beginnende cerebrale atrofie

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

johan59
Lid geworden op: 20 aug 2009, 09:38
Locatie: Sasd Hongarije

03 jun 2016, 18:01

Vandaag kreeg ik een aanval na een gesprek met mijn huisarts die zei dat er bij mij een beginnende cerebrale atrofie is aangetoond met de petscan in het ziekenhuis. Er zijn tevens een MRI en EEG plus een lang gesprek met een neuroloog geweest. Deze informatie is helaas pas volgende week bekend.

Natuurlijk, ik ben inmiddels 64 had ik graag geweten of iemand met mijn vraag "is beginnende cerebrale atrofie het beginstadium van dementie" kan beantwoorden.

Vriendelijk bedankt voor uw ervaringen.Johan64
wie vraagt wordt steeds een beetje wijzer, hoe wijzer je wordt, destemeer je gaat vragen..

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

07 jun 2016, 19:01

Johan59,
Vandaag kreeg ik een aanval na een gesprek met mijn huisarts die zei dat er bij mij een beginnende cerebrale atrofie is aangetoond met de petscan in het ziekenhuis. Er zijn tevens een MRI en EEG plus een lang gesprek met een neuroloog geweest. Deze informatie is helaas pas volgende week bekend. Ik ben inmiddels 64 had ik graag geweten of iemand met mijn vraag "is beginnende cerebrale atrofie het beginstadium van dementie" kan beantwoorden.


* * * * *

Wat is Atrofie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Atrofie

Atrofie, letterlijk 'zonder voeding', is een afname van weefsel- of orgaanmassa. Er zijn twee soorten atrofie: numerieke atrofie (afname van het aantal cellen) en eenvoudige atrofie (afname van de cel functie).

-> een cel van het brein verdwijnt OF blijft en werkt niet meer

* * * * *

http://gezondheid.11665.com/nl/gezondhe ... 23457.html
(dat is een tekst vertaald uit het Engels, ik verbeter die).

Wat doen de dokters met cerebrale atrofie?

Onder de vele ziekten die de hersenen kunnen beïnvloeden, is cerebrale atrofie de rode draad. Cerebrale atrofie is iets dat elk verlies van cellen in de hersenen omvat, ongeacht de oorzaak.

Cerebrale atrofie kan zich richten op een bepaald gebied van de hersenen, wat resulteert in verminderde functie in dat gebied, OF het kan algemeen optreden in de hersenen, waardoor alle hersenen tekenen van hersencellen verlies tonen.

(1) Hoewel er geen specifieke behandeling voor cerebrale atrofie is,
zijn er behandelingsopties indien cerebrale atrofie leidt tot Dementie

Wat is dementie?
Progressief verlies van geheugen en/of intellectuele functie die ernstig genoeg zijn om een ​​negatieve invloed op dag-tot-dag activiteiten waarbij zowel sociale en arbeidsvaardigheden gedeeltelijk ontbreken.
Meestal is dit geheugenverlies niet herstelbaar, maar artsen kunnen de dementie ontwikkeling tegenhouden met bepaalde medicijnen.
(Cholinesterase remmers zoals Aricept, Exelon en Razadyne. Ook Namenda).


(2) Hoewel er geen specifieke behandeling voor cerebrale atrofie is,
zijn er behandelingsopties indien cerebrale atrofie leidt tot aanvallen zoals desoriëntatie, verlies van bewustzijn, repeterende bewegingen of stuiptrekkingen en andere afwijkingen.

Bij aanvallen van desoriëntatie, verlies van bewustzijn, repeterende bewegingen of stuiptrekkingen, wordt de hersenfunctie aangetast tijdens de duur van een aanval en hersencelverlies is onvermijdelijk.

(2.a) Bijvoorbeeld, er zijn effectieve behandeling voor het regelen van epileptische aanvallen.

(2.b) Bijvoorbeeld, andere afwijkingen.
Afwijkingen, gekenmerkt door moeilijkheden in het begrijpen van taal en stoornissen in het spreken, zijn afasie (een waarschijnlijk symptoom van cerebrale atrofie).

-> Symptomen van afasie omvatten het gebruik van onvolledige zinnen, vreemde keuze van woorden, onsamenhangende clausules en het gebruik van gedeeltelijke zinnen.

-> Sommige patiënten herstellen volledig zonder behandeling.

->Anderen volgen logopedie om snel de beste resultaten te bereiken.
Een logopedist kan helpen opnieuw te leren lezen, schrijven en spreken.

* * * * *


Cerebrale atrofie kan de basis zijn van vele zaken waaronder dementie.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Horta
Lid geworden op: 07 sep 2014, 12:42

12 jun 2016, 18:22

Mijn beste vriend heeft ook cerebrale atrofie. Dit is eveneens vastgesteld na het maken van een CT-scan van de hersenen. Hij heeft
een verminderde funktie in de bewegingen. Vooral stappen is een probleem. Soms gaat het redelijk en soms gaat hij ook met moeite vooruit.
Toen hij vroeg aan de dokter of dit niet kan verholpen worden, antwoordde hij dat de geneeskunde recherches doet maar dat er totnogtoe geen specifiek geneesmiddel voor is.

Horta
Lid geworden op: 07 sep 2014, 12:42

17 jun 2016, 15:37

Ik had graag vernomen van Johan59 of uit het onderhoud dat hij had met de neuroloog een genezing mogelijk is.
Bedankt

johan59
Lid geworden op: 20 aug 2009, 09:38
Locatie: Sasd Hongarije

15 sep 2016, 02:20

Nee, geen genezing mogelijk daar het hier handelt om mogelijke FTD. Bij andere vormen van dementie kunnen medicamenten verlichten. ik ben de tel wel erg kwijt.
wie vraagt wordt steeds een beetje wijzer, hoe wijzer je wordt, destemeer je gaat vragen..

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

01 jan 2017, 16:49

beste,
Hoe is het nu met jullie intussen , Ik had evenwichtsproblemen tijdens turnen en heb een MRI scan laten nemen en ze zeggen dat er in de kleine hersenen van mij veel witte puntjes zijn: dicht slippen van zeer fijne adertjes . de neurologe zegt dat ik : vasculair parkinsonisme heb, moet geen medicatie nemen niets helpt , juist veel beweging cholesterol goed houden
kine voor evenwicht wat ik al 6 maanden doe maar geen verbetering
Heb thuis ook fiets staan .
Ken een man met parkinson heeft en daar helpt ook niets bij geen medicatie geen kine alleen geld voor die mannen.Hij
moet medicatie innemen, een andere die ik daar zie heeft een spierziekte en daar helpt ook niets bij , een geluk dat je het allemaal niet krijgt ik ben 70 jaar.
laat jullie iets weten aub

gigi2

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

01 jan 2017, 17:35

vanaf een bepaalde leeftijd, en dat kan al rond de zestig zijn, krijgt iedereen te maken met cerebrale atrofie , gewoon door de leeftijd en afsterven van cellen, evenzeer in de hersenen als ergens anders in ons lichaam. Onze nieren gaan minder goed werken, onze lever krijgt het zwaarder na 1 glaasje wijn, ons hart pompt al eens een slag over enz.
Maar dat wil zeker niet zeggen dat men ziek is of, in het geval in de hersenen, dement gaat worden in de toekomst .
Gezond leven, lezen, bijleren, schrijven, wandelen, fietsen, gewoon leven leiden, dat is het bijzonderste. En dat moet iedere mens doen, die wat ouder wordt .
En zeker niet doemdenken !
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.
Gast

03 jan 2017, 11:12

Wijs antwoord sanne!

Horta
Lid geworden op: 07 sep 2014, 12:42

04 jan 2017, 13:38

Zoals ik al schreef, heeft mijn beste vriend ook "cerebalaire atrofie".
Soms is stappen en in evenwicht blijven moeilijk. Vooral wanneer hij recht staat uit de zetel en zich wil omdraaien.
Maar wat voor mij wel eigenaardig is, is het volgende:
Wanneer hij wandelt en voelt ineens dat het niet meer gaat volstaat het
meestal dat hij een plaatske vindt waar hij een paar minuten kan zitten en dan gaat het terug veel beter.
Gelukkig is er totnogtoe nog geen parkingson of alzheimer, alhoewel die
ziektes ook in verband gebracht worden met de "vermindering van kleine hersencellen".
Wij hopen toch dat er een geneesmiddel gevonden wordt dat die ziekte kan indijken.

johan59
Lid geworden op: 20 aug 2009, 09:38
Locatie: Sasd Hongarije

03 feb 2017, 08:18

sanne schreef:vanaf een bepaalde leeftijd, en dat kan al rond de zestig zijn, krijgt iedereen te maken met cerebrale atrofie , gewoon door de leeftijd en afsterven van cellen, evenzeer in de hersenen als ergens anders in ons lichaam. Onze nieren gaan minder goed werken, onze lever krijgt het zwaarder na 1 glaasje wijn, ons hart pompt al eens een slag over enz.
Maar dat wil zeker niet zeggen dat men ziek is of, in het geval in de hersenen, dement gaat worden in de toekomst .
Gezond leven, lezen, bijleren, schrijven, wandelen, fietsen, gewoon leven leiden, dat is het bijzonderste. En dat moet iedere mens doen, die wat ouder wordt .
En zeker niet doemdenken !
Een aantal dingen die je zegt sanne kunnen waar zijn maar in feite zijn je stellingen niet relevant voor iedereen. Atrofie is zeer wel een ouderdoms probleem echter dit geld niet voor elke beginnende Atrofie. Hoe zich een dementie ontwikkeld hangt af, welke fenomenen sich ook daarbij openbaren. In mein geval zijn dit bv een traag mentaal tempo en realiteits verlies samen met een enorm slaapprobleem.
wie vraagt wordt steeds een beetje wijzer, hoe wijzer je wordt, destemeer je gaat vragen..