AARDING VOOR 1970

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

06 jun 2015, 09:32

In ons gebouw (meer dan 177 app) wordt de elektriciteit van het te koop gesteld app gekeurd op elektriciteit.
Nog nooit heeft iemand de hoofdaarding afgekeurd.
Een aarding met rode kabel van 6 mm. Aftakkingen in geel groen.
Nu komt er een pierenneuker die deze installatie volledig wil veranderen.
Ge gaat me nu niet zeggen dat de ontwerper dat rood voor de lol koos voor 1970.
Weet iemand de reden voor dit verschil met nu.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

06 jun 2015, 09:54

Voorn schreef: Ge gaat me nu niet zeggen dat de ontwerper dat rood voor de lol koos voor 1970.

Volgens onderstaande tekst was de ontwerper wel degelijk fout!

•De geel met groene kabel (voor 1970 was die wit of grijs) is de aarding.

http://www.habitos.be/nl/bouwen/kleurco ... bels-9236/

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 jun 2015, 16:13

Paul Siemons schreef: Voorn schreef: Ge gaat me nu niet zeggen dat de ontwerper dat rood voor de lol koos voor 1970.

Volgens onderstaande tekst was de ontwerper wel degelijk fout!

• (voor 1970 was die wit of grijs) is de aarding.
Dat is pertinent NIET waar! Er was ten eerste helemaal geen reglementering over de kleur van de aarding (in buizen) en ten tweede bestond de hoofdaarding uit een blanke koperen geleider van 7mm² ("nen dertigtien" in het vakjargon). Als je ergens een geaard stopcontact uit de jaren zestig open schroeft zal je zien dat daar meestal een niet-geïsoleerde geleider van 7mm² inzit, voor zover er in een appartement of woning al een geaard stopcontact aanwezig was, een leiding voor een kookfornuis niet te na gesproken.
Omdat het niet bepaald een lolletje was om zo'n 7mm² in een stopcontact te wringen liet men op den duur ook toe dat de aarding dezelfde dikte als de andere geleiders had, vandaar dat veel installateurs groen of rood als aardgeleider gebruikten.

Dat groen is makkelijk te verklaren omdat in een HS-kabine de aardingslatten groen geschilderd moesten worden. De fasekleuren waren toen trouwens rood-geel-blauw - 380V-posten in gebouwen waren nog vrij zeldzaam - en grijs voor de nul.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 jun 2015, 16:22

voorn schreef:Ge gaat me nu niet zeggen dat de ontwerper dat rood voor de lol koos voor 1970.
Weet iemand de reden voor dit verschil met nu.
Door de opkomst van het AREI per 31-10-81, van dan af moest de hoofdaarding een geelgroene geleider van minimaal 16mm² zijn, tevoren was dat nog 10mm².
Dat neemt niet weg dat jouw oude leiding gewoon mag blijven bestaan vermits de installatie van voor '81 dateert. Nieuwe aftakkingen zullen wel aan het AREI moeten voldoen, tenminste als de hoofdaarding bereikbaar is.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

08 jun 2015, 08:07

Na navraag bij een technischdirecteur van een middelgroot bedrijf en een hoofd van het voormalige IVEG.
Kwam ik te weten dat er enkel regels bestonden over de min dikte 7 carré.
De draad lag in sommige bedrijven zelfs bloot.
Na 1970 komt de code; maar blijft de installatie bruikbaar.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 jun 2015, 08:30

MichelN schreef:... Er was ten eerste helemaal geen reglementering over de kleur van de aarding (in buizen) en ten tweede bestond de hoofdaarding uit een blanke koperen geleider van 7mm² ("nen dertigtien" in het vakjargon) ...
Michel had het hier opnieuw bij de correcte uitleg ... (weet je nog in Laeken, daar was die leiding ook blank, en met "suikertjes" enz) :wink:

Michel, heb jij enig idee waarom ze daar een "dertigtien" van maakten?
Ik zie daar nergens een verband met de sectie bijvoorbeeld, of is dit iets zoals men iemand als "de rossen" aanspreekt omdat hij kaal is :lol:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

