Soms wel, soms niet

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

05 jul 2016, 16:36

Kan iemand dit verklaren?

De auto van mijn echtgenote rijdt best nog goed.
Maar soms gebeurt het dat die niet start.
Tot nu toe lukte het altijd om even aan de batterijklem te wringen en dan lukte het wel. Hoogstwaarschijnlijk oxidatie.
Maar vandaag lukte het niet; ttz niet deze voormiddag. s'Namiddags startte het beestje direct.
Ik denk dat ik het heb opgelost door zowel de pool als de batterijklem af te schuren.
Nu vraag ik mij af hoe het kan dat er toch contact was deze namiddag en niet in de voormiddag. Zou het kunnen dat de oxydatielaag plots 'smelt' en het hele boeltje terug contact maakt?

fonzarelli
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:30
Locatie: Lier

05 jul 2016, 18:04

Haha,
Heb dit eens voorgehad in de jaren '70 met mijn Opel Manta, startte soms wel soms niet. In de garage hebben ze zich gek gezocht, nieuwe batterij, nieuwe startmotor enz...
Tot ik merkte dat na wat wiebelen in mijn zetel hij opeens wel startte.
De volgende keer dat hij weer niet startte opnieuw gewiebeld... en hij startte!
Terug naar de garage en daar hebben ze vastgesteld, met het schaamrood op de wangen, dat de massakabel van de batterij los zat aan het chassis, bout vastgedraaid, probleem opgelost.

AV,
Fonzarelli.

PS: Hebben wel nieuwe batterij en startmotor terugbetaald.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

10 jul 2016, 09:54

S morgens niet ... s middag wel ... das vocht hoor

Misschien zelfs gewoon in de bekabeling.

Het kan ook inderdaad dat door even tot rust te komen je batterij precies verbeterd... heeft te maken met de betere verdeling van de "atomen"

Best laat je je batterij eens goed nakijken/nameten (ook de zuurtegraad) of korte pijn ... een nieuwe :wink:

zigi
Lid geworden op: 10 mar 2004, 17:28
Locatie: Wuustwezel

12 jul 2016, 20:16

Mysterie opgelost; 2 oorzaken.
Slechte aansluiting op de batterij en starter die zijn beste tijd heeft gehad.
Met een droge tik op de starter wil het beestje nog wel starten, maar dat geeft hij ook gauw op.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 jul 2016, 22:44

Steeksleutel van 6 of 8 om startmotor kwartslag te geven :wink: