Film video, montage,digitale tv

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

battaille
Lid geworden op: 04 feb 2004, 17:11
Locatie: Kortrijk

08 mei 2016, 16:35

Laptob Acer aspire 7740, processor 430 m (2,26GHz) 64 bits ram geheugen 4 GB memory, grafische kaart omlangs vernieuwd( bij aanschaf programma Vasco Da Gamma samen met magix fotostory de luxe 2016.

Beste senioren,
Jaren geleden dat ik nog bij jullie was, ten tijde van video bewerken, ondertussen ben ik al een senior van 70+
Na vele jaren met magix gewerkt te hebben, en nog altijd, heb ik een probleem en ik weet uit ervaring dat daar vele bollebozen zitten bij jullie.

Na al die jaren filmen, ben ik overgestapt naar mijn 2de liefde foto's ik ben ondertussen de fotograag van de senioren lub NEOs, voor wie ik na elke belangrijke uitstap een fotoreportage maak voor de leden die dat willen, nu was mijn laatste fototoestel een canon (ik denk 9 pf10g) defect en heb ik van een Neos lid zijn reflexcamera gebruikt, waarmee ik dan de foto's terug gemonteerd heb met muziek, overgangen enz... Op een dvd, want een gewone dvd dat hebben de meeste senioren nog tot daar geen enkel probleem.
Maar nu over een paar maanden uitstap gemaakt met mijn nieuw aangeschaft fototoestel, een sony a 6000 met 24,3 megapixels, fotos opgenomen in stand 16:9 kon kiezen of 16:9 of 3:2 heb gekozen voor 16:9 daar iedereen nu wel over een breedbeeld tv beschikt.
Er staan zo +- 300 fotos op de reportage van 2 uitstappen samen gebracht want mijn capaciteit van de dvd is 4,7 GB en mijn fotos in het fotoproject toont mij 2.715 KB dus dacht ik dat kan er gerust op. Maar op het einde als ik naar branden ga, begint de mixdown en krijg ik steeds de melding magix Erkt niet meer, heb al van alles geprobeerd niets helpt, ik ban naar de verkoper van mijn camara geweest die zegt, ja maar ja, je moet je pixels verminderen naar 5 i.p.v. 23 , dan denk ik waarom heb ik dan die dure camera gekocht?? Ik vrees dat er te veel fotos staan op mijn reportage, ik weet niet goed hoe ik die kan spiltsen zonder die 2de reportage te moeten herbeginnen, en volgens jullie zal het dan gaan ?? Moet ik mijn camera in t vervolg anders instellen b.vb op 3:2 ?? Moet ik die pixels verminderen .
Hoe krijg ik nu die reeds gemaakte reportage op een dvd??
Wat doe ik volgens jullie verkeerd?? De verkoper van mijn labtop zegt, je processor is veel te licht voor zo een werk?? En vroeger dan met die reflexcamera?? Geen probleem gehad, ook niet met mijn vroegere canon!
Bedankt als jullie me kunnen raad geven of beter nog helpen, loop al enkele weken zeer ambetant!!
Vele groetjes MJeanne Battaille

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

09 mei 2016, 09:13

Afgaande op je getallen: 2.715kB is de grootte van één foto? Dan moeten er inderdaad wel 300 (en meer) op een DVD raken. Dat je magix flest, geen idee waarom. Die al eens volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Maar dan: als je een 24 megapixel camera hebt en de grootte van een foto (jpeg??? of iets anders???) is 2.715kB, dan is die zwaar gekomprimeerd (met jpeg is dat gelijk aan informatieverlies), en dan vraag ik me inderdaad af waarom je zo'n duur toestel hebt gekocht.

