Wat geeft de best mogelijke kwaliteit aan mijn leven

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

13 apr 2016, 10:21

Ik ken het gezegde, maar ik ben tamelijk transparant heb ik van mijn omgeving begrepen en ga niets uit de weg.
Sarcasme is mij ook niet vreemd dus vandaar hoop ik dat jij het spreekwoord kent: "Wie kaatst moet de bal verwachten".
En Vesselin roept dat hij een lang dutje gaat doen als opa en dan roept hij weer dat hij de aftocht blaast enz.... ik vind het zielig dat je in je eigen topic waarvan je zo een hoge pet ophebt en elke keer terugkomt met de belofte dat je het naar een hoger niveau tilt dat dit dan het niveau is waarmee je opereert.

Een plaatje plaatsen met terugwerkende kracht ( want het topic is gesloten omdat men vond dat het hier niet thuis vond).......
Weet je hoe dat heet? Een trap onder de gordel.

Ik kan best om plaatjes lachen, maar dit vind ik gewoon vieze ordinaire praat van laag aloi. Dus dan moet je niet komen met zogenaamde psychologische praatjes want dat doet nog meer afbreuk aan het niveau waarop Vesselin zich wil laten kennen ( of niet) .

En degenen die om dergelijke plaatjes en de bijgeschreven tekst lacht, zegt daarmee niets over het plaatje maar alles over zijn eigen niveau van gevoel voor sarcasme.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

13 apr 2016, 11:28

"Wijsheid zonder humor, is als het kind van een onvruchtbare vrouw!"

Met andere woorden: dat bestáát niet.

En humor in een zeldzaam verschijnsel op dit "lange-tenen-forum".

"Aan de vruchten kent men de boom".
Jij bent dus een open boek voor een fijne psycholoog als ik! :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

14 apr 2016, 07:42

Godsdienst zonder humor is een verschrikking.

Een voorbeeld hiervan is de Islam.

De Koran is een volstrekt humorloos boek.
Er staan dan misschien wel poëtische passages in, maar de god van de islam kent geen humor, zelfs geen liefde.
Hij is zuivere "wil" en dan ook nog een keer "tirannieke wil".

De theologie van de islam vereist dat allah maar tevreden gesteld kan zijn als de ganse mensheid zich tot deze godsdienst bekeerd heeft.

Waar dit toe kan leiden kan je zien aan het gedrag van moslims, vandaag de dag.
Veroveringsdrang, moord en doodslag, en totale intolerantie tegenover anders- en niet-gelovigen.

Hierbij doen ze nog eens over wat de christelijke kerken in hun geschiedenis eveneens uitgespookt hebben.

Dat vele mensen blijven meedoen aan deze waanzinnige gruwel, is veelbetekenend voor het gemiddelde verlichtingsniveau waarop de menselijke geest functioneert.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

14 apr 2016, 09:49

Hoewel ik het met je eens ben, komt de vraag in mij op, wie we hier op aarde dan nog wel kunnen vertrouwen. Anders gezegd, ik neem aan dat jij je noch onder de Islam, noch onder het Christendom laat vangen.
Wat of wie blijven er dan over?
En deugen die mensen dan wel? Anders gezegd, bied dan eens een goed alternatief! En nu niet aankomen met een oude boeddhist of een wijsgerige hindoeist want daar kunnen anderen weer boekjes over open doen.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

14 apr 2016, 10:05

Wilsophie schreef:Hoewel ik het met je eens ben, komt de vraag in mij op, wie we hier op aarde dan nog wel kunnen vertrouwen. Anders gezegd, ik neem aan dat jij je noch onder de Islam, noch onder het Christendom laat vangen.
Wat of wie blijven er dan over?
En deugen die mensen dan wel? Anders gezegd, bied dan eens een goed alternatief! En nu niet aankomen met een oude boeddhist of een wijsgerige hindoeist want daar kunnen anderen weer boekjes over open doen.
De beste remedie WS : afschaffing van alle religies.
Veel geweld zou uit de wereld verdwijnen.
Niet alle, want in ons brein zit goed en kwaad, dat door passie geactiveerd wordt.
Maar oorlogen, begeleid door een god die slechts bestaat in het hoofd van de mens, zouden er alvast niet meer ontketend.
En zouden man en vrouw gelijkwaardig zijn, want ook dit verschijnsel komt voort uit religie.
Fazal

