Van dia's digitale foto's maken

Dit is de plaats voor alle vragen betreffende PPS, slideshows, foto, cd branden, Paint Shop Pro, enz.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 09:42

Daar ik op mijn vorige vraag geen antwoord heb gekregen (lees "Dia's scannen met ION FILM2SD") probeer ik het anders te formuleren.
Ik heb zo veel dia's van vroeger en ik wil van de mooiste digitale foto's maken. Ik heb wel die ION, maar kan er niets mee doen (kostte 99€). Kan mij iemand iets anders aanraden dat niet té gecompliceerd in gebruik is ?
Bedankt.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 10:39

Ik heb en ken het apparaat niet, maar schakelt u dit wel goed aan?
Blijkbaar zit daar een adapter bij zodat u niet de volle stroom mag gebruiken.
Het toestel is nog op de markt, maar u zal wel geen garantie meer hebben.
Haal er eventueel iemand bij om eens te kijken of er geen zekering stuk is
Staat er nergens geen adres voor een help desk?

Ik meen dat ik toch al een paar goede commentaar gelezen heb ( ook minder goede)
Een betere investering was een Canon scanner geweest met een hulpstuk voor dia's . Maar daarvoor moet bij een specifieke pc winkel zijn.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 11:04

Ik weet het niet goed Paul. Ik kan de kabel inpluggen in de adapter en dus in het stopcontact steken (waar anders ?), maar ook zonder adapter werken en rechtstreeks in mijn laptop aansluiten. Normaal, als ik zoiets doe bv met de kabel van mijn fototoestel, dan krijg ik direct een icoontje en geluidje als teken dat er verbinding is en kan ik mijn foto's downloaden. Maar bij die scanner gebeurt er niets van dit alles op mijn computer ! De scanner zelf reageert wel op het aan/uitzetten, ook op het opslaan van de dia's op het SD kaartje. Maar, als ik dan de SD kaart bezie (ik steek die dan even in mijn fototoestel want in mijn laptop is dat niet voorzien) dan zie ik wel dat de dia's er in het "negatief" opstaan ! Er is een schermpje dat oplicht op de scanner zelf, maar ik kan daar niets mee doen, de icoontjes die er opstaan zijn volgens mij de menu's (reageert niet op aanraking).
Het kan goed zijn dat ik iets verkeerd doe, maar ik weet niet wat.
Ik heb de handleiding gevolgd, hierbij de link (pagina 31 = NL)
https://www.gebruikershandleiding.com/I ... 38556.html
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 13:06

Zit of zat er bij het toestel geen cd! Daar zou een driver moeten opstaan zodat de pc het toestel herkent en laat werken.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 13:09

Neen echt niet, en de doos was dus nog niet open geweest sedert mijn aankoop. Zou ik dat niet op internet ergens kunnen downloaden als het bestaat ?
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 13:28

Ik ga de handleiding nog eens lezen en zien of ik er iets van kan uitmaken.
Normaal gezien, zou, als u het toestel inplugt en een melding moeten komen dat de pc nieuwe hardware ziet en dan dit toestel installeert.
Welke Windows heeft u?

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 13:30

Windows7
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 13:48

Ik zie dat uw ion alleen maar geschikt is voor Xp en Vista
Ik vind nergens een site met drivers.

Maar omdat ik zie dat de ion nog in omloop is , meen ik wel dat er een driver moet bestaan.
Er staan contact adressen en telefoonnummers op de site (in Nederland)
Denk er even over na of het voor u de moeite is en neem contact
Eerst telefonisch is aangeraden, maar niet goedkoop( of u moet Free phone hebben)
Zolang u die driver niet hebt, kan u niet verder.
Ik weet er nog mensen op Sennet zijn die een Ion hebben of gehad hebben, maar het zal een toeval zijn dat die dit gaan lezen.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 14:07

Ik zie dit nu pas op de doos staan :-( ! Maar er staat ook uitdrukkelijk bij "Geen computer nodig" !!!.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 14:24

