gehele bestanden groter als 4 GB via de windows wegschrijven, vb een film.

Palmpje
Lid geworden op: 05 mei 2010, 16:21
Locatie: Veenendaal

29 mei 2015, 16:19

Hallo sacho,

Sorry voor de late reactie.

Maar ik vind het wel vreemd, want de externe schijf heeft het altijd gedaan op mijn IMac, ik kon er mee lezen en schrijven (wel toepasselijk), maar ik heb mijn IMac opnieuw geïnstalleerd met Yosemite, en van af dat moment kan ik er niet mee werken, dus wegschrijven, het enigste wat ik nog zou kunnen doen is alles van de externe kopiëren naar mijn windows laptop, en de externe opnieuw formateren.

Groet Klaas
IMac24

stevevh
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:57

15 jun 2015, 19:05

Je zal ze terug opnieuw moeten formatteren.
Dus eerst de data (gegevens) die erop staan kopiëren.
Je kan ze dan met je iMac formatteren in "ExFat".
Ze is dan zowel op Windows als Apple computers lees en beschrijfbaar.
Je moet er wel voor zorgen dat je ze altijd verwijderd op de juiste manier.

Palmpje
Lid geworden op: 05 mei 2010, 16:21
Locatie: Veenendaal

16 jun 2015, 01:23

Hoi stevevh,

Ik heb het probleem opgelost, ik heb mijn externe schijf opnieuw geformatteerd in NTFS, en heb een progje gevonden "Tuxera", en kan mijn externe schijf nu beschrijven, dus ook grote bestanden via mijn IMac.

Groet Klaas
IMac24

stevevh
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:57

18 jun 2015, 11:28

Als je de HD in ExFat had geformatteerd had je het extra programma niet nodig.

Palmpje
Lid geworden op: 05 mei 2010, 16:21
Locatie: Veenendaal

18 jun 2015, 12:47

Mmmm, dat wist ik niet, maar toch bedankt voor de info, dit is dan weer voor de volgende keer als er iets mis gaat.
IMac24