godsdienst

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

31 okt 2017, 09:41

werewoef schreef:Ergens uit een boekje :

Tweede couplet van de derde zang van - The Lay of the Last Minstrel - door Sir Walter Scott :

' Liefde regeert het hof, het kamp en het woud,

De mensen beneden en de heiligen boven ;

Want liefde is hemel en hemel is liefde . '


Aan Mevr Ebenhauser dit nog ; hier een kleine denkoefening ; Ga eens in je Bijbel op zoek naar het volgende :

Epistel . ( Eccl. 24. )


werewoef


Bedankt Werewoef , toch even wat meer duiding : waar kan ik dat ' Eccl 24 vinden ? Zit dat in het OT. of in het NT. ? En welk boekdeel bedoel je ? Want ik wil het graag lezen !
Groetjes EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 okt 2017, 10:01

werewoef schreef:Ergens uit een boekje :

Tweede couplet van de derde zang van - The Lay of the Last Minstrel - door Sir Walter Scott :

' Liefde regeert het hof, het kamp en het woud,

De mensen beneden en de heiligen boven ;

Want liefde is hemel en hemel is liefde . '
werewoef
Welke zinnige conclusie kan men hier nu uittrekken ? XXXXXX regeert het hof, het kamp en het woud enz. Dat xxxxx een macht is ? Dat heiligen geen mensen zijn ? Dat xxxxx hemel is ? Dat hemel xxxxxx is ? Dat xxxxx waarschijnlijk boven is, ook voor Australiërs ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2017, 13:47

Fazal schreef:Dat er leven is, is wèl degelijk door wetenschappers te verklaren.
En meer dan waarschijnlijk tot in alle hoeken van het heelal.
hi dat er leven is ja ... dat is zonder de wetenschap ook wel te bewijzen ... kijk maar om je heen.
Maar wat het precies is, hoe het is ontstaan, wat opzich niet aantoonbaar te maken is, anders dan enkel het resultaat er van, is door de wetenschap nog niet te verklaren beste Fazal.
En zeker ... in het oneindige grote universum is leven en intelligentie aanwezig wat steeds bezig is zich te willen volmaken. Wat dat betreft staan wij , als wereldse grofstoffelijke materie mens, nog maar in de kinderschoenen. Maar wij hebben wel de potentie in ons om ook die verhoogde staat van leven te kunnen bereiken al zou je het niet denken gezien de in onze, nog aanwezige dierlijke gedrag gemengd met enige bewustzijn en keuze mogelijkheden, wat ons als mens dingen kan laten doen waar een dier niet toe in staat is.
Alles is Één en die Éne is Alles.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

31 okt 2017, 15:59

Dat er verder nog leven is, lijkt waarschijnlijk alleen al door de getallen.
In ons sterrenstelsel De Melkweg, zijn er miljarden sterren.
In het heelal zijn er miljarden sterrenstelsels.
Dat is toch duizelingwekkend?
Alleen is er nog de Fermi-paradox:
Als er normaal gezien nog leven elders moet zijn, waarom hebben we het dan nog niet gevonden?
Of zijn we dan toch alleen in dat gigantische heelal?
Als dat laatste het geval zou zijn (maar hoe komen we dat te weten?), zou ik toch eerder denken aan een Goddelijke hand daarin.
Vermits de getallen beslist het tegendeel laten uitschijnen.
Ondank is 's werelds loon

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2017, 17:36

Alleen is er nog de Fermi-paradox:
Zoals ik het zie, en ook wel te begrijpen valt met een beetje moeite, is het volgende;
Statistisch gezien, zou er veel meer leven moeten zijn gezien de hoeveelheid sterrenstelsels in het universum zoals wij, als mens, dat kunnen aanvoelen binnen onze omgeving van waarnemingen en kennis van het heden.
Vooral dat laatste onze levensomgeving en kennis, mijn inziens, is onze beperking om te kunnen waarnemen wat buiten onze leefomgeving zich kan bevinden.

Wij de mens, in het heden denken iets te zien, overeenkomstig als op een tv-scherm e.d.. Maar in wezen zijn het enkel energie prikkels die afgebakend liggen in een bepaalde frequentie bandbreedte. Onze levensgevoel ervaart dat, via de hersenen, als beeld en vormgeving.

Ja, ik weet het, nu haken er al velen af wegens het woordje 'levensgevoel' begrijpelijk omdat men nog niet kan accepteren dat de mens meer is dan enkel vlees en beenderen en tevens is dat ook de belemmering om verder te kunnen gaan dan wat in de materie te vinden is.

Momenteel is er een onderzoek naar die eerst vorming en het ontstaan van het alles en dat denkt men te kunnen opmaken uit de straling van waterstofkernen n welke men probeert op te vangen via een satelliet buiten de aarde. Maar ook die waterstofkern is opgebouwd uit een energie waar men de herkomst niet van weet, noch te meten is.

Ik zelf ben tot het besef gekomen dat wij de mens, en alles wat leeft dus niet het vlees en bloed en of vegetatie, een deeltje zijn van die eerste energie wat was, is, en altijd zal zijn, en wat zichzelf kan en zal ontplooien naar een hoger levensniveau door te ervaren en alles zich eigen te maken dmv evolutie.
Dit beseffend is de stap, om te kunnen denken dat er tussen het altijd bestaande begin energie en die energie welke de materie vormt, nog een enorme hoeveelheid andere energie vormen zijn die niet door huidige mens in de materie waar te nemen is.

Ook ben ik van mening dat, het levens-(energie)gevoel die je bent een bepaalde ontwikkelingsgraad heeft bereikt, waar zeer vele levens mee gemoeid zijn, je over gaat naar die energie vorm welke niet of nauwelijks waarneembaar zijn in het huidige leven van hier op aarde.

Een rare gedachte van mij? mag je vinden.
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 okt 2017, 17:38

Om enigszins zinvol over "het leven " te kunnen discussiëren is het volgens mij een sine qua nog vereiste, zo precies mogelijk met woorden te beschrijven wat leven eigenlijk IS . We hebben het hier, onder meer, over het al dan niet bestaan van "?????" wat we "leven" noemen. Hoe kunnen we ooit weten of dat "????? al dan niet buiten ons sterrenstelsel aanwezig is als we niet eens kunnen vatten wat "leven" is ! ?
Een onbekend concept (leven) verklaren door een ander onbekend concept (energie) te gebruiken, is redeneren in een vicieuze cirkel. Als ik zeg ????? = XXXXX wat heb ik dan duidelijker gemaakt ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

RichardSN
Lid geworden op: 25 jan 2017, 20:12

31 okt 2017, 19:32

Leven is zover "we" ( ik toch momenteel) weten en vaststellen een biochemisch proces van reproducerende en evoluerende organische moleculaire structuren.

Of de wetenschap dat proces en vooral de evolutie naar het menselijk bewustzijn volledig zal kunnen verklaren verandert wat mij betreft niets aan de hoge waarschijnlijkheid dat er behalve van wat we (zullen) waarnemen in de natuur niets extra nodig is of was. Geen mysterieuze energie of monoliet of wat dan ook.

Omdat het hier op aarde mogelijk was moet het ook elders in dit of andere universums mogelijk zijn . Zolang er geen spoor van te vinden is lijkt mij elke gedachte erover slechts nuttig als praatje voor de vaak, een mentale prikkeling door fantasie.
Kan best leuk zijn natuurlijk, maar zet weinig zoden aan de dijk behalve voor de fictie bussiness.

Of sommige van die speculaties over het leven geheel of gedeeltelijk waar zijn en men er dus iets mee kan aanvangen zal enkel blijken door verder te bouwen op de wetenschappelijk/technische verwezenlijkingen tot nu toe. Degenen die vinden of de behoefte voelen dat het bewustzijn/leven nu al recht geeft op eeuwigheid kunnen daar geen genoegen mee nemen natuurlijk en zullen hun toevlucht blijven nemen tot allerlei overtuigingen-geloven die dat, alvast conceptueel, mogelijk maken. Lacunes in de wetenschap kunnen daar perfect voor dienen. Hoe meer daarvan, hoe beter voor hun.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

31 okt 2017, 19:52

Leven is zover "we" ( ik toch momenteel) weten en vaststellen een biochemisch proces van reproducerende en evoluerende organische moleculaire structuren.
Gaat die "definitie" nog op als ik er bv; een component van weg laat bv. het begrip "proces" ?
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 okt 2017, 20:32

RichardSN schreef:Leven is zover "we" ( ik toch momenteel) weten en vaststellen een biochemisch proces van reproducerende en evoluerende organische moleculaire structuren.

Of de wetenschap dat proces en vooral de evolutie naar het menselijk bewustzijn volledig zal kunnen verklaren verandert wat mij betreft niets aan de hoge waarschijnlijkheid dat er behalve van wat we (zullen) waarnemen in de natuur niets extra nodig is of was. Geen mysterieuze energie of monoliet of wat dan ook.

Omdat het hier op aarde mogelijk was moet het ook elders in dit of andere universums mogelijk zijn . Zolang er geen spoor van te vinden is lijkt mij elke gedachte erover slechts nuttig als praatje voor de vaak, een mentale prikkeling door fantasie.
Kan best leuk zijn natuurlijk, maar zet weinig zoden aan de dijk behalve voor de fictie bussiness.

Of sommige van die speculaties over het leven geheel of gedeeltelijk waar zijn en men er dus iets mee kan aanvangen zal enkel blijken door verder te bouwen op de wetenschappelijk/technische verwezenlijkingen tot nu toe. Degenen die vinden of de behoefte voelen dat het bewustzijn/leven nu al recht geeft op eeuwigheid kunnen daar geen genoegen mee nemen natuurlijk en zullen hun toevlucht blijven nemen tot allerlei overtuigingen-geloven die dat, alvast conceptueel, mogelijk maken. Lacunes in de wetenschap kunnen daar perfect voor dienen. Hoe meer daarvan, hoe beter voor hun.
https://www.youtube.com/watch?v=YGyP1fbKVmk

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

31 okt 2017, 21:46

maior domus schreef:In het heelal zijn er miljarden sterrenstelsels.
Dat is toch duizelingwekkend?
Nog veel dichterbij, ons lichaam, die bevat een veelvoud van miljarden atomen en dit alles met een tussenruimte. Vraag, wat en hoe, wordt dat bij elkaar gehouden, wie en wat regisseert het ?
Ook Iets wat de wetenschap ook niet kan verklaren Wie wel?
Alles is Één en die Éne is Alles.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

31 okt 2017, 22:24

Beste Mevr Ebenhauser ,

Dit epistel kan je terugvinden in de Deuterocanonieke boeken ( Van Tobit tot Het gebed van Manasse )

Iets verder dan de Makkabeeen, Wijsheid en in de Wijsheid van Jezus Sirach vindt U De lof van de wijsheid nr 24 .

A.U.B -werewoef
AMEN en AUM

RichardSN
Lid geworden op: 25 jan 2017, 20:12

31 okt 2017, 23:09

Ik heb enige tijd geleden eens wat YT filmpjes van Kaku bekeken, maar er is weinig van blijven hangen.,

Nu, zolang er geen intelligent leven buiten de aarde gevonden wordt of zich laat kennen is zijn classificatie vooral interesssant als toekomstbeeld voor de mensheid. Enthousiasme over een verre maar realiseerbare toekomst kan alleen maar stimulerend werken. Tussen alle doemdenkerij is dat zeker welkom.

Dat er al superieur intelligent leven is dat ons gadeslaat maar het niet de moeite vindt zich kenbaar te maken, het kan allemaal natuurlijk, maar dat het verschil zo groot zou zijn als dat tussen mensen en mieren waardoor wij niet in staat zijn het als zodanig waar te nemen en voor die aliens dus een complete afstandelijkheid moreel gerechtvaardigd wordt? Ik zou toch mogen verhopen dat indien wij het brengen tot stadium 3 we de beschavingen van de lagere technische niveau's een stevig handje toe zouden steken, zeker op medisch gebied. Anders kan je nog beter in een god geloven waarvan wij het evenbeeld zijn .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

01 nov 2017, 21:19

Met het buitenaards, eventueel hoger intelligent leven kan je de volgende bedenking maken ;

Wat voor zin is het dat je je nu in je auto stapt, naar de luchthaven rijdt en je daar een vlucht boekt naar Zuid-Afrika, 14 uur vliegt om daar aan gekomen een auto huurt om nog eens 12 uur te reizen naar het midden van de wildernis om er een termietenhoop te gaan vernietigen ...? Ik vraag het je . Wat voor zin is ? Dienovereenkomstig is het met de "ufo gemeenschap " in de verre sterrenstelsels .

werewoef
AMEN en AUM

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2017, 23:16

socrates schreef:Om enigszins zinvol over "het leven " te kunnen discussiëren is het volgens mij een sine qua nog vereiste, zo precies mogelijk met woorden te beschrijven wat leven eigenlijk IS
Beste socrates, zijn de gevolgen, van wat het leven doet, niet duidelijk volgens jou? Met andere woorden indien er geen leven zou zijn, dan zijn de gevolgen daarvan zeker niet ontstaan.Dus dat, wat heeft alles doen ontstaan, in standhoud en doet voortgaan, benoem ik met het woordje 'leven' nu toch wel duidelijk hoop ik.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 nov 2017, 23:38

werewoef schreef:Met het buitenaards, eventueel hoger intelligent leven kan je de volgende bedenking maken ;

Wat voor zin is het dat je je nu in je auto stapt, naar de luchthaven rijdt en je daar een vlucht boekt naar Zuid-Afrika, 14 uur vliegt om daar aan gekomen een auto huurt om nog eens 12 uur te reizen naar het midden van de wildernis om er een termietenhoop te gaan vernietigen ...? Ik vraag het je . Wat voor zin is ? Dienovereenkomstig is het met de "ufo gemeenschap " in de verre sterrenstelsels .
Waarom in de ons bekende en waarneembare sterrenstelsels zouden er een gelijksoortige leven, met een hogere intelligentie, als de onze moeten zijn? Misschien zijn gelijksoortige , als wij de mens, helemaal niet zo ontwikkeld als hier momenteel op aarde. Daarom kan er ook geen kontakt gemaakt worden visa versa. Kan toch ook een mogelijkheid zijn?
En zou het denkbaar kunnen zijn dat het hoger ontwikkelde leven zich bewust afzijdig houd van de aarde omdat deze weten dat de mens zichzelf moet ontwikkelen in vrijheid van keuze en gevolg? Dus geen invloed willen uit oefenen of dwang, enkel aan zij, die daar gevoelig voor zijn, goede ideeën in het gevoel leggen bij diegene die alles hebben gegeven voor het goede betreffende de mensheid, zoals b.v op medisch gebied en in technologie ? ja , dat wij mensen daar ook weer misbruik van weten maken, is geheel aan ons zelf, en geeft aan hoe onbewust velen zijn aangaande wie en wat men is.
Alles is Één en die Éne is Alles.