depressie en vitamine D-tekort

Hier is de plaats voor discussie en vragen over psychische aandoeningen

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

02 jul 2015, 18:40

Uit ervaring blijkt dat je depressief kan worden door vitamine D-tekort.

Dus, misschien toch een best een bloedonderzoek laten doen om dit te checken.

Groetjes,
Angel
fijne dag verder

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

10 jul 2015, 07:56

Dit is weer een nieuwe mythe en doet de verkoop van Vit D stijgen.
Zou best kunnen, maar waarom schreeuwen ze al zo van de hoge toren.
Depressie kan men best van veel krijgen en zeker niet van een tekort aan Vit D; men vindt altijd wel wat nieuw uit en de Pharma Industrie vaart er goed bij !

Indien verontrusting toch maar eens verscheidene bronnen raadplegen !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

10 jul 2015, 13:45

Vooraleer te oordelen, ...ik spreek uit ervaring.
fijne dag verder

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

10 jul 2015, 14:44

angel22 schreef:Vooraleer te oordelen, ...ik spreek uit ervaring.
Een tekort aan Vit.D komt ook van een tekort aan zonlicht en een depressie kan alle oorzaken hebben, althans dit is mijn mening.

Van geen zonlicht te hebben kan men ook depressief worden !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Sousske
Lid geworden op: 13 mei 2015, 14:59
Locatie: Limburg

20 sep 2015, 11:20

Klopt dat een vitamine d tekort depressieve gevoelens met zich meebrengt.

Ik had een enorm tekort aan vitamine d, na een kuur bleek ik veel optimistischer dan ervoor.
Je gezondheid is het kostbaarste bezit. :)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 sep 2015, 11:43

Enkel en alleen een tekort aan vit D lokt geen depressie uit. Daar liggen andere oorzaken achter. Het kan er mee toeleiden maar om het op vit D te steken, dat is veel te kort door de bocht. En ik spreek ook uit ervaring.

Sousske
Lid geworden op: 13 mei 2015, 14:59
Locatie: Limburg

20 sep 2015, 15:24

Inderdaad zijn er meerdere factoren die spelen in een depressie maar als er geen reden tot depressie is en men is het toch, dan is het verstandig de vitamine D in je bloed te laten controleren. Een tekort kan leiden tot depressie & negatieve gedachten zonder aanleiding.
Je gezondheid is het kostbaarste bezit. :)

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 sep 2015, 15:55

Voor mensen die gevoelig zijn aan depressieve toestanden en die niet buitenkomen, ook niet als het heel mooi weer is met veel zon, schrijft de huisdokter een kuur vitamine D voor. Het menselijk lichaam maakt immers vitamine D aan onder invloed van het zonlicht op de huid. Dat kan eventuele depressieve toestanden tegenhouden.
Zie:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=17308


Natuurlijk zijn er een resem depressies die niets te maken hebben met vitamine D.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

02 okt 2015, 15:21

Na bloedcontrole hebben ze vastgesteld dat ik zeer weinig vitamine D in bloed heb , moet nu om de 2 weken een empoulle innemen .
Voorts mag ik niet in de zon gaan voor geen huidkanker te krijgen ( actische ceratose) , dus ik krijg geen zon op mijn huid ,
Ben reeds aan 2de flesje vitaminen . zullen afwachten
gigi2
55 Monique

28 mar 2016, 12:08

Ik heb zwaar vitamine D tekort maar zoals Angel beschrijft klopt het helemaal, je loopt er ziek van en medicatie werkt niet ineens en soms heb je dag dat minder gaat dan anders ook al neem je vitamine D in !!



http://femkedegrijs.com/vitamine-d-teko ... moeidheid/

Denk toch niet dat we zo licht mogen opnemen en wat de gevolgen ervan zijn

Als je niet tijdig bij de dokter gaat !!

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

05 nov 2016, 01:42

Klaartje schreef:
angel22 schreef:Vooraleer te oordelen, ...ik spreek uit ervaring.
Een tekort aan Vit.D komt ook van een tekort aan zonlicht en een depressie kan alle oorzaken hebben, althans dit is mijn mening.

Van geen zonlicht te hebben kan men ook depressief worden !
Volledig juist

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

05 nov 2016, 12:13

Monique en Sosske,

Hoe is het ondertussen met jullie ?

Groetjes,
Angel
fijne dag verder

mensje
Lid geworden op: 26 jul 2016, 21:07

05 nov 2016, 15:39

Het is heel kort door de bocht om te stellen dat je depressief kan worden door een vitamine D tekort.
Dat een vit D tekort bij jou die ervaring geeft, is een persoonlijke mogelijkheid.
Als persoon hebben we onze eigen uniciteit, met voor ieder afzonderlijk zijn hindernissen.

Het is wel zo dat bijzonder veel mensen tekorten hebben aan micronutriënten, en omdat alles synergetisch werkt, zal het tekort van een bepaalde stof de groeisnelheid van de andere stoffen bepalen. Het uitgangspunt is de wet van het minimum oftewel het principe van de zwakste schakel.
Groei is afhankelijk van de bouwstof die het minst aanwezig is.

Hoe meer ik weet, hoe moeilijker het wordt om zomaar lukraak mee te geven wat precies aan de oorsprong ligt van – in dit geval – depressie. Precies omdat voor ieder individu andere factoren gelden. Daarom is het nodig om individueel in het lichaam te duiken.

De juiste bouwstenen van eiwitten zijn onmisbaar voor de productie van hormonen want zonder kan er geen synthese van eiwit plaatsvinden. Ontbreekt er één of staat het gehalte disproportioneel laag dan wordt de eiwitsynthese in ieder geval gereduceerd.
Zo wordt tryptofaan omgezet in serotonine en zal deze neurotransmitter die hersenboodschappen overbrengt depressie verlichten.
Maar soms is de precursor van de serotonine de ontbrekende schakel, en niet de tryptofaan of de serotonine. Omdat de precursor de bloed- en hersenbarrière kan passeren komt het tryptofaan beschikbaar voor het lichaam , met als gevolg een verhoging van de serotoninespiegel.
Maar ook een ander essentieel aminozuur fenylalanine wordt omgezet in de neurotransmitter én hormoon noradrenaline. Fenylalanine heeft depressie verminderende eigenschappen.
Er kan evengoed een tekort, een overschot of een storing in het zelfgenezend proces zitten van de signaalstoffen.
Energetische storingen – zéér belangrijk maar onbekend voor velen – hebben ook een behoorlijke impact.

Ik geef het gewoon mee omdat het eenzijdig en lineair denken nergens toe leidt.
Het is niet zo dat je – in dit voorbeeld – van een vitamine D tekort depressief kan worden. De depressiviteit is NIET weg door vitamine D in te nemen.

Ga je circulair denken, dan denk je in verbondenheid, denk je holistisch. Want alles IS verbonden.
Je hart zit ook niet gewoon los in je lijf. Het is verbonden met de slagaders die op hun beurt verbonden zijn met de aders, de haarvaten….
Bij circulair denken is er geen losstaande oorzaak maar moet je het gehele systeem in onderlinge verbanden en organisatorisch aanpakken.

En mensen die dan in excessieve synthetische vitamine D innemen zoals die D-cure ampoules, kunnen hun magnesium uitputten omdat synthetische vitamine D de neiging heeft zich aan magnesium te binden en daardoor af te voeren.

Misschien dat dit circulair antwoord een inzicht kan bieden om een mogelijk probleem in een breder perspectief te (leren) zien.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

05 nov 2016, 18:35

Klikken, Depressie

Uit onderzoek blijkt dat bepaalde genen een verhoogde kans geven op het ontwikkelen van depressie. Mensen met deze genen hebben tot 50% meer kan om een depressie te ontwikkelen dan mensen zonder deze genen. Een genetische aanleg voor depressie is niet te veranderen. Bij ‘the making of’ geven onze ouders ad random hun genen door aan hun kinderen. Het kan dus ook zijn dat jij een depressie gen erft, maar je broer/zus niet.

Er is een trigger nodig.

Ondanks bovenstaande gegevens, is er nog geen rede tot panikeren. Om van een depressie te spreken, moet er een interactie zijn van genetica en omgeving. Dit wil zeggen dat als je een depressie gen hebt, je niet sowieso een depressie ontwikkeld. Andere factoren zijn ook van invloed. Om een depressie te ontwikkelen, moet ook de omgeving aanzet geven. Hieronder verstaan we traumatische gebeurtenissen en de manier hoe jij hiernaar kijkt. Het is namelijk de subjectieve interpretatie die kan leiden tot een depressie. Denk bijvoorbeeld aan een langdurige ruzie tussen jou en je moeder. Het kan zijn dat jij je hiervan distantieert en een manier vindt om hiermee om te gaan. Aan de andere kant, kan je je die ruzie zo hard aantrekken, dat het je hele leven zal beïnvloeden.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
55 Monique

08 dec 2016, 23:32

ter info aan Angel22

Met mij is veel beter nu , heb heel zwaar gehad , maar vitamine hebben hun werk gedaan duurt wel tijdje eer je weer beetje bovenop komt !!
Maar bij mij stond super laag had maar zes en normaal moet je boven de 30 staan zodus ....Zeg nu niet dat je echt depressief van word maar je zou het er wel van krijgen je ziet in diep gat als ik eerlijk mag zeggen nog nooit gehad , heb weken staan trillen op mijn benen en wist ook niet wat er aan de hand was en hartkloppingen niet slapen of wel veel slapen teveel om op te noemen laat me zo formuleren .
Dan begin je u wel af te vragen was is er hier aan de hand en huisarts zegde direct dat ik vitamine D tekort had en bloedafname gedaan en was zo ook ....

Maar heeft toch wel vier maanden geduurd eer ik kon zeggen nu is het aan de betere hand ...

Kan geen kwaad in lichte form vitamine D nemen ter aanvulling zeker als je ouder word .....En zeker mensen die niet veel buitenkomen en zo , de zon doet wonderen .....

Angel en hoe gaat met jou en jou man ????