IJsplekken en rijmplekken.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

16 feb 2016, 21:00

Morgen voorspelt men lage temperaturen (-6°C) en droge lucht. Men zegt nu dat de banen droog zullen blijven, uitgenomen de bruggen en viadukten waar ijsplekken en rijmplekken kunnen voorkomen.Hoe kan dit met die droge lucht?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 feb 2016, 22:25

Ijs- en rijmplekken

dat staat hier

De twee meest voorkomende vormen van gladheid zijn de ijs- en rijmplekken.

Ijsplekken ontstaan door de bevriezing van natte weggedeelten. Deze soort van gladheid komt vaak voor na de passage van een koud front. Het koud front brengt regen waardoor de wegen nat worden, achter het koud front zorgen opklaringen voor een snelle afkoeling tijdens de nacht. Indien de wegdek temperaturen onder het vriespunt dalen ontstaan er ijsplekken door bevriezing.

Rijmplekken ontstaan bij droog weer, ze zijn vaak niet zo glad als ijsplekken, maar eens zo gevaarlijk omdat bij droog weer niet meteen gladheid wordt verwacht. Rijmplekken staat eigenlijk gelijk aan aanvriezende condensatie, indien de afkoeling groot genoeg is, zal de temperatuur de dauwpuntstemperatuur (T° waarop water condenseert) naderen. Vervolgens condenseren waterdruppels op de koude wegen waardoor er rijmplekken ontstaan door bevriezing van de condensatie.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

17 feb 2016, 00:00

kotje schreef:Hoe kan dit met die droge lucht?
Droge lucht is niet droog in absolute termen, maar voelt enkel droog aan.

Lucht met een relatieve vochtigheid van 80%, zowat de gemiddelde waarde nu, afhankelijk van de locatie waar je woont bevat bij 0⁰C nog altijd 4ml water per m³ lucht. Eenvoudig om te zetten met een online tool.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

17 feb 2016, 08:35

Ik beweer niet dat droge lucht bij koud weer geen waterdamp bevat. Mijn vraag is waarom de vlakke wegen droog blijven maar er toch ijsplekken en rijmplekken op bruggen en viadukten kunnen voorkomen.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

17 feb 2016, 08:50

Aaah, ok verkeerd begrepen. Dat komt omdat condensatie optreedt op oppervlaktes die relatief gezien kouder zijn (dauwpunt), Een brug is nu eenmaal kouder omdat die zowel aan de boven- als onderzijde in de windstroom zit, normale weg niet.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

17 feb 2016, 10:17

En als het windstil is.Bij een brug zou men kunnen zeggen dat de relatieve vochtigheidsgraad hoger is omdat ze boven water ligt.Maar bij een viaduct dan?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

17 feb 2016, 10:57

Dat houdt toch geen verband met elkaar?

Rijm treedt op als condensatievoorwaarden vervuld zijn (dauwpunt), of dat nu op een brug, openbare weg of viaduct is. Op een brug is de kans gewoon groter vanwege die mogelijkheid tot snellere afkoeling, net zoals de kans op condensatie groter is op een aluminium raam dan op een stenen muur of PVC raam. Aluminium geleidt beter warmte en koelt sneller af, maar ook op een bakstenen muur kan zich condensatie vormen, alleen minder snel.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

17 feb 2016, 12:40

De temperatuur voor mij van vlakke baan of brug of viaduct in dezelfde omgeving is dezelfde?.Toch kan bij droge lucht op brug of viaduct ijs- of rijmplekken gevormd worden en op de vlakke baan niet.
Dus zou men moeten besluiten dat de temperatuur op brug of viaduct altijd iets lager is dan op een vlakke baan(in dezelfde omgeving).
Dus als de temperatuur op de vlakke baan iets hoger is dan 0°C kan dit op brug of viaduct iets lager 0°C zijn zodanig dat er daar ijs kan gevormd worden .Waarom dit zo is weet ik niet. :roll:
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

17 feb 2016, 15:46

kotje schreef:De temperatuur voor mij van vlakke baan of brug of viaduct in dezelfde omgeving is dezelfde?.Toch kan bij droge lucht op brug of viaduct ijs- of rijmplekken gevormd worden en op de vlakke baan niet.
Dus zou men moeten besluiten dat de temperatuur op brug of viaduct altijd iets lager is dan op een vlakke baan(in dezelfde omgeving).
Dus als de temperatuur op de vlakke baan iets hoger is dan 0°C kan dit op brug of viaduct iets lager 0°C zijn zodanig dat er daar ijs kan gevormd worden .Waarom dit zo is weet ik niet. :roll:
@ kotje
Met de uitdrukking “in dezelfde omgeving” bedoelt u ongetwijfeld, en terecht, dat de brug en de vlakke weg dicht bij elkaar liggen. Voor de verklaring van het verschil in temperatuur wil ik echter van nog dichterbij naar die twee plaatsen kijken, namelijk de onmiddellijke, directe omgeving .

De directe omgeving boven en onder een brug of viaduct is lucht .
De directe omgeving boven een vlakke baan is ook lucht maar onder de baan ligt de fundering vd baan.

Als de temperatuur vd omgevingslucht tijdens de nacht daalt, zal de brug haar (beperkte) warmte-inhoud afgeven aan de omgevende lucht en de temperatuur van die lucht benaderen.

De vlakke baan is maar aan één kant aan de koude lucht blootgesteld.
Die baan kan uit de onderliggende lagen warmte blijven halen die daar tijdens de vorige dag is opgeslagen
Het wegoppervlak vd vlakke baan zal langer “warm” blijven dan het brug oppervlak.
.

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

17 feb 2016, 17:44

Ik vind je antwoord misschien goed als het over asfalt gaat.Maar voor beton krijgt men misschien te maken met isolatie?
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 feb 2016, 17:46

kotje schreef:Ik vind je antwoord misschien goed als het over asfalt gaat.Maar voor beton krijgt men misschien te maken met isolatie?

Isolatie?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

17 feb 2016, 19:37

Beton is beter geisoleerd van de grond.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 feb 2016, 19:43

Je moet het zo zien... een weg verliest alleen warmte aan de bovenzijde
Een brug ook aan de onderzijde :!:

Wat opritten betreft deze liggen hoger en zijn dus kouder :!:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 feb 2016, 19:49

kotje schreef:Beton is beter geisoleerd van de grond.
Ik probeer altijd bij te leren : dus legt U dat eens uit?

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

17 feb 2016, 22:12

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/wa ... icient.htm
Warmte stroomt altijd van hoge naar lage temperatuur.Meet temperatuur op een brug of viaduct en temperatuur op het vlakke gedeelte.Men vindt hetzelfde of niet soms.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?