08 jun 2015, 09:56

Danny. schreef:Michel had het hier opnieuw bij de correcte uitleg ... (weet je nog in Laeken, daar was die leiding ook blank, en met "suikertjes" enz) :wink:
Dat zullen eerder een soort U-vormige klemmen met schroefdop geweest zijn, om voor de hand liggende reden mag zo'n aardleiding nooit doorgeknipt worden. Heel veel verbindingen, ook kabelschoenen, werden toen gewoon gesoldeerd. Tijdrovend maar wel secuur.
Michel, heb jij enig idee waarom ze daar een "dertigtien" van maakten?
Ik zie daar nergens een verband met de sectie bijvoorbeeld.
Goh, ik geloof - maar zeker ben ik niet, het is al zolang geleden, nietwaar - dat het te maken had met de samenstelling van het electrolitisch koper m.n de verhouding koper/tin (of was het lood?), zo'n beetje als de verhouding chroom/nikkel bij inox, daar spreken ze ook over 18/8 of 18/10.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

10 jun 2015, 10:30

Paul Siemons schreef: Voorn schreef: Ge gaat me nu niet zeggen dat de ontwerper dat rood voor de lol koos voor 1970.

Volgens onderstaande tekst was de ontwerper wel degelijk fout!

•De geel met groene kabel (voor 1970 was die wit of grijs) is de aarding.

http://www.habitos.be/nl/bouwen/kleurco ... bels-9236/
Mijnheer Siemons, ondanks het feit dat de wijsneuzen hierboven beweren dat U fout zit,...........heeft U gelijk. Wie via de Antwerpse immowereld al eens een appartementje aanschaft in de appartementsblokken van Amelinckx weet beter. In elk niet gerenoveerd appartement, wordt inderdaad de witte geleider als aardingsgeleider gebruikt. De man die de wettelijke controle komt uitvoeren is meestal een jonge snuiter, weet van niks en schrijft in zijn rapport dat er geen aarding aanwezig is, maar niets is minder waar. De mannen hierboven hebben in die zin gelijk dat er nergens een reglementering te vinden is, maar ergens komt de situatie vandaan. Ik heb een vermoeden dat het gaat om een reglement dat destijds werd opgelegd door het toenmalige Ebes aan de beroepsfederatie van elektriciens voor de uitrusting van residentiële gebouwen. Zij hadden destijds nog van die merkwaardige eisen voor de aansluiting van elektrische kookfornuizen. De informatie was enkel beschikbaar voor de vak groepering van elektriciens. Als doe het zelver wist gij van niks, maar Uw installatie werd niet aangesloten. Ik heb altijd gedacht dat het een soort beroepsbescherming was. De mannen die het artikel van Habitos geschreven hebben, weten misschien waar de eis vandaan komt.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 jun 2015, 15:21

Ik heb het verslag gelezen.
En kom tot de conclusie dat deze persoon helderziende was.
De gasmeter was niet geaard. De waterleiding was niet geaard.
Deze toestellen staan in het chaufagekot.
Waar ik en de concierge alleen een sleutel en toegang tot hebben.
Deze man doet dus aan schriftvervalsing; daar nog de concierge of ik hem gezien hebben.
Maar intussen zit de eigenaar met de miserie.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

10 jun 2015, 19:16

Voorn schreef: Maar intussen zit de eigenaar met de miserie.

" Miserie " .. zo erg is het nu ook weer niet Voorn : de aarding aanpassen aan de huidige reglementering is goed te doen in de meeste gevallen .