battaille
Lid geworden op: 04 feb 2004, 17:11
Locatie: Kortrijk

09 mei 2016, 15:30

Beste hviaene,
Bedankt voor je reaktie, ik zal waarschijnljk mijn uitleg niet goed gedaan hebben, als ik mijn project opsla , dan komt dit te staan onder magix, naam van het project, type fotostory project , grootte 2.716 kb.
Nu heb ik zojuist eens naar mijn foto's , eigenschappen, gekeken (er staan ook tientallen andere fotos door iemand anders gemaakt met andere camera dus)
Wat zie ik dus erstaat bestandsgrootte deze gaan van(van mijn camera) van 2,1 Mbyte tot 3,9 en ik heb ze nog niet allemaal bekeken,
Dan staat er resolutie 4127x3273 pixels, 5984x3346 enz... Dan nog staat er beeldverhouding : 1260923, 1.821582 enz....
De beeltverhouding kan ik b.v.b in 4:3 zetten maar dan is mijn foto niet meer zoals het moet .
Ik zie dat de hoogste Mbyte en resolutie ligt bij de foto's waar ik wat aan "verknipt" heb, dus iets of iemand eraf, of onderaan of bovenaan wat bijgeknipt, maar dat deed ik vroeger ook met mijn foto's!!
Ik vrees dat ik daar toch een andere instelling van die camera moet gebruiken, zo ja, welke???
En kan ik nu nog die Mbytes en pixels wat terugschroeven zodat mijn fotobestanden niet meer zo groot zijn?? Of is dit te laat??
Ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben, en dat je mij een verlossend antwoord kan geven, waarvoor dank
MVG MJeanne Battaille-Devos

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 mei 2016, 09:04

Een project is niet veel meer dan een lijst met namen van bestanden en de bewerkingen die je er op gedaan hebt. Maar bevat zelf geen video of foto info.
Maar de grootte van de foto's die je vermeld, is geen reden dat je geen DVD zou kunnen maken, ze komen samen nog niet eens aan 1GB.
Dus blijft mij eerste vraag overeind: zie je het zitten om die Magix eruit te bonjoeren en opnieuw te installeren.
En verder blijft ook mijn bemerking: ik vermoed sterk dat je IN JE CAMERA een sterke kompressie hebt ingesteld staan (het zijn toch jpg of jpeg bestanden????). Als het programma waarmee je foto's bewerkt, ingesleld staat op een lagere kompressie, dan zullen de bijgewerkte foto's inderdaad groter zijn dan de originele. maar helaas worden ze daar niet beter van. Info (detaillering) die bij kompressie in de camera bent kwijtgeraakt, is voor goed verloren. En telkens je een jpg opnieuw bewaart , gaat er telkens opnieuw info verloren. Als je de foto's alleen maar op een scherm bekijkt, is dat geen drama en meestal nauwelijks zichtbaar.

battaille
Lid geworden op: 04 feb 2004, 17:11
Locatie: Kortrijk

10 mei 2016, 16:54

Beste hviaene,

Bedankt voor uw antwoord, ik kan het moeilijk zelf geloven, maar mijn dvd is gebrand!!! Ik had ondertussen al de grote "foto's" die meer dan 5,1 Mbyte zijn eruit gegooid, nogmaals geprobeerd om die 2 reportages samen te branden, maar eerst geen resultaat.
Ik had ook naar de helpdesck van magix geschreven en heb vandaag een antwoord gekregen, het lijkt eindelijk een beetje op uw ventuele oplossing, jij zei, gooi magix eraf en zet het opnieuw erop, magix stelt voor, doe een update, wat ik gedaan heb, en aktiveer een vinkje in het exporteren of brandenvenster de knop encoderinstellingen, "videoeffecten op GPU berekenen.
Dat heb ik dus gedaan en terug geprobeerd om de dvd te branden, en .....oef, gelukt!!
Ik wil je nogmaals bedanken, en misschien weet jij nu wat de beste instellingen zouden zijn voor mijn camera, oik weet het niet meer, ik heb al zoveel versies gehoord,
Ik moet dus een keuze maken tussen fotoformaat 16:9 of 3:2, en tussen mijn pixels, of 5 pf 12 of 23 megapixels,ik kan je zeggen dat die fotos moeten kunnen gebrand worden op een gewone dvd, t'is voor senioren, die dit bekijken op een breedscherm tv, waren mijn fotos die nu met 23 megapixels te groot ??? Ik vraag het mij nu nog altijd af.
Nogmaals bedankt MJeanne

