Beste muziekbestand , .wmv , .wav of m4a(AAC)

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over muziek, cd's, artiesten, alle genres,...

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

15 sep 2015, 23:20

Gisteren ontdekt dat je ffmeg bij Je Audacity kan voegen om betere kwaliteit muziek te kunnen bewerken.
Die ffmpeg is zoiets als lame maar is iets onafhankelijk maar wel te vinden op de Audacity site.
Na wat gepros en demo's met andere prog's om .wma te bewerken is mijn Audacity een supermachine nu. Opslaan nu ook in wma,m4a,AAC.
Maar wat is het meest kwalitatieve muziekbestand .
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

01 dec 2015, 13:13

» WMA
WMA staat voor Windows Media Audio en is ontwikkeld door Microsoft.
64kbps bestanden klinken bijna net zo goed als 128kbps MP3's en zijn half zo groot in bytes.
Dit formaat kan ook gebruikt worden voor streaming audio.

» AAC
AAC is een acroniem voor MPEG-2 Advanced Audio Coding. Dit formaat werd oorspronkelijk vooral gebruikt voor professionele doeleinden, maar is ondertussen zeer populair door Apple's iPod en iTunes.
Ook dit formaat werd, net zoals MP3, ontwikkeld door het Fraunhofer Institut, en is ook onderhevig aan patentrechten.
Voordelen
AAC kan overweg met 48 geluidskanalen, waar MP3 er maar 5 of 6 aankan. Men gebruikt dezelfde methode dan MP3 om tot een kleiner bestandsformaat te komen, maar op een efficiëntere manier.
AAC is bijvoorbeeld geschikt om hoge kwaliteitsmuziek te verspreiden via het internet. Een voorbeeld hiervan is dus de iTunes Music Store.
Nadelen
Het formaat is gepatenteerd.

» M4A bestandsformaat
Het m4a bestandsformaat is een bestand dat MPEG-4 Audio bevat. MPEG-4 audio is een verbeterde versie van de overbekende MP3 standaard voor audio codering. MPEG-4 Audio is gebaseerd op de MPEG-4 Advanced Audio Coding (AAC) standaard voor de compressie van audio. MPEG-4 Audio heeft een betere kwaliteit bij dezelfde bitsnelheid dan MP3. Of anders gezegd, de bitsnelheid kan lager zijn en dus het bestand kleiner bij gelijke kwaliteit.
Wat is het verschil tussen een .m4a en een .aac bestand?
Een m4a audio bestand is gebaseerd op het mp4 (mpeg-4) bestandsformaat. Sommige programma's gebruiken voor MPEG-4 Audio de generieke bestandsextensie MP4. Een MP4 bestand is in feite een container die allerlei soorten van informatie kan bevatten, waaronder video, audio, tekst, plaatjes en dergelijke. Met de bestandsextensie m4a wordt aangegeven dat het bestand geen video bevat maar alleen audio. Daarnaast kan het bestand nog allerlei aanvullende informatie bevatten over de artiest, de liedjes, de plaat en dergelijke. Een audio bestand met de extensie .aac daarentegen bevat alleen de pure audio zonder al deze informatie. Een m4a bestand is dan ook gelijk aan een aac bestand dat in een mp4 container is gestopt met daaraan eventueel toegevoegd allerlei informatie. Sommige audiospelers kunnen wel de m4a audio containers afspelen maar kunnen niet overweg met een kaal aac bestand.

ik maak geregeld radio jingles met adobe audition, die geluidsbestanden zijn alleen te bewerken in wave formaat.
Opslaan kan als wave (ongecomprimeerde vorm) dan is er geen verlies, daarna komt aac, m4a, flac en mp3 in 320 kb
Ik sla alles op in 320 kb mp3’s dat heeft enkel te maken met de opslagcapaciteit, dan wordt er iets ingeboet aan kwaliteit. Er wel degelijk een goed hoorbaar verschil tussen MP3/320kb en aac, m4a, flac.
The key to happiness
Stay away from idiots

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

07 dec 2015, 11:06

Mebo870 schreef:» WMA

allemaal correct uwe uitleg.
maar dit verhaal komt pas echt tot zijn recht met een degelijke audio installatie.
En hoeveel bezitten er zo een audio ?
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

07 dec 2015, 14:58

Ik had eens de conen van Bose vernieuwd. Ik had wat muziek gebrand op cd voor de demonstratie.
Dan heb je klassiek met al die instrumenten. Er zit héél veel verschil op met een gekochte cd of 1 van de bib.
Idd is dat een goede uitleg van Mebo870 .
Ps;maar zijn hifi is stokoud, alsook die analiser/equaliser en micro. En die zijn lp's zijn van de jaren stilletjes(geen bassen/hoge tonen).
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg