TRUMP wordt een goede president

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

21 jun 2017, 14:34

Wil. schreef:
The Spirit of Flanders schreef:De echte reden is uiteraard dat de Chinese markt kollosaal groot is , dat China electrische auto's genegen is , en dat ieder automerk , ook Ford , in de toekomst electrische wagens zal produceren.
Dat zal wel zo zijn, maar toch is ook in China het aandeel van de elektrische en hybride auto's nog beperkt. Van de 28 miljoen nieuwe auto's die vorig jaar werden gekocht in China, waren er 315.000 'new energy' wagens. Ik reken het voor u uit ;-) en dat is 1,25%.
Wat niet is kan nog komen. De Chinezen zijn de smog in hun steden kostbeu , en dan zal ieder voor zich wel bedenken wat hij er kan aan doen. Nu heerst er bij jongeren nog steeds een vroom-vroom mentaliteit om ook met de luxewagens van de Westerlingen te kunnen rijden.

Stop ook maar met het "hybride wagen" idee , dat is even grote rotzooi als de gewone auto , zelfs bij bepaalde merken nog erger als ze op brandstof overschakelen.

Bovendien rijst de vraag of dat cijfer wel correct is. In China worden wel vaker 'goede cijfers' naar buiten gebracht om Beijing te plezieren.

In dit land was de procentuele toename van de elektrische auto's groter in 2016: 1,6%

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 jun 2017, 15:34

The Spirit of Flanders schreef:
Wat niet is kan nog komen.
Stel dat we allemaal overschakelen op elektrisch auto's.....
Ongeveer 7 miljoen ingeschreven voertuigen?
Kan er iemand een berekening maken hoeveel vermogen dat wagenpark nodig heeft om te rijden (kan dat in kilowatt?)

ik ga ervanuit dat electrische aandrijving van een wagen zuiniger is en dat er pakweg de helft vermogen nodig is om dezelfde wagen aan te drijven.

Waar gaan ze die electriciteit vandaan halen als men nu reeds bang is om tijdens een strenge winter te weinig stroom te hebben?

Zonnepanelen ..... de grootste hoop van die wagens zal in den dag wel op de baan zijn dus ... nope .... da's 's avonds thuiskomen en inpluggen aan het electriciteitsnet.
Gast

21 jun 2017, 16:43

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:
Wat niet is kan nog komen.
Stel dat we allemaal overschakelen op elektrisch auto's.....
Ongeveer 7 miljoen ingeschreven voertuigen?
Kan er iemand een berekening maken hoeveel vermogen dat wagenpark nodig heeft om te rijden (kan dat in kilowatt?)
Kijk gewoon naar het inschrijvingsbewijs waarop het motorvermogen in kW staat. Neem daar een gemiddelde van voor de 7 miljoen personenwagens. Dat is voor electrische wagens ( electrische motor ) identiek.

ik ga ervanuit dat electrische aandrijving van een wagen zuiniger is en dat er pakweg de helft vermogen nodig is om dezelfde wagen aan te drijven.
Welnee , dat is niet zo ! Maar bij een verbrandingsmotor gaat 3/4 van de toegeleverde energie verloren in warmte. Mijn electrische Kangoo verbruikt ongeveer 15 kWh / 100 km. Een "gewone" Kangoo , ook met een vermogen van 44 kW , gaat hier al 15 x 4 = 60 kWh/100km voor nodig hebben. Aan 10 kWh "energie" per liter benzine is dit ( bijna perfect correct ) gelijk aan 6 liter benzine per 100 km. Ik reken voor 't ogenblik aan 30 Eurocent per kWh ( alles inbegrepen ), dus ik verbruik 30 x 15 = 4,5 Euro/100km.

Waar gaan ze die electriciteit vandaan halen als men nu reeds bang is om tijdens een strenge winter te weinig stroom te hebben?