Dat klopt,
Ik denk dat u dan het toestel moet aanzetten, een Sd kaart insteken en de dia's die je wil omzetten op de Sd kaart zetten en dan via een kaartlezer naar de pc

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

16 mei 2016, 15:27

syrietje schreef:Direct in de vuilbak gooien of is er een kans dat ik mijn ca. 5.000 dia's toch ooit correct digitaal op de computer krijg ??
syrietje,

Zeker niet in de vuilnisemmer kieperen :)

Enkele maanden geleden had ik hier hetzelfde toestel in bruikleen van iemand die het had gekocht maar er zelf nog niet mee had gewerkt.
Geen handleiding, dus heb ik alles zelf uitgezocht.

Het toestel werkt inderdaad ook zonder PC.
De icoontjes die je ziet kan je veranderen door op één van de (witte) knopjes bovenaan te drukken.
Je ziet dan telkens een volgend icoontje oplichten.
Jammer genoeg heb ik de scanner niet meer in mijn bezit.
Welk knopje weet ik niet meer uit het hoofd, dat zal je zelf moeten uitproberen.

Dat je jouw dia's als negatief opslaat ligt ook ergens aan de instellingen.
Ik heb de link met de gebruiksaanwijzing even doorgenomen.
Kijk eens op pagina 36 het icoontje moet op slide (dia) staan.

Wat ik ook nog even wil vermelden is het volgende.
Sommige van mijn dia's zaten in een redelijk dik frame.
Ik had problemen om die in het toestel te schuiven.
Tot ik ergens op de slider getalletjes in mm zag staan.
Daar zit een klein schuivertje waar je de dikte van het diakader mee kan instellen (nergens te vinden in de handleiding.)


Eén van mijn resultaten.

Afbeelding

Succes en vooral veeeeeeeeeeeeel geduld, 5000 dia's dat is niet niks :)

Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 15:54

Voila Syrietje, de hulp begint op te dagen. Nu moet u nog starten en dan kunnen we helpen indien u ergens vastloopt.

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 20:36

Ik vind het Senioren forum gewoon "TOP" hoor ! Ik heb hier al heel dikwijls hulp gekregen op verschillende onderwerpen. Hartelijk dank aan iedereen, en hier dus aan Paul en Sita.

Wat de dia's betreft : ik heb het toestel nu min of meer aan de praat gekregen : het is in mijn laptop geplugd, ik duw op knop "right/up en dan kan ik dia' s aanduiden. Tot daar okay. Ik weet dat ik dan 2x op okay moet duwen zodat het op de SD kaart komt. Maar ... de kleurkwaliteit is enorm-enorm blauw-zweem. Als ik de dia naar het licht hou, is de kleur écht nog goed (niets blauw-zweem). Op het schermpje is de blauw-zweem dus al te merken en als ik het resultaat op de computer zie ook natuurlijk.
Dus de vraag is : kan daar iets aan gedaan worden ?? Ik zie, als ik op een bepaalde knop duw, dat er links onderaan wel een balkje verschijnt met 3 kleuren op, maar verder kan ik daar niets mee veranderen.

Ik ben niet van plan van 5000 dia's in blauw-zweem te scannen en die dan nog eens één voor één beginnen te bewerken.

Het zou tof zijn moest hier een oplossing voor gevonden worden, maar als jullie het beu zijn : even goede vrienden hoor ! :-)
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 mei 2016, 20:44

Ik moet passen omdat ik niet vertrouwd ben met die scanner, maar als ik het resultaat van Sita zie , moet er toch een mogelijkheid zijn.
Succes

syrietje
Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:08

16 mei 2016, 20:46

Toch bedankt Paul voor je belangstelling, goede raad en medeleven :-) .
Hoop doet leven hé ! Nog een fijne avond.
ASUS K75VM-T2118V-BE, laptop, Intel Core i7 - 36100M, 2.3GHz, Memory 8GB, HDD 750GB, IE11 WIN7 Premium