Prijzen de lijn

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

07 jan 2016, 12:51

Prijzen van de lijn, ik ga met 3 personen op de lijn kostprijs 3x3= 9€.

Maar ik zeg tegen de buschauffeur geef me een biljet(groeps) voor 5 personen ondanks ik maar met drie ben.

Prijs 1.20 p.p = 1.2x 5p.p= 6€ winst 3 euro !!!

Dit klopt toch ergens niet !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 jan 2016, 12:54

denlowie schreef:Prijzen van de lijn, ik ga met 3 personen op de lijn kostprijs 3x3= 9€.

Maar ik zeg tegen de buschauffeur geef me een biljet(groeps) voor 5 personen ondanks ik maar met drie ben.

Prijs 1.20 p.p = 1.2x 5p.p= 6€ winst 3 euro !!!

Dit klopt toch ergens niet !
Niet kloppen? Ze gaan er van uit dat je dit allemaal maar uit jezelf moet weten.
Op Internet en website van De Lijn zal het allemaal wel te vinden zijn.
Gast

07 jan 2016, 13:20

Zou het niet kunnen dat de buschauffeur hier in de fout gegaan is ?

Het groepsbiljet is bestemd voor groepen " vanaf " 5 personen die de volledige verplaatsing samen reizen. ( website De Lijn )

Is natuurlijk niet de fout van denlowie maar wat zal de reactie zijn van de controleurs ( als ze al komen ) bij een controle van de reisticketten ?

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

07 jan 2016, 13:50

Wars van het feit dat je "alleen" reist staat het je toch vrij voor "5" te betalen hé.... of mag dit ook al niet meer ?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 jan 2016, 13:54

telloorlekker schreef:Wars van het feit dat je "alleen" reist staat het je toch vrij voor "5" te betalen hé.... of mag dit ook al niet meer ?
Dat zou ik ook denken maar je weet nooit hoe die controleurs denken!

De tram/buschauffeurs aan de kust zullen het hun klanten/vluchtelingen wel wijsmaken denk ik. Alhoewel die nemen wss gratis de tram en bus.
Gast

07 jan 2016, 14:01

070/220200 en kies optie 4 ( telefoonlijn van De Lijn )

Heb contact gehad met De Lijn en zoals ik al eerder schreef is de buschauffeur hier in de fout gegaan. Hij moet controleren of het gezelschap wel degelijk uit 5 personen bestaat.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

07 jan 2016, 15:28

Dicksy schreef: Heb contact gehad met De Lijn en zoals ik al eerder schreef is de buschauffeur hier in de fout gegaan. Hij moet controleren of het gezelschap wel degelijk uit 5 personen bestaat.

En er zijn er maar 3 personen wat dan, ze hebben toch betaald, man,vrouw en zoon ??

Dus volgens de lijn mag je niet voor meer personen betalen dan er zijn?

Als men nu betaald voor 5 personen en men is er maar met drie personen, kan dat toch geen probleem zijn voor de controleurs !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Gast

07 jan 2016, 15:54

Voor 3 personen betaal je 3 x 3 euro
Voor 5 personen kun je een groepskaart kopen en heb je recht op reductie zijnde 5 x 1,20 per rit/persoon en 60 minuten geldig. Het zal zoals gewoonlijk om de inkomsten te doen zijn.

Wij reizen ook altijd met net geen 5 personen met De Lijn maar gebruiken een lijnkaart en daar kost ons de rit 1,40 euro/persoon.

Sorry, denlowie maar het zijn niet mijn regels maar heb gebeld omdat ik veel gebruik maak van De Lijn en die groepskaart was weer iets voordeliger en daarom had ik onmiddellijk dat gevoel van " addertje onder het gras. "

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

07 jan 2016, 19:28

Dicksy natuurlijk kan je daar niks aandoen, maar het is toch kafka bij de lijn, als ik nu alleen opstap en vraag een ticket voor 30 personen en ik betaal die voor 30 personen dan heeft de lijn daar toch niks op in te brengen dat ik alleen ben.

Ik ga naar de voetbal en ik koop 5 tickets en ik ben alleen dan gaat men mij toch niet weigeren omdat ik alleen ben!

Dit is nog eens een bewijs welke achterlijken daar dan aan de macht zijn bij de lijn, en zo begrijp ik dat ze niet uit de kosten geraken.

14 dagen geleden had ik controle in Gent, de controleur keek van ver naar mijn mobib kaart en hoe weet hij dan als ik mijn abonnement betaald heb of niet ?
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

07 jan 2016, 20:24

denlowie schreef: de controleur keek van ver naar mijn mobib kaart en hoe weet hij dan als ik mijn abonnement betaald heb of niet ?
Waarschijnlijk staat z'n "smart" in vaste verbinding met de data-bank van de dienst "inschrijvingen".... :lol:

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

07 jan 2016, 20:48

telloorlekker schreef:
denlowie schreef: de controleur keek van ver naar mijn mobib kaart en hoe weet hij dan als ik mijn abonnement betaald heb of niet ?
Waarschijnlijk staat z'n "smart" in vaste verbinding met de data-bank van de dienst "inschrijvingen".... :lol:
Dat was onmogelijk want het was bij het uitstappen en hij stond buiten de bus aan de deur en had niks in zijn handen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

08 jan 2016, 09:39

Controle op De Lijn gebeurt ALTIJD met 3 controleurs (bus buiten Gent) en 2 controleurs (binnen Gent) en IEDEREEN wordt correct gecontroleerd. De chauffeur van de Lijn weet dit niet op voorhand, maar als hij hen ziet en dat is altijd aan een bus- of tramhaltehalte, moet hij stoppen en worden de deuren geblokkeerd. Hij mag maar voortrijden als hij hiervoor de toelating krijgt. Op de tram in Gent waren ze met 2, en aan de volgende tramhalte kon men ook zo maar niet afstappen. De laatste tijd zijn we dit ook 3 keer tegengekomen in Gent en op de bus naar huis. Op de bus naar huis waren twee 65-plussers die hun kaart niet bijhadden. Als men betrapt wordt moet men uitstappen en bij de 3e controleur blijven die de papieren begint op te maken. Ze zijn mogen uitstappen en zullen een boete krijgen, dat is zeker. Zij waren de enige op de bus die niet in orde waren en er zat veel volk op. Ze doen hun werk heel serieus en heel correct.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

08 jan 2016, 11:56

Doggy het is hier niemand die zegt dat ze hun werk niet serieus doen, ik heb maar één maal controle gehad en dit was aan de eindhalte van het postje in Mariakerke, daar gingen de twee deuren open en aan elk van de deuren stond een controleur die de vervoerbewijzen vroeg, ik toonde mijn abonnement die kunnen onmogelijk zien, zonder een toestelletje of ik het betaald heb of niet, en die waren maar met twee, de derde man zit meestal in hun wagen waar mee zij zich verplaatsen, meermaals gezien in het Meetjesland.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

08 jan 2016, 13:42

denlowie schreef:Prijzen van de lijn, ik ga met 3 personen op de lijn kostprijs 3x3= 9€.

Maar ik zeg tegen de buschauffeur geef me een biljet(groeps) voor 5 personen ondanks ik maar met drie ben.

Prijs 1.20 p.p = 1.2x 5p.p= 6€ winst 3 euro !!!

Dit klopt toch ergens niet !
Dit klopt wel degelijk. Een groepsbiljet is voor "groepen" vanaf 5 personen. Wanneer je dus slechts met 3 bent en een groepskaart neemt voor 5, betaal je eigenlijk €2 persoon, daar waar je als individuele reiziger € 3 zou moeten betalen. In feite pleeg je dus bedrog.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

08 jan 2016, 15:27

flupke2 schreef: Dit klopt wel degelijk. Een groepsbiljet is voor "groepen" vanaf 5 personen. Wanneer je dus slechts met 3 bent en een groepskaart neemt voor 5, betaal je eigenlijk €2 persoon, daar waar je als individuele reiziger € 3 zou moeten betalen. In feite pleeg je dus bedrog.

Rare redenering, als je voor meer personen wil betalen dan er werkelijk zijn pleeg je bedrog !!

Zal het nog straffer zeggen in de handleiding van de bus chauffeurs van de lijn staat letterlijk dat men de reizigers het goedkoopste biljet moet verkopen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)