Zonnepanelen ..... de grootste hoop van die wagens zal in den dag wel op de baan zijn dus ... nope .... da's 's avonds thuiskomen en inpluggen aan het electriciteitsnet.
Neen , dan buffer je de electriciteit van je zonnepanelen in batterijen , die je dan 's avonds opgebruikt , ook voor het laden van de wagen.
Met 40 of 48 ( afhankelijk van het type ) zonnepanelen kan ik met batterijen , zelfs met thuisladen van mijn Kangoo , minstens 6 maand zonder netstroom leven , en ik heb slechts een aansluiting van 10 Ampere nodig , ook in de winter , en dat terwijl ik nog steeds over 40 Ampere op mijn eigen net binnenshuis zou beschikken.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 jun 2017, 21:19

The Spirit of Flanders schreef: Neen , dan buffer je de electriciteit van je zonnepanelen in batterijen , die je dan 's avonds opgebruikt , ook voor het laden van de wagen.
Met 40 of 48 ( afhankelijk van het type ) zonnepanelen kan ik met batterijen , zelfs met thuisladen van mijn Kangoo , minstens 6 maand zonder netstroom leven , en ik heb slechts een aansluiting van 10 Ampere nodig , ook in de winter , en dat terwijl ik nog steeds over 40 Ampere op mijn eigen net binnenshuis zou beschikken.
Ten eerste: U gaat uit van Uw eigen situatie die schat ik in dat die voor 95 procent van de andere gebruikers niet haalbaar is!


Ten tweede: 40 of 48 zonnepanelen die je hebt liggen... indien het niet teveel gevraagd is zou ik daar graag eens een foto van zien : heb hier een wandelingetje in mijn straat gemaakt (+ 700 meter lang) deels rijhuizen/deels halfopen bebouwing en waar er zonnepanelen liggen kwam ik er geen tegen die meer dan 16 panelen op het dak had liggen!

Ten derde : Eveneens zou ik graag de specificaties willen zien van je bufferbatterijen !
Gast

21 jun 2017, 22:43

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef: Neen , dan buffer je de electriciteit van je zonnepanelen in batterijen , die je dan 's avonds opgebruikt , ook voor het laden van de wagen.
Met 40 of 48 ( afhankelijk van het type ) zonnepanelen kan ik met batterijen , zelfs met thuisladen van mijn Kangoo , minstens 6 maand zonder netstroom leven , en ik heb slechts een aansluiting van 10 Ampere nodig , ook in de winter , en dat terwijl ik nog steeds over 40 Ampere op mijn eigen net binnenshuis zou beschikken.
Ten eerste: U gaat uit van Uw eigen situatie die schat ik in dat die voor 95 procent van de andere gebruikers niet haalbaar is!
Bwah , het komt er op aan of je 40 panelen kunt plaatsen , en of je plaats hebt voor de batterijen , en ... of je over voldoende centjes beschikt. :) In mijn eigen situatie kom ik toe met een 230 V~ aansluiting van 40 Ampere , en als ik batterijen zou installeren , gaan die ook gedurende een bepaalde tijd dat corresponderend vermogen moeten kunnen leveren.

Het geheel is qua werking te vergelijken met dit : https://www.victronenergy.nl/markets/se ... gy-storage


Ten tweede: 40 of 48 zonnepanelen die je hebt liggen... indien het niet teveel gevraagd is zou ik daar graag eens een foto van zien : heb hier een wandelingetje in mijn straat gemaakt (+ 700 meter lang) deels rijhuizen/deels halfopen bebouwing en waar er zonnepanelen liggen kwam ik er geen tegen die meer dan 16 panelen op het dak had liggen!
Ik heb dat nog niet liggen , ik ben "nog bezig" met het onderhandelen met de leverancier van de batterijen ...

In mijn geval zouden die in vier rijen van telkens 10 ( of 12 ) panelen in de tuin komen te liggen - Eén rij is dus ongeveer 1 meter breed en 10 ( 12 ) meter lang en pal zuidgericht met een hellingshoek van 37 graden. De rijen zelf liggen op 5 meter van elkaar. Het zou er min of meer als volgt uit zien :

Afbeelding



Ten derde : Eveneens zou ik graag de specificaties willen zien van je bufferbatterijen !

