website(s) bouwen

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

08 sep 2015, 22:35

Na toch al een 10-tal jaren met linux bezig te zijn en veel distros te hebben gezien, ben ik blijven steken bij ubuntu 14.04MATE. Zeer sterke distro, simpel en goed.

Na al die jaren zou ik me willen wagen aan enkele websites op te zetten, daar ik veel interesses heb en veel heb te vertellen :lol: . En nu komt het...gebrek aan geheugen(niet de pc's) en de vele docs en tutorials zijn een groot pluspunt, maar zijn ook een nadeel omdat ze 1-verouderde versies bespreken en 2-ieder zijn eigen ding doet zodat je er wél geraakt maar telkens op een andere manier.

Dan nog teveel keuzes, wordpress,joomla ect ect...en dan zit je met meer vragen dan antwoorden. Hoe kom ik nou aan een webstek bij wordpress terwijl ik niet dàt wou, maar enkel wordpress wou zetten op mijn eigen webstek :lol: yep ik kan er ook mee lachen hoor.

Dus moest er iemand mij kunnen op weg helpen om toch één website te doen draaien én tegelijk alles te beveiligen zou het top zijn. Heb 10-tallen uren filmpjes gekeken en vele tutorials gelezen, maar die gaan bijna nooit over de fouten die je krijgt én ik ben nu eenmaal pechvogel nr UNO !

Ik zal morgen eens alles overlopen en mss apache,mysql en de andere terug van de pc afsmijten en via de ubuntu site de installatie doen...ondertussen leer je veel bij natuurlijk !
Groetjes
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

09 sep 2015, 09:02

Je vraagt veel en terzelfdertijd vertel je weinig. Ga je die website op je eigen PC laten draaien? Moet die dan van buiten uit raadpleegbaar zijn?
Om een kleine website te maken heb je niet veel nodig: zie naar die van mij http://www.hermanviaene.be/
Gemaakt met LibreOffice, dat is alles.
Maar je moet weten dat een website start met een pagina (wat je eerst ziet) en het bestand daarvoor heet index.html. Verdere pagina's zijn gewoon met hyperlinks in de dokumenten (bewaren als html bestanden) aan elkaar gebreid. De paginas staan op de webspace van mijn internet provider.

sudo
Lid geworden op: 20 sep 2006, 19:06

09 sep 2015, 10:28

Bedankt voor je reactie hviaene,
Ik vind je site trouwens heel tof, ik heb ook veel van die fietstochten gedaan en routes afgereden.
Ik zou de site(s) niet op mijn pc laten draaien, en wil een site opzetten met mooie foto's en kleuren enfin alles erop en eraan. Daarom heb ik al wordpress geinstaleerd en heb ik al de hosting.
Ik moet de rechten in Apache nog goed zetten naar -rw--r--r--.
Bij WP wil ik plugins instaleren en moet ik "WordPress needs to access your web server. Please enter your FTP credentials to proceed." deze invullen. Weet niet over welke naam en ww het hier gaat en dit is voor de WP-site én niet voor de andere.

Die WP-site zal ik gebruiken om te leren, maar ondertussen wil ik WP ook op mijn andere site zetten en daarmee verdergaan...dus weet ik niet hoe ik WP moet zetten om beide sites te bedienen.
Als ik dit lees zie ik hoe moeilijk dit is om verstaanbaar te maken, ik ga deze namiddag proberen om naar de hulpgroep te gaan in Brugge waar ik woon. Hopelijk kan ik het daar wat beter uitleggen :oops: want zo is het moeilijk.
Toch bedankt :D
Met linux zou je veilig kunnen internetten, zonder al die spywaretools.
Is linux moeilijk ? Niet moeilijker dan het leren werken met windows.

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

09 sep 2015, 12:18

Hviaene , ook ik heb eens op de link geklikt van je site , leuk , maar 1 vraagje , parkoersen , versta ik niet goed , in welke context moet ik dit plaatsen ?

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

09 sep 2015, 12:19

Hviaene , ook ik heb eens op de link geklikt van je site , leuk , maar 1 vraagje , parkoersen , versta ik niet goed , in welke context moet ik dit plaatsen ?

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 sep 2015, 20:23

theor950 schreef:Hviaene , ook ik heb eens op de link geklikt van je site , leuk , maar 1 vraagje , parkoersen , versta ik niet goed , in welke context moet ik dit plaatsen ?
Dat zijn een hele reeks parkoersen die we in de loop van de jaren al gereden hebben. Dit is bijna altijd het werk geweest van een van onze leden.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 sep 2015, 20:27

sudo schreef:Bedankt voor je reactie hviaene,
Ik vind je site trouwens heel tof, ik heb ook veel van die fietstochten gedaan en routes afgereden.
Ik zou de site(s) niet op mijn pc laten draaien, en wil een site opzetten met mooie foto's en kleuren enfin alles erop en eraan. Daarom heb ik al wordpress geinstaleerd en heb ik al de hosting.
Ik moet de rechten in Apache nog goed zetten naar -rw--r--r--.
Bij WP wil ik plugins instaleren en moet ik "WordPress needs to access your web server. Please enter your FTP credentials to proceed." deze invullen. Weet niet over welke naam en ww het hier gaat en dit is voor de WP-site én niet voor de andere.

Die WP-site zal ik gebruiken om te leren, maar ondertussen wil ik WP ook op mijn andere site zetten en daarmee verdergaan...dus weet ik niet hoe ik WP moet zetten om beide sites te bedienen.
Als ik dit lees zie ik hoe moeilijk dit is om verstaanbaar te maken, ik ga deze namiddag proberen om naar de hulpgroep te gaan in Brugge waar ik woon. Hopelijk kan ik het daar wat beter uitleggen :oops: want zo is het moeilijk.
Toch bedankt :D
FTP credentials zijn de gebruiker id en het paswoord dat je gekregen hebt van de provider van je webspace. Je zult heel waarschijnlijk vanuit Wordpress je finale website in één keer kunnen opladen naar je provider, daarom is die toegang nodig.