Denk erom dat het om de veiligheid gaat!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

10 jun 2015, 21:25

De kannibaal schreef:Mijnheer Siemons, ondanks het feit dat de wijsneuzen hierboven beweren dat U fout zit,...........heeft U gelijk. Wie via de Antwerpse immowereld al eens een appartementje aanschaft in de appartementsblokken van Amelinckx weet beter. In elk niet gerenoveerd appartement, wordt inderdaad de witte geleider als aardingsgeleider gebruikt. De man die de wettelijke controle komt uitvoeren is meestal een jonge snuiter, weet van niks en schrijft in zijn rapport dat er geen aarding aanwezig is, maar niets is minder waar.
Wat een hoop onzin! Dat is precies het allereerste waar die gaat naar kijken, vervolgens het hoofdbord (isolatiemeting o.a) en dan de badkamer.
Je spreekt jezelf al tegen in de vorige zin: als een witte draad gebruikt is als aardgeleider betekent dat op zijn minst dat er een stopcontact MET aarding aanwezig is, of niet soms?
Het is niet omdat dat dit in het Antwerpse gebruikelijk was dat in de rest van het land dat ook zo moest zijn.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

10 jun 2015, 21:28

voorn schreef:Ik heb het verslag gelezen.
En kom tot de conclusie dat deze persoon helderziende was.
De gasmeter was niet geaard. De waterleiding was niet geaard.
Deze toestellen staan in het chaufagekot.
Wat staat er dan precies over die materie in het PV?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 jun 2015, 14:08

De kannibaal schreef:De informatie was enkel beschikbaar voor de vak groepering van elektriciens. Als doe het zelver wist gij van niks, maar Uw installatie werd niet aangesloten. Ik heb altijd gedacht dat het een soort beroepsbescherming was. De mannen die het artikel van Habitos geschreven hebben, weten misschien waar de eis vandaan komt.
Tweede lezing, gisteren diagonaal gelezen.
Nog meer onzin: niemand verplichtte je om als installateur aan te sluiten bij een beroepsvereniging, nog minder hadden elektriciteitsmaatschappijen "geheime" clausules om doehetzelvers te beletten een aansluiting op het net te krijgen. Wat een baarlijke nonsens!
Een installatie moest voldoen aan het TR (Technisch Reglement) en het Arab (Algemeen Reglement Arbeidsbescherming) en daarmee basta. Hooguit hadden lokale stroomleveranciers soms bepaalde eisen ivm sectie inleidingskabel, meterkast, al dan niet hoofdzekeringen, kabeldoorgang e.d.m. Al die dingen waren schriftelijk vastgelegd en kon je gewoon gaan ophalen bij het kantoor.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

11 jun 2015, 17:32

MichelN schreef:
De kannibaal schreef:Mijnheer Siemons, ondanks het feit dat de wijsneuzen hierboven beweren dat U fout zit,...........heeft U gelijk. Wie via de Antwerpse immowereld al eens een appartementje aanschaft in de appartementsblokken van Amelinckx weet beter. In elk niet gerenoveerd appartement, wordt inderdaad de witte geleider als aardingsgeleider gebruikt. De man die de wettelijke controle komt uitvoeren is meestal een jonge snuiter, weet van niks en schrijft in zijn rapport dat er geen aarding aanwezig is, maar niets is minder waar.
Wat een hoop onzin! Dat is precies het allereerste waar die gaat naar kijken, vervolgens het hoofdbord (isolatiemeting o.a) en dan de badkamer.
Je spreekt jezelf al tegen in de vorige zin: als een witte draad gebruikt is als aardgeleider betekent dat op zijn minst dat er een stopcontact MET aarding aanwezig is, of niet soms?
Het is niet omdat dat dit in het Antwerpse gebruikelijk was dat in de rest van het land dat ook zo moest zijn.
Gij hebt nog minder praktijkervaring dan ik durfde vermoeden. Ik heb het al meerdere keren meegemaakt; als gij een appartement koopt en gij laat keuren, ziet de controleur naar één ding, waar loopt de geel-groene aansluiting, niks te zien, .......afgekeurd. Meten is het laatste waar zo een gast zich in eerste instantie mee bezig zal houden. Hoe idioot het ook moge zijn, groen-gele kous over de witte geleider, bij voorkeur alhoewel niet verplicht een afzonderlijke aardingsonderbreker, goedgekeurd conformiteitsattest.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 jun 2015, 21:44

De kannibaal schreef:Gij hebt nog minder praktijkervaring dan ik durfde vermoeden.
MEGAPROEST!
Laat maar zitten, jong, ik kom haast niet meer bij!