Die vind je hier : https://www.victronenergy.nl/batteries/ ... -24v-180ah ( niet de HE battery , die is niet veilig genoeg ). Ik zou er 8 van nodig hebben ... en daar hangt een ferm prijskaartje aan vast !

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 jun 2017, 23:46

The Spirit of Flanders schreef:Ik heb dat nog niet liggen , ik ben "nog bezig" met het onderhandelen met de leverancier van de batterijen ...


Eigenaardig dat ge die nog niet hebt liggen want even ervoor was je je Kango aan het laden en had je 40 amp. ter beschikking van je bufferaccu's
8O 8O

Ik heb zowat het vermoeden dat als je wensen werkelijkheid zouden worden
je die investering er nooit gaat uitkrijgen ..... reken maar dat je lithium batterijen buffer (is inderdaad niet veilig; mogelijk alternatief is lithiumijzerfosfaatbatterij lifepo4 maar die zal nog wel een pak duurder uitkomen schat ik) ook niet het eeuwige leven hebben.
Gast

22 jun 2017, 09:57

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Ik heb dat nog niet liggen , ik ben "nog bezig" met het onderhandelen met de leverancier van de batterijen ...

Eigenaardig dat ge die nog niet hebt liggen want even ervoor was je je Kango aan het laden en had je 40 amp. ter beschikking van je bufferaccu's
8O 8O
Ik schreef ... Met 40 of 48 ( afhankelijk van het type ) zonnepanelen kan ik met batterijen , zelfs met thuisladen van mijn Kangoo , minstens 6 maand zonder netstroom leven .... ... nog steeds over 40 Ampere op mijn eigen net binnenshuis zou beschikken.

Ik kan het wel , maar daarom doe ik het nog niet. Ik geef toe dat dit dubbelzinning is neergepend. :(

p.s. De Kangoo laadt op met 9,5 A bij 230 V~ , en dat zou ook zo blijven.

Ik heb zowat het vermoeden dat als je wensen werkelijkheid zouden worden
je die investering er nooit gaat uitkrijgen .....
Dat klopt ! Maar er zijn zoveel dingen waar men geld in "investeert" en die men ook nooit terugwint Voor mij is dit een deel van de het huis zelf , net zoals de binnenleidingen dat zijn. Ga je de investeringen in je binnenhuis electriciteitsnetwerk , je waterleiding , je domotica , en ... zelfs je huis dat je zelf hebt gebouwd ooit terugwinnen ? Je kan ook nog leven zonder de "investering" in een smartphone , een auto of een electrische fiets ...

reken maar dat je lithium batterijen buffer (is inderdaad niet veilig; mogelijk alternatief is lithiumijzerfosfaatbatterij lifepo4 maar die zal nog wel een pak duurder uitkomen schat ik) ook niet het eeuwige leven hebben.
De lifepo4 batterijen zijn voor 't ogenblik de veiligste onder de Lithium-ion batterij types die gemakkelijk te verkrijgen zijn. De types die in de Powerwall van Tesla steken ( dezelfde als die ze in hun auto's plaatsen ) kunnen bij temperaturen boven de 30 graden EN als ze overladen worden in brand vliegen. Die kans is vele malen kleiner met de lifepo4 , en die zijn niet duurder , alleen maar wat zwaarder en groter voor hetzelfde batterijvermogen. In de Kangoo steken ook lithiumijzerfosfaat batterijen.

Een beschrijving van de verschillende types vind je hier : http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion
De lithiumijzerfosfaat batterij noemt men afgekort LFP. Wat men in de Tesla stopt zijn NMC types. De "Lithium Ion HE Battery and Lynx Ion BMS" die Victronenergy ook voostelt is ook een NMC type.

De LFP types kunnen tot 30 jaar meegaan als men ze met "liefde" oplaadt en ontlaadt. En daar zit voor 't ogenblik het probleem. Ik wil een proof-of-concept opstelling uittesten , maar de maker ( Victronenergy ) en importeur ( Ysebaert NV - Antwerpen ) weigeren om de batterijen en de overige hardware tijdelijk aan de installateur uit te lenen ( uitleenwaarde is ca. 15000 Euro )
Laatst gewijzigd door Gast op 22 jun 2017, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 jun 2017, 10:39

Gelijk u het hier voorstelt zal ik er niet ver naastzitten dat dat voor een dikke 90% van de andere niet haalbaar is.... die + 90% zullen dan binnen afzienbare tijd met miljoenen zijn want de verbrandingsmotoren moeten vervangen worden door electrische......dan blijft mijn vraag nog steeds onbeantwoord wat betreft de stroomvoorziening als die aan het. net gaan hangen.
Gast

22 jun 2017, 11:03

Paul Siemons schreef:Gelijk u het hier voorstelt zal ik er niet ver naastzitten dat dat voor een dikke 90% van de andere niet haalbaar is.... die + 90% zullen dan binnen afzienbare tijd met miljoenen zijn want de verbrandingsmotoren moeten vervangen worden door electrische......dan blijft mijn vraag nog steeds onbeantwoord wat betreft de stroomvoorziening als die aan het. net gaan hangen.
Het zal inderdaad voor de meesten niet haalbaar zijn , ook al niet qua prijs. Batterijopslag is echter wel , en met nog grotere vermogens , mogelijk op wijkniveau of voor alle aangeslotenen vanaf de "kabine" . Hierdoor ontlast men het midspanningsnetwerk.

En dan nog de vuile truuk ! Vanaf 2019 denkt men er aan om het capaciteitstarief in te voeren. Men gaat betalen volgens de sterkte van je aansluiting. Als je dus veel centjes op tafel legt ga je je 40 ampere ( of hoger ) kunnen behouden. Wil je minder betalen , dan zal je je aansluiting moeten verlagen en dan ga je je auto al alleszins niet kunnen opladen als moeder de vrouw aan het electrisch kookfornuis staat ! "Vooruitgang" betekent niet steeds "meer comfort" ... Als mensen hun auto zouden opladen met 9,5 Ampere zoals ik dat nu doe , denk ik niet dat er veel problemen zouden zijn , en uiteraard doe je dat 's nachts ( daltarief ). Aan 9,5 Ampere laad ik mijn Kangoo 's nachts op in 8 uur , en dan alleen als de accu voordien totaal leeg gereden geweest is , zoniet is de oplaadtijd korter. Overdag rijd ik hiermee dan 100 - 130 km ver.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 jun 2017, 19:07

The Spirit of Flanders schreef: Als mensen hun auto zouden opladen met 9,5 Ampere zoals ik dat nu doe , denk ik niet dat er veel problemen zouden zijn , en uiteraard doe je dat 's nachts .
We zijn weer terug bij hetzelfde: "maar 9,5 amp." dat is voor U alleen .... reken die "maar 9,5 amp" maar eens even door naar de miljoenen die dat ook binnen afzienbare tijd gaan moeten doen.
Dan kan er gewoonweg van "daluren" geen sprake meer zijn !!
Gast

22 jun 2017, 19:39

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef: Als mensen hun auto zouden opladen met 9,5 Ampere zoals ik dat nu doe , denk ik niet dat er veel problemen zouden zijn , en uiteraard doe je dat 's nachts .
We zijn weer terug bij hetzelfde: "maar 9,5 amp." dat is voor U alleen .... reken die "maar 9,5 amp" maar eens even door naar de miljoenen die dat ook binnen afzienbare tijd gaan moeten doen.
Dan kan er gewoonweg van "daluren" geen sprake meer zijn !!
9,5 Ampere is op zich echt niet zo veel hoor ! Neem 10 Ampere om af te ronden. Bij 230 V~ is dat 2300 Watt. Hoeveel stofzuigers verbruiken er nu al soms 2000 Watt ? Een simpel electrisch kacheltje verbruikt al meteen 7 Ampere. Een waterverwarmer onder de gootssteen : eveneens 7 Ampere. Koop eens bij de Brico ( of waar dan ook ) een stroommeter (*) en meet eens uit wat je eigen toestellen aan stroom trekken. Begin bij de ijskast of diepvriezer. Je zou verstelt staan van die dingen waarvan je het echt niet zou verwachten. De meesten rijden ook zelfs geen 50 km per dag , en dus ga je ook niet iedere nacht met je wagen aan het stopcontact hangen.

(*) zoiets dat men in het stopcontact steekt en waarop je dan een toestel kunnen inpluggen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 jun 2017, 20:51

Je blijft steeds in hetzelfde kringetje draaien ... inderdaad zo gezien wat is nu pakweg 10 ampère voor 1 persoon/wagen .... peulschilletje nietwaar .
Daar staar je je volgens mij op blind en vergeet je het totale plaatje te zien van uw 10 ampere naar de miljoenen die dat ook zullen nodig hebben.

Dus nogmaals: kan er iemand berekenen hoeveel centrales er moeten bijkomen om het nationale wagenpark draaiende te houden .... want dat gigantische verbruik gaat erbij komen bij dia anderen miljoenen "10 ampères" die nu verbruikt worden door ovens/vaatwassers/wasmachines/droogkasten/frietketels/warmwaterboilers ....en noem maar op.

Ben wel wat op de hoogte van electriciteit en wat betreft meetapparaten daarvoor geen gebrek.
Gast

22 jun 2017, 21:25

Paul Siemons schreef:Je blijft steeds in hetzelfde kringetje draaien ... inderdaad zo gezien wat is nu pakweg 10 ampère voor 1 persoon/wagen .... peulschilletje nietwaar .
Daar staar je je volgens mij op blind en vergeet je het totale plaatje te zien van uw 10 ampere naar de miljoenen die dat ook zullen nodig hebben.

Dus nogmaals: kan er iemand berekenen hoeveel centrales er moeten bijkomen om het nationale wagenpark draaiende te houden .... want dat gigantische verbruik gaat erbij komen bij dia anderen miljoenen "10 ampères" die nu verbruikt worden door ovens/vaatwassers/wasmachines/droogkasten/frietketels/warmwaterboilers ....en noem maar op.

Ben wel wat op de hoogte van electriciteit en wat betreft meetapparaten daarvoor geen gebrek.
Dat gigantisch verbruik wordt wel over 24 uur uitgesmeerd ! Centrales moeten nu vooral pieken in de ochtend en bij valavond verwerken. Op overige momenten draaien die op "ralentie" . Als men er aan begint om wagens op te laden zal er een nieuwe piek in de nacht bijkomen of de avondpiek zal verlengen. Daarvoor heb je geen extra centrales nodig , die gaan alleen wat meer uren op volle toeren draaien. En als men toch schrik heeft voor een stroomtekort , dan moet men maar op wijkniveau of "per kabine" een batterijpark voorzien. Dat batterijpark kan de stroom stockeren die gebruikers van zonnepanelen in het net injecteren en dat niet afgenomen kan worden wegens oververzadiging van het net , iets wat nu aan de hand is ( en men beweert dat het door de temperatuur komt dat de omvormers minder stroom op het net zetten :roll: ). Alle zonnepannelen tezamen genereren nu , dezer dagen , een vermogen gelijk aan dat van één kerncentrale , en dat vermogen vindt zelfs geen verbruiker ! Zonde van het verlies van deze propere "gratis" energie ...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 jun 2017, 22:23

The Spirit of Flanders schreef:. En als men toch schrik heeft voor een stroomtekort , dan moet men maar op wijkniveau of "per kabine" een batterijpark voorzien.


Heb jij ooit al eens een omvormer van dichtbij gezien, Sof, en heb jij enig idee hoeveel ruimte daarvoor nodig is, om nog maar te zwijgen van de overige infrastructuur.