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 mei 2016, 09:49

Ik weet nu nog altijd niet of je foto's jpg's zijn, ik neem maar aan van wel.
jpg is een formaat dat kompressie toepast (bestand kleiner maakt), maar helaas gaat hierbij info verloren. Hoeveel, dat hangt af van de mate van kompressie. Je 5 of 23 megapixel van je camera hebben daar niks mee te maken.
jpeg foto's in de laagste kompressie zijn gewoonlijk zo'n 5 MB groot (4,7 tot iets meer dan 5 is heel gewoon). Dat is een instelling die je in je camera moet vinden.
Ik heb op internet eens de handleiding opgezocht: op blz. 61 staan de instellingen, en ik zou verkiezen om jpeg Fijn in te stellen. Maar lees dat hoofstuk eens goed.

battaille
Lid geworden op: 04 feb 2004, 17:11
Locatie: Kortrijk

11 mei 2016, 13:26

Beste hviaene,
Ja, mijn foto' zijnJEPG, ik kan kiezen in volgende kwaliteit
Owel RAW, RAW EN JEPEG, FINE, EN STANDAARD,
Ik had dus de keuze in fine gemaakt, en de pixels in 24megapixels, maar daar kan ik ook kiezen, tussen L:24M (at ik gekozen had) of M:12Mof S:6 M
Mijn foto's waren allemaal bijna tussen 3 en 5 MB sommige zelfs 8 a 9 Mb,
Ik hoop dat het helemaal niets te maken heeft met de grootte of de pixels, zodat ik verder fotos kan maken op 16:9 L 24m .
Heeft het iets te maken met " videoeffecten op GPU berekenen????? Weet u wat dit wilt zeggen???
Bedankt alvast voor alle info
MVG, MJeanne

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 mei 2016, 20:04

Zelfs met alle 300 foto's van 9Mb zit je nog maar aan 2.7GB en voor een video is dat peanuts. Maar ik heb hier noch je computer, en Magix heb ik ook nog nooit gebruikt, Dus wat die boodschap juist wil zeggen, daar kan ik alleen maar naar gissen. Heb je al eens met die termen op Google gezocht??

battaille
Lid geworden op: 04 feb 2004, 17:11
Locatie: Kortrijk

13 mei 2016, 10:24

Beste hviaene,
Ik heb inderdaad eens op google gezocht, en ik inderdaad veel info gevonden over GPU, wat ik ervan onthou is dat GPU versnelt de rendering video effect bij verwerking bij monteren.
De processor op de videokaart wordt Grafics Processing Unit (GPU) genoemd, de GPU is specifiek ontworpen voor het verwerken van grafische data.

Zo, ik hoop dat de vragen en problemen opgelost zijn, en ik sta versteld wat een mens op mijne leeftijd nog allemaal kan bijleren!!!
Nogmaals bedankt,
MVG MJeanne

vivierke
Lid geworden op: 11 nov 2014, 10:18

26 nov 2016, 16:58

ik heb meedere iso bestanden staan op mjn pc ,van mijn dvd's gekopieerd,naar hard disck van mijn pc met dvd shrink ,maar niet opgepast en gekopieerd naar iso bestand, die bestandjes zou ik naar avi willen converteren,maar weet niet hoe ik die met free programa naar het avi of mp4 kan converteren :?: :?:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

27 nov 2016, 00:36

Die MagicX slideshowMaker had ik ook vroeger. Meer dan 121 foto's en de boel sloeg vast.Nu weet ik meer.
Probeer die gratis Movie Maker van Windows eens, is gratis,simpel en ook HD in .mp4.
Daarna brandt ge die op dvd( als hij goed genoeg is). Geen verspilling van dvd's.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg