Rijkswachtdossier

Dit is de plaats voor stamboomonderzoek of ook genealogie genoemd.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

18 aug 2015, 07:49

Ik meen te weten dat niet alleen dossiers van militairen maar ook die van rijkswachters gegroepeerd zijn en bewaard worden in de "Koningin Elisabeth kazerne" te Evere.
Mijn vraag is heel eenvoudig: Is dit de enige plaats waar men een dossier van een reeds lang overleden rijkswachter kan terugvinden?

Graag uw mening of opmerking. Met dank!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

20 aug 2015, 01:30

Niemand?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 aug 2015, 15:45

Paca schreef:Niemand?
Toch wel, maar ik vrees dat je er niet veel aan hebt. Als het heel lang geleden is lijkt het mij logisch dat je op voornoemd adres het nodige zou moeten vinden vermits de Rijkswacht tot begin jaren negentig deel uitmaakte van de militaire structuur. Ik denk dat het onze grote vriend L. Tobback was die de Rijkswacht in 1992 of daaromtrent demilitariseerde ten gevolge van de zgn Pinkster- of Octopusakkoorden.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

21 aug 2015, 01:03

Dank u MichelN, uw mening schijnt me zeer logisch.
Heb de vraag gesteld omdat ik een ex-collega beloofd heb haar te helpen in het traceren qua activiteit van haar "bompa". Zelf heb ik wel enige ondervinding met Evere en het militair dossier van mijn vader (ooit nog Commandant van de munitiedepot van Meerdaal ... misschien niet ver van uw contrei?).
Ben ondertussen gewoonweg aan het wachten op geboorte- en sterftedatum van "bompa", misschien stamnummer en het aantal kazernes waar de man deel van uitmaakte. Gewoonweg omdat ik graag wat voorbereid "zur Operation gehe".

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 aug 2015, 16:00

Paca schreef:...ondervinding met Evere en het militair dossier van mijn vader (ooit nog Commandant van de munitiedepot van Meerdaal ... misschien niet ver van uw contrei?).
" 't Poeierkot" is mij heel goed bekend, mijn wederhelft blijft bij hoog en bij laag beweren dat het op haar geboortegrond Haasrode (Hoosse) gelegen is, die van Aait Iever (Oud-Heverlee) hebben daar een ander idee over.:-)

PS: die Ollandse bloemekesmadam heeft blijkbaar haar slag thuisgehaald.
PS2: veel succes met je zoektocht.

LucS
Lid geworden op: 25 mar 2006, 14:11
Locatie: Vorselaar

17 sep 2015, 11:44

De federale politie bewaart personeelsdossiers van ex-leden van de vroegere Rijkswacht (burgers en rijkswachters). In dergelijke dossiers zit meestal een stamboekuittreksel (een korte beschrijving van de carrière) en soms ook andere documenten (huwelijkstoestemming, militair zakboekje met foto, een tuchtdossier, medische gegevens, correspondentie,…). Om een dossier in te zien kunt u een aanvraag doen bij de federale politie met het formulier dat u hier kunt downloaden. Persoonlijke gegevens worden enkel verstrekt aan directe familieleden (cf. de wet op de openbaarheid van bestuur en de wet betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer).

http://www.familiekunde-brussel.be/pdf/ ... pdf?9efc48
misschien familie kijk eens op mijn website 'www.scevenels.be'

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

19 sep 2015, 01:10

Dank u om deze moeite genomen te hebben LucS.
Momenteel wacht ik nog op de noodzakelijke inlichtingen die nodig zijn om te beginnen mijn ex-collega wat in de goede richting te kunnen duwen. Het gaat over haar grootvader ... zij is momenteel op zoek in de klassieke schoendozen, met bidprentjes en 'familiepapieren' van overleden familieleden, van haar vader die toch ook al 95 jaren op de teller heeft staan.
De wet op de privacy is me redelijk bekend door het fotograferen van mijn vader (°1894 in Oud-Heverlee) zijn dossier in Evere (zo'n 440 pagina's). Trouwens heb er het bewijs gehad dat men er daar niet lichtzinnig mee omsprong. Heb de weigering gehad een ander dossier te mogen inkijken van een WOI Commandant/vriend/collega van mijn vader die zich geëngageerd had in het "Légion Wallonie" van de Waffen SS, Oostfront. Een vergissing die hem een terdood veroordeling heeft opgebracht na WOII. Omgezet heeft hem dat toch zo'n 18 à 20 jaren in Leuven Centraal gekost. Het dossier was er wel in Evere en men heeft me een foto getoond van de nu overleden man, mij goed bekend, in Duits uniform en zelfs hun exemplaar van "La grande bourrasque" (De grote windvlaag) geschreven door de man in kwestie en uitgegeven in 1920 over anecdotes van 14-18. Heb er een exemplaar van ... Evere dus ook.