14 apr 2016, 10:58

Reini schreef: De beste remedie WS : afschaffing van alle religies.
Veel geweld zou uit de wereld verdwijnen.
Niet alle, want in ons brein zit goed en kwaad, dat door passie geactiveerd wordt.
Maar oorlogen, begeleid door een god die slechts bestaat in het hoofd van de mens, zouden er alvast niet meer worden ontketend.
En zouden man en vrouw gelijkwaardig zijn, want ook dit verschijnsel komt voort uit religie.
Ik stem voor!!!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

14 apr 2016, 11:19

Fazal schreef:
Reini schreef: De beste remedie WS : afschaffing van alle religies.
Veel geweld zou uit de wereld verdwijnen.
Niet alle, want in ons brein zit goed en kwaad, dat door passie geactiveerd wordt.
Maar oorlogen, begeleid door een god die slechts bestaat in het hoofd van de mens, zouden er alvast niet meer worden ontketend.
En zouden man en vrouw gelijkwaardig zijn, want ook dit verschijnsel komt voort uit religie.
Ik stem voor!!!
Wie nog ?????

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 apr 2016, 11:21

Ik !

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

14 apr 2016, 11:22

Apropos: Jahwe heeft ook geen enkel gevoel voor humor!

Als ik me nog een grapje mag permitteren...

Een aantal jaar geleden gaf een Amerikaanse collega me dit te lezen:

RELIGIONS OF THE WORLD

TAOISM: Shit Happens
HINDUISM: This Shit Happened Before
MORMON: Shit Happens Again & Again & Again
BUDDHISM: When Shit Happens, Is It Really Shit?
7th DAY ADVENTIST: Shit Happens On Saturday
PROTESTANTISM: Shit Wont Happen If I Work Harder
CATHOLICISM: If Shit Happens, I Deserve It
JEHOVA'S WITNESS: Knock, Knock, "Shit Happens"
JUDAILM: Why Does Shit Always Happen to Me?
HARE KRISHNA: Shit Happens Rama Rama Ding Dong
ATHEISM: No Shit
T.V.EVANGELISM: Send More Shit
RASTAFARIANISM: Let's Smoke This Shit
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

14 apr 2016, 11:28

Vesselin schreef:Apropos: Jahwe heeft ook geen enkel gevoel voor humor!

Als ik me nog een grapje mag permitteren...

Een aantal jaar geleden gaf een Amerikaanse collega me dit te lezen:

RELIGIONS OF THE WORLD

TAOISM: Shit Happens
HINDUISM: This Shit Happened Before
MORMON: Shit Happens Again & Again & Again
BUDDHISM: When Shit Happens, Is It Really Shit?
7th DAY ADVENTIST: Shit Happens On Saturday
PROTESTANTISM: Shit Wont Happen If I Work Harder
CATHOLICISM: If Shit Happens, I Deserve It
JEHOVA'S WITNESS: Knock, Knock, "Shit Happens"
JUDAILM: Why Does Shit Always Happen to Me?
HARE KRISHNA: Shit Happens Rama Rama Ding Dong
ATHEISM: No Shit
T.V.EVANGELISM: Send More Shit
RASTAFARIANISM: Let's Smoke This Shit
Afbeelding

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

14 apr 2016, 12:41

Wilsophie schreef:Hoewel ik het met je eens ben, komt de vraag in mij op, wie we hier op aarde dan nog wel kunnen vertrouwen. Anders gezegd, ik neem aan dat jij je noch onder de Islam, noch onder het Christendom laat vangen.
Wat of wie blijven er dan over?
En deugen die mensen dan wel? Anders gezegd, bied dan eens een goed alternatief! En nu niet aankomen met een oude boeddhist of een wijsgerige hindoeist want daar kunnen anderen weer boekjes over open doen.
Een natuurlijk spiritueel gevoel is heel goed mogelijk, los - en dat is bijna een vereiste - van elke georganiseerde godsdienst.

Het leven is een mirakel.
Maar je ervaart dat maar als je voldoende wakker en alert en vredevol bent. Dus: als je zonder angst kunt kijken.

Neem nu het idee van goddelijke inspiratie:
Als die bestaat moet die altijd aanwezig zijn en voor iedereen beschikbaar, in het hier en nu. (Het idee van de goddelijke genade die altijd beschikbaar is).

Als je die inspiratie als iets "speciaal" ziet - voorbehouden aan "uitverkoren" individuen - kom je op het terrein van de priesterklasse - begonnen in de persoon van de medicijnman, of de sjamaan - die stoutweg beweert dat zij en zij alleen een "directe lijn" met god hebben. Dit is de truc om lichtgelovige, bange mensen te strikken.

En dan heb je de grond van dit idee: namelijk dat god buiten ons is.

Dit idee is de wortel van alle misleiding.

Verschillende religies zien god als immanent. Je zou dit als volgt onder woorden kunnen brengen: "Ik leef in god en god leeft in mij."

De mystici van alle religies hebben dat gezegd, maar dikwijls ten koste van hun leven.

Een bekend voorbeeld in de islam is de mysticus Manṣūr al-Ḥallāğ, die publiekelijk uitriep: "Ik ben de waarheid", wat voor moslims hetzelfde betekend als "Ik ben god". Hij werd publiekelijk geëxecuteerd.

De bekende katholieke mysticus, Johannes van het kruis, bezong zijn mystieke éénwording met god, in bijna erotisch aandoende gedichten.
Omdat het een uitzonderlijk intelligente intellectueel was, legde hij die gedichten uit in volume, op volume theologische geschriften, om zijn "uitspatting" orthodox te maken, anders had het er zeer slecht voor hem uitgezien.

Kortom: wie durfde zeggen dat god niet buiten ons is, kreeg het flink aan de stok met de priesterklasse!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

14 apr 2016, 13:14

Reini schreef:
De beste remedie WS : afschaffing van alle religies.
Veel geweld zou uit de wereld verdwijnen.
Niet alle, want in ons brein zit goed en kwaad, dat door passie geactiveerd wordt.
Maar oorlogen, begeleid door een god die slechts bestaat in het hoofd van de mens, zouden er alvast niet meer ontketend.
En zouden man en vrouw gelijkwaardig zijn, want ook dit verschijnsel komt voort uit religie.
Inderdaad afschaffen. Of het geweld dan verdwijnt? Ik help het je hopen.
Maar je geeft zelf al een beperking aan door dat in het brein van de mens "goed en kwaad" zit. Ik weet niet welke oorlog door een god wordt begeleid.
Man en vrouw zijn binnen veel religies niet gelijkwaardig en de Islam loopt voorop naar ik meen. Maar ga je gang en succes met het "afschaffen".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

14 apr 2016, 13:17

Kortom: wie durfde zeggen dat god niet buiten ons is, kreeg het flink aan de stok met de priesterklasse!
Over welke god heb jij het Vesselin? En wat bedoel je met "priesterklasse? "
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

14 apr 2016, 15:25

Onzinnige vragen die alleen maar bewijzen dat je niet leest (laat staan begrijpt) wat ik schrijf.
Maar ik schrijf gelukkig niet voor jou alleen.

Persoonlijk heb ik alle gods-beelden over boord gegooid omdat ze alleen maar hinderlijk zijn om het leven te begrijpen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

14 apr 2016, 15:44

Het gaat hier om het eeuwige debat: rationaliteit versus irrationaliteit.

De vraag van dit onderwerp is: "Wat geeft de beste kwaliteit aan mijn leven".

Één van de irrationele antwoorden is: geef je over aan een geloof met een gesanctioneerd heilig boek.

Een rationeel antwoord is (en dat is het mijne): bevrijd je van mentale angst, door onverschrokken en volgehouden zelfonderzoek, waarbij je, je indoctrinaties, conditioneringen en de tradities waarbinnen je leeft, durft in vraag te stellen.

Ieder kiest wat hij wil: de ene voor het irrationele, een ander voor het rationele.

Ik heb dit nu et-te-lij-ke keren, tot in den treure waarschijnlijk :lol:, herhaald.

En nu stop ik er wérkelijk mee. Genoeg is genoeg.

Een levensbenadering die niet werkt, wordt ten slotte alleen maar ontmaskerd door wat je meemaakt in je leven, en niet door verbale argumentatie.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain