Proberen met Linux, Windows te depaneren

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 jan 2016, 15:40

Hello iedereen, en mijn beste wensen voor 2016.

Sorry, ik ben geen Ubuntu gebruiker omdat ik niet wijs geraak uit al die commando's zoals sudo, apt enz., het gaat er niet meer zo vlot in :oops:

Waarom kom ik dan hierheen?

Wel ik ben een Windows gebruiker waarvan de upgrade van Windows 7 naar Windows 10 mij parten speelt voor wat betreft paswoorden (voor meer info, zie bij Computer Software de topic Tijdelijk profiel, maar vooral Starten in QWERTY).

In deze laatste topic verwijst Linuxwim mij naar volgende site http://www.pcworld.com/article/2147063/ ... tress.html , die ik als laatste reddingsplank zou willen gebruiken, en waar ik een DVD kan aanmaken met daarop een Ubuntu probeer versie, die mij blijkbaar zou kunnen helpen mijn paswoord terug in te stellen.

Ik heb problemen met de instellingen van mijn klavier, Nederlands België punt kan ik niet vinden, waardoor ik heel veel moeite ondervind om bepaalde commando’s in te geven.

Nadat ik met heel veel moeite, met mijn AZERTY klavier volgend commando (sudo add-apt-repository "deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu $(lcb_release -se) universe" eindelijk ingegeven heb, krijg ik een fout melding voor -se :twisted:

Kan iemand mij hierbij helpen hoe ik mijn AZERTY klavier zou moeten instellen waarvoor dank

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

07 jan 2016, 16:47

Dag Danny ,ik wist al niet waar je bleef.
Heb je de andere link geprobeerd ??
Die lijkt mij makkelijker.
Ik weet niet wat je nu precies doet , maar je moet een linux dvd of usb opstart ding maken met je goede computer. Dus je qwerty probleem is daar niet.
Als je die hebt start je de probleem computer op van deze drager , dus dan speelt je probleem nog niet mee.
Daarna volg je de instructies van de link.
Good luck

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 jan 2016, 18:37

Linuxwim schreef:Dag Danny ,ik wist al niet waar je bleef.
Wim, ik heb je de reden hiervoor per PB laten geworden :wink:
Heb je de andere link geprobeerd ??
Heb ik geprobeerd, maar daar geraak ik ook niet mee binnen :wink:
Die lijkt mij makkelijker.
Ik weet niet wat je nu precies doet , ...
Wim, ik heb dus een DVD aangemaakt met dienen Ubuntu, en daarmee dienen Windows 10 opgestart (wel te verstaan in Ubuntu)
Het eerste probleem dat ik tegenkom is met die verwijzing "Open a terminal bij clicking the Ubuntu logo in the top-left corner ..."
Maar daar staat geen logo te zien :oops:
Dus maar laten zoeken naar de mogelijkheid dienen Terminal anders te bereiken, wat gebeurd is.

Maar mijn hoofdprobleem is dat dienen Ubuntu in QWERTY staat, en ik met mijn AZERTY klavier werk, en het is verdomd niet gemakkelijk die commando's daarmede goed te schrijven, bovendien, als het mij dan uiteindelijk toch gelukt is, krijg ik een foutmelding betreffende -se (dat staat in dat commando)

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

07 jan 2016, 18:54

Dag danny ,
Er wordt meestal aangeraden die commando's te copy-pasten ,dus selecteren , copy en dan in de terminal rechtermuisknop en dan paste . Control-V werkt niet
Kan je dat nog proberen ??

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

07 jan 2016, 19:02

Ik heb dat hier eens geprobeerd met Linuxmint 17.3 DVD en ik kan switchen van azerty naar qwerty langs "Keyboard"
Ik hoop dat je dat vind in jou ubuntu ( qwerty =english us"
Good luck

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 jan 2016, 20:57

Wim, wat ik hier gevonden heb van Ubuntu is deze Afbeelding
Ik heb die dus nogmaals gestart, en met veel zoeken (bijna verzuipen) ben ik geraakt tot het volgende

Next, start typing the following command into the terminal, but do not press Enter:

cd /media/

Now, press the Tab key twice. You’ll see an alphanumeric label that corresponds to your hard drive.

maar daar vind hij maar de cd rom, en blijkbaar niet de HD zoals hij zou moeten vinden volgens de tekst die ik daar op de informatie kan lezen.

Ik zit dus opnieuw vast

Groetjes, en ik stop ermee voor deze avond.

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

07 jan 2016, 21:12

Danny I am impressed dat je al zo ver geraakt bent.
Ben je dit misschien vergeten ??
Afbeelding
Slaapwel

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 jan 2016, 07:26

Hey Wim, daar was ik inderdaad te vug over geweest, maar ik geraak er nog steeds niet voorbij :oops:

Hoe en waar en wat is die file manager?
Afbeelding
Kan er mij a.u.b. klaar en duidelijk gewezen worden waar en wat ik moet aanklikken?

Edit: ik heb een knop gevonden met Mount ..., zo het deze is, daarna nog vind hij enkel de CDrom

Ik ben wel reeds zo ver gekomen dat ik verschillende vensters op mijn scherm krijg zodat ik die functie van copy/paste kan gebruiken wat natuurlijk gemakkelijker is dan met een AZERTY klavier, tekst, maar vooral leestekens te typen.

Ook merk ik dat het bij Linux zo een beetje is zoals bij Windows, het spreekwoordelijk bos
Afbeelding
Hoe zou een nieuweling hieruit wijs geraken?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

08 jan 2016, 08:21

Amaai , vroeg wakker
Toch ben je goed bezig denk ik.De file manager is zoiets als windows explorer.
Zo als je ziet op de link zie je de schijven (zonder letter) en mijn documenten etc.
Ik heb zelf geen ubuntu maar als je zegt dewelke je gebruikt (versie en desktop) dan maak ik dezelde aan en kan ik mee kijken.
Je zou ergens een icoontje zoals dit tweede van boven moeten vinden

Afbeelding
Als je daarop gaat dan vind je het scherm van de link en selecteer je de harde schijf.
Dus niks downloaden je hebt die file manager al op je DVD.
Probleem met linux is dat er teveel zijn .
Dus nog niet opgeven , ik denk dat je extreem goed bent (
voor iemand die in 58 getrouwd is) (joke) Want dan ben je minstens 75 , ik hoop zo lang ook mee te gaan.
Laat maar weten

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

08 jan 2016, 10:01

Dag
Heb een ubuntu 14.04.3 usb gemaakt ; ik vind het al straf dat je de terminal gevonden hebt.
Ik denk dat de launcher de 3de knop van boven is.
Als daar op clickt vind je ergens "xx GB volume" dat is je harde schijf waarop je moet klikken.
We worden beiden slimmer , vraag is schaffen wir es ????

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 jan 2016, 11:53

Wim, nog kort voor het middagmaal :wink:

Ik heb die verwijzing naar die ...GB gevonden, hier staat 108GB, ik klik daarop, en er opent zich een venster, maar als ik dan terug ga naar die vorige stap, daar krijg ik nog steeds en enkel de verwijzing naar de CDrom, ligt dit misschien aan het feit dat ik met een DVD werk, en niet met een USB stick?

Kwestie van die 1958, doe er nog maar gerust 5,11 bij :wink:

Groetjes, en tot later in de namiddag als ik opnieuw "mag" spelen :wink:

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

08 jan 2016, 13:00

Hmm 80 plus he,
Ik passeer volgende week de kaap van 70. Met wat tegenzin !
Ik ga dat allemaal zelf eens proberen deze avond als ik tijd heb.
In elk geval weer wat dichter bij.
Als die 108GB gevonden is moet je in de terminal cd/media/ typen.
Zoals gezegd ik probeer dat zelf eens uit , maar doe maar voort je bent er bijna.

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

08 jan 2016, 13:05

vergeten (70+)
DVD of USB maakt nie uit

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 jan 2016, 16:32

Wim, DVD of Stick maakt inderdaad niets uit :wink:

Het enige verschil is de opstartsnelheid, met een DVD gaat het toch zeker over de minuut, en met een stick een 10tal seconden, maar het lukt niet :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Duidelijk zichtbaar dat de HD aangetipt is (is wel maar 105 en niet 108 :oops: )
En onderaan, na het ingeven van dat commando en tweemaal de TAB zie ik maar de CD rom

En nu zit daar geen DVD meer in die lezer, maar een USB stick

Wat doe ik verkeerd, of zit dienen Windows 10 daar voor iets tussen?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

08 jan 2016, 20:10

Dag Danny
Bij mij werkt dat ook niet !!!
Maar goed nieuws de aanhouder wint ,kijk eens naar deze link die werkt wel ik krijg nu dit scherm wel Afbeelding
Hier de link
http://www.chntpw.com/reset-windows-7-a ... th-ubuntu/