Halogeenlamp vervangen door LED ?

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

30 mar 2016, 23:15

Goeie avond,

wij hebben spots waarin halogeenlampen zitten met een fitting GU10.
Op de doos waarin de spots zaten staat : Dit armatuur is compatibel met lampen van energieclasses... en dan is C, B, A, A+ en A++ doorgehaald en enkel D en E zijn niet doorgehaald.
Dat heb ik echter bemerkt toen ik al enkele spots had hangen.
Wil dat dan zeggen dat ik de halogeenlampen niet kan vervangen door LED-lampen met dezelfde fitting ?
Dat zou dan jammer zijn.
Kan iemand mij hier een antwoordje op geven ?
Dank bij voorbaat.

mvg,
Hugo

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

31 mar 2016, 01:32

Huga schreef:Wil dat dan zeggen dat ik de halogeenlampen niet kan vervangen door LED-lampen met dezelfde fitting ?
Dit is inderdaad mogelijk. Oorzaken:

- Type lampvoet waarvoor geen efficiënte LED-lampen op de markt zijn
- Ingebouwde voorschakelapparaten, dimmers, balasten of transformatoren e.d. die niet compatibel zijn met efficiënte LED-lampen
- Armatuur heeft reeds ingebouwde LEDs maar ook nog een bijkomende voet voor losse lamp

Voor een GU10 voet lijkt mij dit echter heel vreemd. Heb een typenummer van dit armatuur of eventueel een scan van een bijsluiter? Helpt om de reden te achterhalen.

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

31 mar 2016, 08:52

Beste,
Bedankt voor de reactie.
Het type spot is Laura van Lucide.
Je hebt er met 1,met 2, met 4 en met 6 spots.
Als je in google de woorden Laura en Lucide intikt dan krijg je afbeeldingen van en links naar de lampen.
Ik heb geprobeerd zo'n link hieronder te kopiëren maar of het gelukt is weet ik niet.(ik Ben niet zo handig met een tablet !)
mvg,
Hugo

https://www.google.be/search?q=laura+lu ... e&ie=UTF-8[/list]

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

31 mar 2016, 10:40

De reden is dat dit armatuur als dimbaar verkocht wordt. Halogeenlampen zijn altijd dimbaar met om het even welk type dimmer, zowel faseafsnijding als faseaansnijding. Bij Led-lampen kan men dit niet meer zonder meer garanderen.

LED-lampen zijn echter geen probleem als je:
- geen dimmer gebruikt
- dimbare GU10 LED-lampen gebruikt in combinatie met een dimmer compatibel voor dat specifieke lampmerk en model. Compatibiliteitstabellen en minimum vermogen dimmer raadplegen is de boodschap.

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

31 mar 2016, 13:04

Bedankt voor de uitleg.
Als ik het goed begrijp is het mogelijk LED-lampen te gebruiken als ik geen dimmer gebruik. Juist ?

mvg,
hugo

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

31 mar 2016, 22:31

Correct

Huga
Lid geworden op: 21 jan 2005, 21:37
Locatie: Zoersel

31 mar 2016, 22:41

Blauwbloes,

hartelijk dank voor het advies.
Het is leuk als een leek, zoals ik, belangloos geholpen wordt door mensen die
er iets van kennen.

mvg,
Hugo